Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg under november 2011

Av kamphundblogg - 30 november 2011 22:00

UPPDATERAT INLÄGG:



Hur ofta får man frågan om hunden är snäll mot barn? Om den är "barnvan"..? 

Hur ofta ställer vi hundägre frågan om barnen är snälla mot hundar, och "hundvana"? 


Bara för att våra hundar är snälla mot barn, så är det okej att dom får härja fritt på släktkalaset och hälsa på alla barnen. Men är barnen hundvana? Vet dom hur man beter sig runt en hund? Vet dom att man inte springer rakt mot en hund, och att man inte kan klappa en hund uppe på huvudet, utan att den vinklar upp nosen och slickar på armen? 

Vet dom att man då inte ska skrika och dra undan armen? 


Nä, nästa gång någon frågar om din hund är hundvan, så vill jag att du frågar om barnet är hundvant! Utsätter du din snälla hund för icke hundvana barn för ofta så finns risken att den utvecklar en osäkerhet mot barn. De uppträder på ett "onormalt" sätt (ur en hunds synvinkel), och vi människor har förståelse för detta, men vi kan inte räkna med att våra hundar har det. 


Barn och hund i samspel är underbart att se och uppleva. Njut av läsarnas bilder:


Här är Araz och hunden Svea


 


Ett äldre foto på Ebba och hunden Roxy
 

Johanna skickade in ett helt underbart gäng med bilder på sin hund Tasty och sina barn. 
       


//Paula & DD 

Av kamphundblogg - 25 november 2011 06:26


Jag efterlyser bilder på barn och hund! Bilderna kommer ev. användas i bloggen. 

Skicka mailet med bilden/bilderna till

kamphundsbloggen@gmail.com


//Paula & DD

Av kamphundblogg - 23 november 2011 09:00

Jag har ju haft det lite tufft med min röda herre på olika plan men framförallt så är han ju outtröttlig. Vi spårar en hel del med honom som jag skrivit innan och vi är nu uppe på dryga kilometern i spårlängd, olika underlag och i total mörker. Han är helt klockren!

Vi försöker ju hitta hans "gräns" för vad han klarar av men den här gossen ser till att klara allt vi ger honom. Det är jätte kul förstås men det är ju ändå så att vi skulle vilja hitta hans gräns. En gräns där vi kan jobba vidare ifrån och se att han blir trött. Men på 3.5 år så har vi inte hittat den än. Men vi har ju många år kvar ;)


 


När vi testade på id spår i somras så började jag inse kapaciteten i hans nos. Med risk för att jag skrivit detta tidigare så gör jag det ändå igen. Id spåret vi testade var väldigt "basic" men ändå ngt nytt för oss båda. 2 för Malte helt främmande personen går armkrok X antal meter in i skogen. Vid ett utsatt märke så viker de av åt varsitt håll och gör en båge och går ur skogen. Vi starten av detta har den ena personen lagt ett föremål med dennes doft på. (I vårat fall en tröja). Samma person har lagt ett annat föremål på väg ut från skogen. Malte ska ju då alltså lukta på första föremålet. Följa deras spår och sen när de delar sig urskilja vilket spår som tillhör den som lagt föremålet, följa det och till slut hitta det andra föremålet. Det visade sig att jag missuppfattat vart personerna delat på sig så när Malte snabbt sticker av spåret åt ena hållet tror jag att det var där som de hade skiljts åt. Men det visade sig att han redan när han luktade på tröjan i starten att han visste vilket spår han skulle följa så när han var i jämnhöjd med det andra föremålet (många meter innan personerna skiljts åt) så går han direkt på doften av det och hittar föremålet. Hade detta varit en försvunnen person så hade ju han direkt hittat personen utan att följa spåret hela vägen runt. (snabbare i tiden alltså).

Jag är fortfarande djupt imponerad av Maltes id spår och mina tankar kring detta har snurrat rejält.

Jag vill ju verkligen använda hans nos och den energin som han har på ett positivt sätt.


 


Jag har ju en liten "dröm" om att jobba med missbrukare. Antingen på behandlingshem eller inom kriminalvården. Så när jag pratade med min instruktör om detta så blev jag ju överlycklig när hon säger att jag ska utbilda Malte till narkotika hund!

Jag har sökt och sökt efter detta på nätet och nu hittat 2 ställen som det finns förberedande kurser för detta på. I dagsläget så är det ju bara inom tullen och polisen som man kan utbilda hundar till detta men inom kort så kommer utbildningen av detta att släppas "fri" så att det finns möjlighet för övriga att utbilda sina hundar inom detta.


Tänk vilken dröm vardag att varje dag få jobba med min röding och faktiskt utföra uppgifter ihop med honom. Jag har fått erbjudande från det ena stället att gå en 3 dagars kurs i januari och från det andra stället en längre kurs som börjar i aug. Jag är ju helt överlycklig. MEN, ju mer jag tänker på det desto mer börjar jag tveka.

  • Är han tillräckligt bra?
  • Är JAG tillräckligt bra?
  • Är jag alldeles för naiv som tror att detta skulle vara ngt för oss?

Ja massor av tankar som gör mig osäker virvlar runt i huvudet på mig och plötsligt är jag inte lika säker längre.


Drömmen kommer alltid finnas kvar och vi får se vad jag beslutar mig för. Men att jobba med mitt röda energi knippe är nog den största drömmen jag har.


//Sofia & Malte


 

Av kamphundblogg - 22 november 2011 09:15

I somras skrev jag ju ett inlägg med sommar-tips:

http://kamphund.bloggsida.se/paula-bloggar/varma-aktiveringar-med-din-hund


Jag tänkte försöka sammanfatta ett inlägg med vintertips! Vi har fått förfrågan om detta, från en av våra läsare (Caroline), och jag hoppas att jag - med detta inlägg - kan få fram de tips hon efterlyste. 


Kläder efter väder?

Många raser är frusna, och de varga-vintrar vi haft de två senaste åren kan bita sig in i märgen på vem som helst. Jag har många gånger resonerat som Sofia skrev i sitt inlägg i torsdags, att det bara är att härda ut. Men när man ser att hunden inte kan röra sig normalt för att den får ont i sina ben, så känns det inte snällt. 

Jag trodde det var för att hon fick snö mellan trampdynorna, men hon fick likadant när vi gick på skottad mark. 

Självklart började jag fundera på skor.. en vän köpte ett par skor från Ruffwear, jag har hört mycket bra om dom. Men av någon anledning köpte jag en overall istället. Först en begagnad fleece-overall från Hurtta. 

När hon hade den på sig så frös hon inte längre om benen. Vi kunde vara ute länge och gå i djup snö utan att hon behövde stanna och skaka på benen. 
Däremot gillade hon inte den särskilt mycket... här är en bild på när hon försöker ta av sig den:

 

Hon gjorde kullerbyttor och flaxade tills den åkte av. Det var bara karborreband på ryggen, så det tog inte många minuter innan den var av. Jag köpte en ny overall med dragkedja på ryggen. Den får hon inte av sig. 

Så till er som funderar på skor så vill jag tipsa om att prova overall först. Det är billigare och oftast accepterar hunden den bättre än skor. För DD's del så är problemet inte kalla tassar, utan kalla ben. 


Men tassarna då?

Ja, ibland blir det kallt om tassarna i alla fall. Klart man kan testa att köpa skor. Jag har ingen egen erfarenhet av skor, så det bästa är nog att söka runt lite på nätet. Kanske ett par skor som slädhundar använder är slitstarka och bekväma? De hundarna rör ju sig mycket, i djup snö och behöver ha skor som sitter kvar. Så funkar det på dom borde det ju fungera bra på en "promenad-hund".

Annars kan TASS-SALVA vara ett alternativ som kan vara värt att prova. Det är en fet salva som lägger sig som en skyddande hinna. Snön fastnar inte lika lätt. Jag använde det när vi skulle vara ute längre stunder, i vintras. Nackdelen med den är att den är väldigt kletig, så om man går in innan den har torkat in i huden så kan det bli fula märken på golv, mattor och möbler. 


Jag har använt just denna sort, men numera har jag en "hemmagjord" som jag fick av en person vars hund jag fotade :)  


Problem med svamp?

Många hundar får problem med svamp, särskilt när det är blött ute. Det är onekligen blött på vintrarna, oavsett om det är snö eller inte. Det allra viktigaste är då att hålla torrt, självklart! Torka tassarna noga när ni kommer in. Eller varför inte använda hårtork, som Lena tipsade mig om - inför detta inlägg. Föna tassarna torra med hårtorken!

Har din hund allvarliga problem med svamp så bör ni kontakta veterinär för att få hjälp! Men att hålla torrt är bra i förebyggande syfte!

Kloklippning! 
När vi ändå pratar om tassar, så vill jag tipsa er alla om att pulpan drar ihop sig när den blir kall. Så om ni vill kan ni passa på att klippa klorna direkt efter en kylig promenad, så kan ni klippa lite mer än vad ni brukar kunna.


Inomhusaktivering

Det är viktigt att aktivera hunden, även om det - under riktigt kalla dagar - kanske inte blir så långa utevistelser för alla. Varför inte köpa sim-kort till hunden? Att simma är väldigt nyttigt för alla hundar, och det är en mycket skonsam träning. Gå så ofta du vill, hinner, har råd med och kan. Se till att introducera simningen på ett bra sätt för din hund, så kommer den nog älska det! 

Ni som vill träna klicker men har brist på ideér och motivation, gå med i Canis klickerkurs, registrera er via denna länken, så får ni ett mail om dagen med tips och råd.

Jätteroligt!

http://www.canis.no/klickertraningskurs-se.html


Personligen blir det mycket längre utevistelser för mig på vintern än hösten, det är ju ljusare ute - om det är snö - och om det ligger is på sjön kan man slå ihjäl många timmar genom att bara promenera där. Helt underbart, tycker jag!

MEN! Ge er inte ut på isen om ni inte har kunskap om att gå på is! Gå inte där ingen annan tidigare har gått, och ta alltid det säkra före det osäkra! Ha alltid med isdubbar och visselpipa, det kan rädda ditt liv! 
Är du osäker på om isen håller, gå inte ut!


Snö i skogen
Skogen är vacker, men många gånger följer man de vanliga stigarna, man går de vägar man alltid gått. Just för att man inte vill riskera att hamna i ett lerigt träsk. Passa på under vintern, när allt är fruset och täckt av snö, att gå dit näsan pekar! Det är en härlig känsla att "äga" skogen. Man ser spår från djur i snön, det är kul att stanna och titta på spåren, fundera på vad det är för djur som gått där, vart det tog vägen. 

För er som lätt går vilse: Ta med GPS'en och slipp oroa er! :D


Jag brukar ha med varm choklad och kanske någon smörgås. Så stannar man, stampar upp en liten yta där man lägger granris och ett sittunderlag/en filt till hunden så att ni inte blir kalla när ni är still. Varför inte göra upp en liten brasa och grilla korv?



Det är viktigt att ni är vaksamma så att er hund inte blir kall.
En hund som rör på sig håller upp värmen bra, om den är torr.
Men när ni är stilla så är det viktigt att du ser till att hunden även då kan hålla värmen.
Jag brukar linda in DD i en filt och helst ha henne i knät.
Små hundar blir snabbare nerkylda, tänk på det! 
Tänk också på att även hundar han få urinvägsinfektion.


Drag-hund?
Har ni en bra sele så kan ni låta hunden dra en pulka på promenaden. Är det bra underlag så kan dom dra mycket och långt. DD drog mig på isen förra vintern. Det var så bra underlag att när hon stannade så gled jag ikapp henne. Oftast när vi går ut på isen har vi med oss packning, för att stanna och grilla/fika. Då får DD dra våran packning delar av vägen. :) 

 
Skidor och skridskor
Gillar du att åka längdskidor eller skridskor? Varför inte ta med hunden ut på en tur? 

Jag tror de flesta hundar älskar att springa.
Även här kan ni ha med fika, och stanna för en liten paus.


Sofia har nämnt det flera gånger, men det går inte att tjata sönder: 

 

Det är så otroligt viktigt att synas, och det behövs inte mycket för att ni ska kunna gå säkra på era mörka promenader. Själv har jag reflexväst och även DD. Jag ska köpa en reflexsjal till henne från Hurtta, eftersom den västen jag köpte var av rätt kass kvalité för det första. För det andra så kommer den bli mycket klumpig att ha sen när hon ska ha täcke/overall på sig. Sjal känns som ett smidigt alternativ. 


Har ni fler tips, ni vill att vi uppmärksammar? Skriv i vår gästbok, det uppskattas! :D


//Paula & DD  















Av kamphundblogg - 21 november 2011 07:00

För länge sen fick jag lära mig en sak som jag tänkte dela med mig av till er som använder er av olika stryphalsband oavsett om det är kedja eller i läder.


När jag använde det på min Varga, det var ett läder stryp halsband, så tyckte jag att det var så bökigt för jag tyckte det "fastnade" ibland efter att det varit sträckt så jag fick rätta till det för att hon inte skulle gå och bli strypt hela tiden.


När jag kom upp till hundklubben sa en vänlig människa till mig att du ska vända kedjan eller halsbandet som ett P och inte som en 9:a. Jag tittade på henne och förstod inte alls vad hon menade, vaddå P och 9 det var ju för jösse namn ett stryp halsband *skratt*


Hon såg min stora neonlysande skylt ovanför mitt huvud i form av ett frågetecken så hon visade mig. Hon tog av strypet och höll det framför mig och då förstod jag!!!


Om du tar halsbandet och gör så det blir en ögla där själva hundens huvud ska in så om du håller det med själva öglan så den är åt höger formas halsbandet som ett P och vänder du på det så öglan är åt vänster ser det ut som en 9:a!


När halsbandet är format som ett P löper kedjan mer naturligt och man kan inte få samma "fastnande" effekt på det hela för då faller det sig mer naturligt till kopplet nämligen.


Något som gladde mig häromdagen var när min sambo skulle sätta på stryphalsbandet på en hund vi var hundvakt åt och då sa jag att vet du hur det ska sitta? Ja självklart säger han då, det ska ju se ut som ett P och det gjorde mig så glad att han snappat upp det och det gör det så mycket lättare tycker jag när man tänker P och 9:a.


Så ett litet tips till alla er därute som använder stryphalsband oavsett material tänk på bokstaven P och hur den ser ut för det blir en bättre och trivsammare situation för din vovve.


 

Nu ligger bilden ner, men såhär som ovan ska kedjan se ut och ser ni att det ser ut som ett P? =)


 


På bilden ovan har jag format kedjan som en 9:a, ser ni skillnaden? Lite rolig användbar info som man kanske aldrig tänkt på tidigare men som underlättar andningen för våra hundar *skratt*


Tack för ordet!


Camilla

Av kamphundblogg - 19 november 2011 20:50

Mörkret är här och vi har tidigare gått igenom detta med reflexer och hur viktigt det är att synas. Nu är även kylan på gång och med den rasen som jag har så krävs det kläder till herrarna.


Detta med täcken är ju en ny erfarenhet för mig då raser jag haft tidigare (rottweiler,bernersennen) haft både mer päls och framförallt underull som dessa gossar saknar. De två senaste vintrarna med sin enorma kyla har varit jätte jobbig för grabbarna. Täcken har de ju haft förstås och accepterat det bra. Men tassarna har de haft det jobbigt med. Jag har försökt sätta på dom barnens strumpor och vantar men det har inte funkat vidare bra.

Har ni skor till era hundar?       

Jag skulle verkligen vilja få tag på bra skor som sitter BRA och framförallt sitter KVAR på tassarna. Hundarna har klarat ca 3 min ute på promenad innan de börjat hoppa på 3 ben. Vi har stannat och tagit bort snö mellan trampdynorna och försökt gått vidare men det känns inge bra att se dom hoppa runt och bara vilja gå hem.

Jag vill kunna ta längre promenader även när snön kommit. Med tanke på att jag vill ha med dom på skidsemestern denna säsong så krävs det riktigt bra utrustning så de klarar av det.

Vad har ni för vinter kläder till era hundar som behöver det?

Vi kör med Hurtta täcken och de känns som de värmer bra. Vissa hundar har svårt för fleecen på insidan men våra verkar okej med det så vi kör på det.Tog på Maltet täcket för första gången förra veckan då det var kyligt och lite små fuktigt ute och han sprang runt som en kalv och skuttade. Haha...

 


Så nu behöver jag eran hjäp! Ni som kanske har lite mer koll på detta med skor än jag. Finns det något speciell märke/modell som funkar som sitter kvar så mina pojkar kan klara sig runt kvarteret iallafall  


//Sofia 

Av kamphundblogg - 18 november 2011 07:00


Är ni låsta av att vara hundägare och hur tolkar ni att vara låst med hund? För några dagar sedan fick jag ett helt nytt perspektiv till vad just det uttrycket innebär. Handen på hjärtat har jag aldrig tidigare tänkt på det, men fick nu upp ögonen och kände mig lite skamsen faktiskt. Fast på samma gång är jag tacksam över att jag nu fick upp ögonen så jag kan göra något åt det, eller ja, försöka iallafall.


Jag frågade min sambo häromdagen hur han tyckte att det kändes nu när det närmade sig att vi får hem vår nya hund. Han satt tyst en stund och så sa han att det känns roligt men på samma gång känns det som att vi nu kommer bli låsta med hund igen. Jag sa direkt då lite lätt smått irriterat att: "Vaddå låsta, vi har väl aldrig varit låsta med någon av våra hundar heller"??!!


Till svar fick jag som den kloka man han är ibland, att nä Camilla, du kanske inte upplever det som att vi är låsta men jag kanske gör det.


Jag eldar upp mig och brister ut i att men hallå vi kan ju alltid göra allt vi vill fast vi har hund och det har vi alltid gjort.


Min tålmodiga sambo suckar och säger: "Camilla, vi blir låsta av hund för att du blir så låst vid hunden, du får tunnelseende och har inget annat i huvudet än hunden."


Jag blev tyst, lite skamsen och helt tyst, för jag förstod precis vad han menade och det kändes lite i hjärtat om jag ska vara ärlig.


Jag är så tacksam över min sambo som trots min hundhysteri ( ja jag erkänner att det kan vara så ibland ( läs jämt) ). Han blir ständigt åsidosatt och finner sig i det, men nu förstår jag ju varför han tycker att vi blir låsta med hund, han fick verkligen upp mina ögon för vad som faktiskt kan vara ett problem. Nu har jag turen att jag lever med en man som låter mig vara sådär galet hysterisk men självklart måste jag försöka kunna hejda mig på något vis men hur *skratt*


Nä skämt å sido så vet jag vad jag måste göra och det är att även se min sambo fast vi har en hund tillsammans. Jag förstår nu att det måste finnas mängder av partners därute som blir åsidosatta och jag förstår om många protesterar och inte finner sig i det, för vem vill helt krasst leva i skuggan av en hund?


Jag vet att jag satte min sambo åt sidan under den tiden vi hade Tyra, men det var lite speciellt också eftersom hon var så sjuk, men som han sa efter en tid då Tyra somnat in och lämnat oss. "Camilla, du har börjat leva igen, du är glad igen och blommar ut". Jag såg inte det då jag var i det, men kan se det idag, att jag gick som i ett dovt mörker hela tiden och det åt upp mig. Dock inte så konstigt då jag ständigt i 1 års tid gick med oro och förtvivlan, men är det så bra egentligen?


Jag kanske inte kommer lyckas, men en sak är säker, jag ska göra allt jag förmår att vara en rättvis hundägare den här gången så vi inte blir låsta med att ha hund, för jag vill kunna vara en glad och kärleksfull sambo på samma gång som totalt hundhysterisk nördig som jag faktiskt är. Min sambo är värd det bästa och jag är skyldig honom att iallafall försöka.


Jag vill tacka min sambo för att han står ut med mig och min stora passion i livet och vill på samma gång ge en eloge till alla som är partners till någon som går helt upp i sitt stora intresse i livet och står ut med oss.


Tack för ordet!


Camilla

Av kamphundblogg - 17 november 2011 07:00

Jag vill passa på att tipsa om Amstaffklubbens egen gjorda kalender för 2012. Den är fylld av medlemmars egna bilder på sina amstaffs   Tycker att det är en mycket rolig ide och jag kommer att införskaffa en sådan och kommer nog köpa en och pracka på mina föräldrar med *skratt* Kan ju även bli en rolig julklapp åt någon som du känner som är hundnörd ut i finger spetsarna  


Kalendern finns att köpa för 150 kr och all information du behöver finner du på www.amstaffklubben.se . Om du inte vill beställa kalendern så finns den även att köpa i Amstaffens rasmonter på Hundmässan med start den 10 december.


 


Tack för ordet!


Camilla  

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards