Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 26 april 2012

Av kamphundblogg - 26 april 2012 08:00

Först måste jag tacka alla för stödet jag fått :) och även de andra tjejerna som bloggar då jag fått "Fast tjänst" här, massa kramar till er alla   


Jag har aldrig förut haft en hund som det varit problem med kloklippningen förutom Cilla som skakade och klapprade tänder i början, det åtgärdade jag med att ignorera hennes beteende och belönade efteråt så det försvann rätt fort.


Men Enzo, den lilla pansargrisen, var/är helt hopplös! Han behöver bara se klotången så attackerade han den och mig så det blev till att fundera ut en lösning.... Jag var helt på det klara med hur jag INTE ville att det skulle gå till; Inget tvinga ner på sidan, ingen munkorg, inget krav. Det ska vara trevligt att bli fin om fötterna   
I absoluta början så blev det till att träna omvänd lockning, dvs attackerade han tången så försvann den men lät han bli så klickade jag och belönade. Belöningen kunde vara godis, kamptrasan, ett trixutförande mm


När det gick bra och han hade förväntningar istället för "döda den dj*veln" så gick jag vidare till att lägga klotången på hans tassar medan jag matade på med godis sen utökade vi till att torrklippa. Jag har alltid haft mina hundar liggande på sidan då jag tycker jag ser bäst hur långt jag kan klippa men Enzo vägrar stenhårt att lägga sig på sidan så det blir till att klippa hans klor stående. Inte heller blir det lättare av att han inte fullt ut accepterar att man tar i honom   


Parallellt med tillvänjningen av klotången så tränar vi in "död hund", alltså att han måste ligga på sidan! Det är nog det trix som tagit längst tid att träna, fattar inte vad som kan ha hänt som gör honom sååå anti mot att ligga på sidan.... Så här långt har vi kommit hittills, det är en bit kvar innan man kan lägga ihop "död hund" och klotången men det går sakta framåt (som allt annat)   

Fortfarande är det en väldig procedur; Ta fram klotången och lägga den på golvet, köra omvänd lockning. Torrklippa och belöna, Kommendera "lyft tass" och belöna, klippa en klo och belöna tilla alla klippta    Inget man gör i en handvändning, dessutom har jag insett att förmiddagar är bättre tidpunkt (trött och slö) än eftermiddagar (mer vaken och aktiv) så eftersom jag vill att det till slut ska vara ett trevligt hanterande och något han ska se fram emot så är det viktigt att hans känsloregister är i rätt mood     


Förresten blev jag kär i en ny hundras i helgen när jag var på Nordiska Hund för specialsöksutbildning för diabetes; Tysk jaktterrier! Banne mig vilket temprament, humör och arbetsvilja *WOW*    
   

Ärret hon har på sidan är efter ett slagsmål med den andra jaktterriern i familjen, dom var tvungen att stoppa dom i duschen och spruta kallvatten på dom för att sära dom...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards