Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

Inte gå upp på bordet?

Av kamphundblogg - 15 maj 2013 12:47

Vi har ett problem med våran röda herre, Malte.

Han snor gärna mat från bordet och även om det inte finns mat på bordet så springer han på bordet och letar, tex på natten. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska lösa detta. Elhalsband hade varit en skänk från ovan (skämt). Vi låter dom aldrig få något vid bordet, ramlar något ner så får de inte ta det osv. Det är inte så att vi lämnar saker framme på bordet men när man har barn så händer det att ngn blir kissnödig under middagen eller att telefonen ringer osv. Jag vet inte när jag sov en hel natt senast för så fort Malte rör sig så vaknar jag och ligger och lyssnar vad han gör och flyger upp och ryter till åt honom.

Vi har testat att ta honom på bar gärning, att "skälla" på honom när han är på bordet,vi har kört med blomspruta, vi har gillrat skrammelfällor men skramlet överraskar honom bara i stundens hetta. 2 sek senare är han där igen. Det känns som att oavsett vilken konsekvens det blir av så är ändå den ev matbiten värd så mycket att det inte gör ngt om han blir rädd eller får vatten på sig.

Just nu står mitt enda alternativ till att sätta upp kompostgaller på nätterna för att stänga honom ute från vardagsrummet. Vi har öppen planlösning och har matbordet i vardagsrummet så det finns inga dörrar. Det som hindrar mig från att sätta upp kompost galler är att Malte alltid sover ute i soffan och det kan han inte göra om vi ska stänga honom ute och det känns heller inte som att problemet kommer lösas. Dessutom har vi ju barn som inte kan öppna och stänga kompostgallret och därmed inte kommer kunna gå ner till oss på natten ifall de drömmer.


En annan sak jag funderat på är ett sånt där antiskall halsband med fjärrkontroll. Men det hjälper ju inte på natten men man kan iofs träna med det på dagtid. Vi lånade ett sånt för några år sen till våran tax och han lärde sig till slut att det var när han fick på sig halsbandet som det skulle börja spruta och jag tror att Malte kommer lära sig samma sak rätt snabbt så det är nog inget bra alternativ heller. 



Är det någon som har erfarenhet av detta? Något bra tips eller lösning till mig?


Ha en fortsatt härlig vårdag alla läsare!


/Sofia

 
 
Titti

Titti

15 maj 2013 13:22

Spontant tänker jag så här, om du ändå alltid vaknar när han kliver upp på natten, säg åt honom att gå och lägga sig igen innan han hoppat upp på bordet över huvud taget? :)

http://the0911.blogg.se

kamphundblogg

16 maj 2013 13:58

Njae vore det så enkelt så hade jag självklart gjort det :) Det tar ca 2-3 sek från det att han hoppar ur soffan tills han är uppe på bordet. Det är ca 1.5 meter bara mellan soffa och bord och på den korta tiden hinner inte jag vakna, fatta vad som händer och ta mig dit och stoppa honom. När jag är på väg upp ur sängen så hör han och hoppar ner så han vet ju mycket väl vad som gäller :/

 
Ingen bild

Paula

15 maj 2013 17:43

Kan tyvärr inte komma på något tips på hur ni ska träna på detta på rak arm.. men risken är väl att även antiskallet blir som blompsrutan till slut, att han inte blir rädd för den. Men OM ni ska prova antiskall-halsband så låt honom ha det på sig 2-3 veckor UTAN EFFEKT först, innan ni startar det, för då kommer han inte lika lätt göra kopplingen att det är halsbandet som sprayar honom.

Om jag kommer på någon annan idé att lösa det på så skriver jag igen, annars skulle ni kanske kunna maila Fredrik Steen, eller någon sådan person som svarar i en öppen blogg :D Jag själv tycker att FS är väldigt påhittig :D
//Paula

 
Ingen bild

Malin & Cera

16 maj 2013 07:10

Hej,
Jag har inte ditt problem, raka motsatsen nästan. Ställde ut en matlåda på balkonggolvet härom dagen och lämnade dörren öppen. En stund senare när jag var inne i badrummet kom jag på att jag lämnat Cera med fri tillgång till maten...Rusar ut och hittar hunden i soffan, maten var orörd! =D Svårt att säga hur hon har "lärt" sig detta, har inte tränat det specifikt. Det tips jag kan komma på är att träna hunden i att låta mat vara för en belöning. En slags förbudsträning som ger dem en belöning. För att ta ett exempel: lägg godis framför hunden och se till att den inte kan ta det (säg inget), när den låter godiset vara så plockar du upp det och ger andra godisar (kanske godare till och med...). När hunden klarar denna utmaning så kan man öka svårigheten gradvis. Till slut kan du i princp kasta godis mot hunden utan att den tar det eftersom det lönar sig om den väntar. Jag säger inte att detta kommer att få bort problemet men det lär hunden lite "självbehärskning", maten blir inte lika laddad. Hundar stjäl ju mat för att de lönar sig, de får ut en belöning av det. Men om man kan lära dem att "låt det där vara så får du något annat gott av mig" så tror jag man kommer längre än om man försöker "bestraffa" bort beteendet "att stjäla mat". Där får hunden inte ut något annat av situationen och blir fortfarande motiverad att få tag i godbitarna. Hoppas du förstår hur jag tänker?! =) Hittade en video på youtube med liknande träning som den jag föreslår. Den hunden har dock tränat ett tag =P http://www.youtube.com/watch?v=vmMN2LVxHmA Hoppas mitt tips kan vara till någon nytta! Lycka till =)

kamphundblogg

16 maj 2013 13:58

Tack för tipset. Jag ska samla kraft och tålamod och testa detta :)

 
Ingen bild

Kat

18 maj 2013 01:24

Hur tar han sig upp? Direkt från golvet eller från nån möbel intill? Dra bort stolar osv om det går och om det är från soffan han tar sig upp, ställ nåt i vägen mellan soffan och bordet? Försök hindra honom och vara lite jobbig. Annars vet jag faktiskt inte. Vi har samma problem men när han är ensam. Då slinker ALLT ätbart ner, nu får han bara vara i vårt sovrum när han är ensam hemma, det har han mycket lättare att hantera.

 
Ingen bild

Paula

18 maj 2013 19:30

Jag tänkte precis gå in och skriva och tipsa dig, men ser att Malin har gett det tips jag tänkte ge :D
Du kan ju lära in ett kommando på detta, så att ni, när ni måste rusa från bordet, säger det kommandot och sen ser till att ha med en belöning tillbaka som han får.
Jag tror att det kan få bort att han hoppar upp på bordet över huvud taget, för han får aldrig en belöning från bordet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards