Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 27 april 2012

Av kamphundblogg - 27 april 2012 07:30

Tommie bloggade hos oss innan han fick hem sin lilla krabat; Turbo. Nu har dom levt tillsammans ett tag, deras lilla familj. Här uppdaterar han oss, i både text och bilder, om hur den första tiden har gått. 

Här kan ni läsa hans första inlägg: 

http://kamphundblogg.bloggplatsen.se/2012/02/24/7405891-gastbloggare-tommie-och-turbo/



Tja alla!

Jag vet att det har tagit lång tid innan det blev ett nytt inlägg från mig men har inte riktigt haft chansen att sätta mig ner och fundera över situationen.

Turbo växte så det knaka dem första veckorna så han blev lite stel i bakbenen. Jag minskade på maten och la i extra kalk ersättning och det tog väl ca 1 vecka innan han vart helt 100% igen. Jag hoppas att det inte blir några problem med hans höfter för det skulle förstöra mina planer på WP och DW som jag längtar efter att få börja med! Om nu skulle vara fallet blir jag inte besviken utan får väl hitta på något annat istället som skulle passa honom.
 

Lydnad.. Självklart ska man låta en valp vara en valp men samtidigt är det viktigt med regler både hemma i huset/lägenheten och när man är ute på promenad.

Första 2-3 veckorna så fick han busa en hel del både inne och ute för att dränera honom på energi. Vår GH tik Bella var under dessa veckorna.. väldigt trött minst sagt men det har även fått fart på henne och hon är mycket gladare nu än innan vi hade Turbo, Skitkul!
 

När det var dags att gå ut var det viktigt att lugnt och sansat sätta på honom kopplet. Han fick lära sig att ha ögonkontakt innan man öppnar dörrar och alltid gå in efter mig eller sambon. Detta lärde han sig jätte fort och det går per automatik i nuläget.

Han har också nu dem senaste 2-3 veckorna lärt sig att gå fint löst och alltid ha uppsyn över vart jag går. Detta är väldigt enkelt att träna in hos en valp.. dock lite svårare när dem blir äldre. Jag började med att visa att det är alltid roligast att gå nära Husse/Matte.. hade tex en pinne/boll eller kanske lite godis som jag med jämna mellanrum fick honom att leka med osv. För att slå 2 flugor i en smäll fick han lära sig loss/släpp efter lite lek.
 

Detta räckte en stund men vartefter kände han sig nästan trygg vart vi än gick och han började ta ut svängarna lite. Detta ordnade man lätt med att bara vända på klacken och gå åt andra håll, säg ingenting då de lärt sig att ha ögonkontakt under dem första försöken ute så tittar dem på dig ibland men väljer att gå sin egna väg. Genom att jag gjorde så här har han ännu större koll och går inte mer än 5 meter framför för att snabbt kunna vända om jag nu skulle byta håll eller dylikt. När det kommer en korsning så stannar han nästan tvärt och tittar på mig vart jag väljer att gå istället för att bara ta första bästa och fortsätta i sin egna takt. Säger man fint så går han bredvid en tills man säger varsegod. Detta var inte ens något jag behövde lära in det kom automatiskt efter gå lös träningen.

Vi har hunnit med vår första utställning. Den 15:e April var vi i sundsvall på en inofficiel tävling. Dock var det bara Turbo och hans bror Lex som ställde i valpar 4-6. Turbo kom tvåa med HP och Lex vann med HP. Lex gick vidare och blev senare BIS, vilket är jävligt kul! Nästa utställning blir i Strängnäs den 1:a Maj.. såg att det bara var 4 st som skulle ställa ut varav alla är Turbos syskon! Tråkigt som fan då jag hade hoppats på att få stöta på fler valpar, tji fick jag...
 

Måste också ge en stor eloge till min sambo som tränat stenhårt med det sociala. Varje morgon efter att hon lämnat vår son på dagis har hon gått ner till Danderyds station och gått runt samt åkt buss och tunnelbana. Han är skit duktig och bryr sig allt mindre om alla människor man stöter på så det är kanon.
 

Dock vet vi båda att vi måste träna mer på hundmöten med hundar som skäller/morrar. Han reagerar fortfarande mot dessa och svarar gärna med rest ragg, svansen rakt upp och lite morr/skällande. Men som med allt annat tränas det bort med tiden..

 
Jag återkommer gärna lite senare med en uppdatering om det skulle vara intressant!

Med vänliga hälsningar
Tommie
 
 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards