Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 17 april 2012

Av kamphundblogg - 17 april 2012 09:30

Som många av er vet gick jag och DD anlagsprovet i höstas, hon klarade det utmärkt, så vi bokade in oss på ett öppenklass-spår. Även detta klarade hon! En väldigt mallig matte hade storslagna planer för min blivande Viltspårschampion   
De nya reglerna slogs igenom och började gälla vid årsskiftet, jag fick höra att det inte alls skulle göra spårandet svårare, utan snarare tvärtom! Taggad till tusen bokade jag in ännu ett öppenklass-spår, nu med de nya reglerna. 


Alla bilder är tagna när jag har tränat viltspår. 
   


Det gick inte alls! Vi blev nollade, (går att jämföra med underkänt), på grund av att det tog för lång tid. Den nya spårstarten var omöjlig för DD och det var bara ren tur att hon gick åt rätt håll! 
Jag pratade mycket med domaren, och fick mycket bra tips och råd. Han såg tydligt att DD inte hade en aning om att hon spårade, hon trodde vi var på en skojig skogspromenad, och emellanåt luktade det lite blod, så då gick hon på spåret, sen glömde hon bort sig och började tugga på kottar    


 


Jag bestämde mig för att jag måste börja om! Helt och hållet från början. Mitt första steg blev en lång paus, som vi nu har haft. Sedan rotade jag fram en sele som DD aldrig använt. För att hon ska märka tydlig skillnad på "spår" och "promenad" eftersom vi numera promenerar med sele. 
Min träning kommer att gå till på följande vis. Jag måste lära in ett nytt kommando, samtidigt som jag lär in nya spårstarten. 

Jag kommer lägga ut klöven, koppla på DD spårselen och sedan låta henne leta upp klöven. Jag kommer göra det busenkelt första gångerna. Direkt när hon hittar klöven säger jag "Spår" och berömmer! Sen får hon hoppa in i bilen igen, jag lägger ut klöven på en ny plats, och gör om detta. Om och om igen, tills det sitter i hennes huvud att: "Spår och spårselen är lika med god älgklöv!"


 
 

Nästa steg är att lägga 10-20 meter blod och klöven på slutet, och då gå in mot blodspåret så att hon hamnar på det, och inte råkar hamna på klöven. Direkt när jag ser att hon känner blodet ska jag säga "Spår" och låta henne leta upp klöven. När vi har kommit till denna delen i träningen måste jag lära mig hur DD ser ut och beter sig när hon fått upp spåret, så att jag i framtiden kan berömma när hon spårar och inte när hon nosar


Efter detta kommer jag lägga ett lite längre spår, och försöka gå in mot blodet så att hon kommer på det "från sidan", eller hur jag ska förklara det. Att spåret ligger vertikalt mot hur hon kommer in på det. Förstår ni då?  Jag är så kass på att förklara!  
Tanken är att hon ska kunna ta upp spåret oavsett vilken vinkel hon kommer på det från, och därifrån ta det åt rätt håll!


Sedan är det "bara" att förlänga spåret, längre och längre, och öka liggtiden. Med denna träning hoppas jag att vi kommer kunna tävla igen till hösten :)


Har ni några råd, tips, tankar och idéer om denna träning så är ni varmt välkomna att höra av er! 


//Paula & DD


Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards