Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 18 april 2012

Av kamphundblogg - 18 april 2012 20:50

Det är inte riktigt sommar än men den kommer snabbare än vi tror.   

Hundägandet blir så mycket roligare när vädret blir bättre. Längre och fler promenader blir det här iallafall. Dock så är det ju så att man inte lika lätt kan ta med hunden i bilen om den ska ligga själv en stund. Temperaturerna stiger katastrofalt snabbt och högt! Varje sommar läser man om hundar som dött i bilar runt om i landet. Jag förstår inte att folk inte lär sig och tar till sig av dessa tragiska händelser. Att veva ner rutan 1 cm gör varken till eller från.

Polisen får varje år många samtal gällande djur som är utsatta för risken att dö i varma bilar och vädjar till allmänheten om att hjälpa till. Polisen menar att man får slå sönder bilrutor om djuret riskerar att dö i värmen. Man bör helst ha ett vittne med sig om man bedömer att krossa rutan är enda alternativet.

Så ta er en extra funderare INNAN ni tar med er hunden i bilen. Kanske mår den bättre av att vara hemma eller lämnas hos hundvakt???


 


Jag har valt att skriva om några faror som finns på sommaren och hur man ska agera om olyckan är framme. 


Huggormen

Något som jag själv är totalt  livrädd för är ormar och förstås då huggormen. Huggormen är ju som bekant den enda giftiga ormen i Sverige och om en hund blir biten av en huggorm så ser man inom 30 min en kraftig svullnad där den blivit biten. 

De allra flesta hundarna överlever ett huggorms bett men ngn % dör varje år.

Om hunden blir biten av en huggorm så ska den genast till veterinär. Om man har möjlighet så ska man bära hunden till bilen. Varje steg den tar pumpar ut giftet i kroppen och det når organen snabbare. Speciellt om den blivit biten i tassen så ska den vara stilla då det pumpas ut ännu fortare om den rör sig då. Tassen är det farligaste stället för hunden att bli biten på. Av de hundar som dör av huggorms bett har de flesta blivit bitna i just tassen.

Behandlingen består av smärtstillande och dropp samt övervakning av hjärtat med EKG.  Hos veterinären brukar hunden få vara kvar 1 dygn för observation.


 








Råttgift




Det är vanligt på sommaren att det läggs ut råttgift lite här och där. Råttgift är framställt som så att det ska smaka gottså att råttorna ska äta det och tyvärr så tycker även våra hundar att det är gott. Oftast så ska hundarna äta råttgift flera ggr för att bli påverkade av detta men det    

kan så klart räcka med en gång också beroende på storlek på hunden etc.  

Det som händer med råttgift är att kroppen börja blöda invändigt, råttan ska förblöda. (hemsk död måste jag säga) Symtomen på hundarna är därför röda fläckar under läpparna eller i ljumskarna, att de kräks blod eller har blod i avföringen. De kan även få svårt att andas,bli trötta och till slut inte orka gå.

Märker man detta så ska hunden till veterinären där den får motgift (k vitamin) under 3 veckors tid samt strikt vila.

 





Fästingar


Från vår till höst så härjar ju fästingarna i landet. Det finns många olika fästingmedel som ni alla vet och man får prova sig fram vad som passar just sin hund bäst. (Själv kör vi med fästinghalsband). Sjukdomarna som fästingar bär på sitter i deras saliv, varje gång de ska ”äta” så kommer salivet in i hunden och därmed också sjukdomen.

Förr sa man att man ska smeta in fästingen i tex smör eller nagellack – gör INTE det!  Om man smetar in fästingen i något så kräks den ut allt sitt innehåll IN I hunden och då hamnar alla sjukdomar inne i hunden. Man bör ta bort fästingen inom ett dygn från det att den fastnat för att minimera att den hinner sprida sjukdomar vidare.


 

Persikor & Majs

 

Något annat som vi gärna äter på sommaren är persikor och vi tycker om att grilla majskolvar. Jag gissar att fler än jag slängt persiko kärnan i naturen med tanken att ”den bryts ner”. MEN, både persiko kärnor och majs kolvs bitar fastnar i hundarnas tarmar så de måste opereras bort. Så JAG kommer INTE slänga sånt i naturen mer.

Andra saker man ska tänka på i sommar som kan vara skadligt för hunden är: giftalger om den badar där såna finns, paddor och glasskärvor i vattnet. (självklart dom på land med)


Så ta med er detta och möt den underbara sommaren när den kommer - och NJUT av den!


 


//Sofia & Malte

                                                  
                         

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards