Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 11 april 2012

Av kamphundblogg - 11 april 2012 22:30

Det var ett superbra tips jag fick på förra inlägget    men innan jag berättar hur det gick ska jag svara på en kommentar av Sofia om spårkurs  


Visst har jag funderat på spårkurs (jag är värsta kursnörden...) men Enzo är inte redo att gå kurs med andra hundar om inte instruktören är otroligt kompetent och insatt i rasen och "problemen". Någon månad efter han kom till oss gick vi Klicker Konkret hos Åsa Tova Bergh på HUNDraelvans Kursgård och hon är precis så kompetent och tolerant som behövdes, första dagen var mer som ett kaos/krigszon och Enzo hade halsband, halter och 2 koppel! Jag är enormt tacksam för den hjälp och guidning vi fick av Åsa   då vi på andra dagen kunde vara med på "tre i rad" med andra hundar bara ngn meter ifrån
 
Därefter har vi gått en slyngelkurs på Hundens Hus och den blev inte lika lyckad även om den var bra för Emelie  


Nu tillbaka till blodspåret!
Jag var iväg och köpte nötblod på Ica men tyvärr sålde dom inte klövar så det blev ett köttben istället som spårslut. Sen var det här med hur länge spåret skulle ligga... Efter funderingar så beslutade jag mig för 1 timme + tiden det tar att gå dit, ville ha det inom gångavstånd då han skulle vara rastad och inte stressad av bilåkningen. Vet inte riktigt om man får lägga blodspår just där så jag håller tyst med var det var   


Olidligt spännande väntan då jag tänkte på om jag missat ngt, jag vill ju att han skulle få så bra förutsättningar som möjligt. Jag la spåret så rakt det bara gick med en liten krok precis i slutet.


Redan där jag vikit av mot spårstarten blev han intresserad och när jag släppte på honom stod han länge och luktade i starten innan han kom på att det fortsatte ju! Han tappade ett par gånger men stannade upp och började om, OJ vad glad jag blev....
Jag är så förkyld och snorade så förbaskat under filmningen så jag var tvungen att lägga på musik  
 


Är han inte underbar    
//En stolt Matte 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards