Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg under april 2013

Av kamphundblogg - 16 april 2013 07:00

När DD var runt året svor jag dyrt och heligt att jag aldrig mer skulle ha en amstaff! En vän till mig (Jessie) sa: "Man ska aldrig säga aldrig".. jag svarade att det kunde jag visst det göra. DD var för jävla jobbig och jag ville aldrig mer utsätta mig själv för det! 

När jag träffat fler amstaffar med andra linjer i sig, och DD samtidigt hade lugnat ner sig någon procent, så ändrade jag mig till att jag i alla fall aldrig skulle ha en amstaff tillsammans med DD.. jag kröp till korset och erkände min ändring för Jessie. Hon förstod vart det barkade hän, men jag sa att det skulle aldrig funka att ha en amstaff med DD, eftersom hon stressar upp sig för lätt.. 

 

DD lugnade sig ytterligare, och jag träffade ännu fler härliga och lugna amstaffar. Jag sa att 'Okej, ska jag ha en amstaff tillsammans med DD så ska det vara en vuxen hund (att det var tik jag pratade om hela tiden rådde det inga tvivel om.. jag skulle absolut inte ha en hane, oavsett ras eller ålder!) som jag känner sedan innan och som jag vet att DD funkar bra med.'

Ja.. saker ändrar sig.. DD lugnade sig så jag och Jessie "råkade" väl köpa en hund tillsammans.... en ung hanhund som vi inte träffat innan utan bara sett på bild, bortsett från två korta filmklipp där han ståtränar på den ena och ställs ut på den andra.. 

 

Tänk så det kan gå, men ändå känns det så rätt. 
Min läxa? Svär inte dyrt och heligt på saker! ;) 

 

Så nu vill jag presentera en ny Kämpare i gänget: FRANK!

 

 

Namn: Mia AlbaChiara Hallmark
Föddes 2012-09-10 i Riga (Lettland) hos sin uppfödare Adell. Sedan dess har han bott där med sin mamma, mormor, två halvsyskon och sina helsyskon. När vi hämtade honom bodde 2 helsystrar kvar. 
Jag och Jessie (Jessica Ekman) äger honom tillsammans, men i dagsläget bor han hos mig. Förutsatt att det fungerar mellan honom och DD så får han bo kvar. 

Mer om Frank och livet med mig och DD kommer längre fram!

//Paula, DD & Frank


Av kamphundblogg - 13 april 2013 08:53

Från och med 2014-01-01 måste alla svenskägda och även inlånade avelsdjur vara röntgade i SKK innan parning för att man ska få registrera valpkull efter dom. Detta bordlades på senaste sammanträdet i Svenska Kennelklubbens Avelskommitté 2013-03-12.


 

(klicka på bilden för att läsa hela protokollet)


Vissa kan tycka att det är galet att det ändå tillåts att man avlar på vilka resultat som helst, och jag håller med om det. Men (!!) detta är en process som tagit många år, och mycket slit från de som jobbat med det, och jag antar att dom valde att sätta ett ganska lågt krav för att ens få igenom det. Eftersom vi inte har bevis på att rasen idag har problem med dåliga leder, (eftersom för få är röntgade) så skulle antagligen inte det kravet godkännas ändå. 

I och med detta krav kan rasens leder utvärderas på ett mycket bättre sätt, och - om det visar sig att det är värre än vi trott - så kan man i framtiden lägga in om ett hårdare krav på föräldrardjuren. 


En annan sak som jag tror att detta medför är att nya valpköpare kanske reagerar när dom ser att det öht finns något som heter HD/ED, jag tror faktsikt inte många ens vet vad det är! Många nya och okunniga valpköpare kanske går på uppfödarens lovord om att föräldrardjuren är friska.. men om dom i framtiden får höra att ex. mamman är röntgad med C/1 och pappan är röntgad med D/0, så kanske (vill jag hoppas iaf) dom då reagerar när nästa uppfödare skriver att mamman är röntgad med B/0och pappan är röntgad med A/0. Kanske, kanske, kanske den blivande valpköparen då undrar vad skillnaden är mellan de olika bokstäverna och siffrorna, och läser om det eller frågar någon. 
Min förhoppning är att den blivande valpköparen då väljer bort parningen med de sämre HD/ED-resultaten och på så vis kommer de mindre seriösa uppfödarna få svårare att få sålt sina valpar. 

Detta är bara en dröm, och förhoppning. Jag vet inte om det kommer bli så, men iom detta kravet så tror jag chansen är större än tidigare. 


Nu är det upp till oss som bryr sig om rasen att verkligen informera om detta krav, och även sprida informationen om vad de olika beteckningarna inom HD/ED står för! 


Innan jag avrundar (med just den infon) så vill jag ge alla som arbetat FÖR detta kravet en enorm eloge, en stor bukett rosor till er! Jag tror att ni har fört rasen ett stort steg framåt! TACK!


 

Information om HD/ED.

HD står för HöftDyplasi, ED står för ElbowDyplasi.. kan även betäckas AD; ArmbågsledsDyplasi. 

Nedan följer info kopierat från SKK's hemsida. 

 


Höftledsdysplasi (HD)


HD är en felaktig utveckling av höftleden och en relativt vanlig skelettrubbning hos många hundraser.


Anlaget till sjukdomen är medfött, men rubbningen i ledens utveckling äger rum under hundens uppväxttid. Först när skelettet vuxit färdigt kan man med god säkerhet bedöma höftledernas utseende med hjälp av röntgen.

Gradering av höftledsstatus sker enligt normer fastställda av FCI. Normerna bygger på dels passform mellan lårbenshuvud och lårskål, dels på djupet av lårskålen dvs. hur djupt lårbenshuvudet ligger inne i lårskålen. Lederna graderas i 5 grupper:

  • A  normala höftleder grad A
  • B  normala höftleder grad B
  • C  lindrig dysplasi
  • D  måttlig dysplasi
  • E  höggradig dysplasi

Det är omöjligt att enbart av en röntgenbild kunna utläsa om en hund lider av sitt höftledsfel.

Det finns hundar som är halta och visar andra tecken på smärta trots att de bara har en lindrig dysplasi, medan enstaka hundar med kraftig dysplasi uppträder helt symptomfria. Generellt sett har hundar inom småhundsraserna mindre problem av höftledsfel än större och tyngre hundar.

HD ger förr eller senare upphov till förslitning av brosket i höftleden. Broskförslitningen kan inte ses på röntgenbilden men mycket snart tillkommer benpålagringar som kan urskiljas ganska enkelt. Dessa benpålagringars storlek och utbredning är ett relativt gott mått på graden av broskförslitning i leden.

Pålagringarna ökar i regel med åldern och leder ibland till att höftleden blir helt deformerad hos den gamla hunden.

För att ge ägarna till hundar med dysplasi ytterligare information om deras hundars höftledsstatus anges det i röntgenutlåtandet om benpålagringar kan ses och i så fall hur stora och utbredda de är:

LBP  lindriga benpålagringar

MBP  måttliga benpålagringar

KBP  kraftiga benpålagringar

Arvsgången för HD är komplex där både arv, med många gener i samverkan (polygen), och miljö är bidragande orsaker till sjukdomens utveckling.

 

KÄLLA: http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/




Armbågsledsdysplasi (ED)

Armbågsledsdysplasi innebär en onormal utveckling av armbågsleden och förkortas ED efter den engelska benämningen elbow dysplasia.

ED är ett samlingsnamn för olika tillväxtrubbningar som leder till benpålagringar i armbågsleden, vilka kan urskiljas relativt tydligt vid röntgen.

Gemensamt för de olika tillväxtrubbningarna är att små men väsentliga delar av ledbrosket inte utvecklas normalt eller att det skadas på grund av rubbad utveckling i omgivande benvävnad.

Till skillnad från metodiken vid avläsning av röntgenbilder av höftleder, där man direkt bedömer det eventuella felet i utvecklingen av leden och sedan separat anger hur stora pålagringar som tillkommit (artrosgrad), är det när det gäller armbågsleder oftast endast möjligt att avläsa om det föreligger benpålagringar och sedan gradera dessa.

Vid den centrala granskningen av röntgenbilderna graderas armbågsledsartros enligt följande skala, som också används internationellt:

  • 0   inga påvisbara förändringar
  • I    lindriga benpålagringar, upp till 2 mm
  • II   måttliga benpålagringar, 2 - 5 mm
  • III  kraftiga benpålagringar, över 5 mm

Något säkert samband mellan graden av benpålagringar och smärtsymtom finns inte, men unga hundar, med måttliga eller kraftiga pålagringar, visar ofta stelhet och hälta, framförallt efter hård motion.

Arvsgången för ED är komplex där både arv, med många gener i samverkan (polygen), och miljö är bidragande orsaker till sjukdomens utveckling.

Armbågsledsröntgen

Resultat av armbågsledsröntgen registreras centralt för samtliga raser.

För officiell röntgen gäller att hunden är minst 12 månader gammal.

För vissa raser krävs att båda föräldradjuren är armbågsledsröntgade för att avkomma ska registreras i SKK. Undersökningen ska vara utförd före parning och officiellt resultat ska föreligga.

För enstaka ras finns krav på att armbågsledsstatusen ska vara utan anmärkning för registrering av valpkull.

 

KÄLLA: http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/armbagsledsdysplasi/




//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards