Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 3 december 2013

Allt är inte svart eller vitt.

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..


Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. 
Mitt i skrivandet av detta inlägg får jag totalt hjärnsläpp och tänker "Vart ville jag komma med det här?" Vad är det för budskap jag vill få fram? Inlägget är verkligen inte genomtänkt, det är knappt påbörjat.....

 


Alla har en uppfattning om mjuka vs. hårda metoder och de båda kryddas av oerhört mycket fördomar. Vad gäller de mjuka metoderna så verkar folk tro att vi som använder oss av de, bara matar med godis hela tiden, aldrig säger nej, aldrig sätter ner foten, aldrig säger åt våran hund att den gjort fel osv. 
Ja, de mest extrema kanske jobbar på det sättet.. precis som de mest extrema som jobbar med hårda metoder använder sig av elhalsband, pissar på sin hund och slår den. 

Det finns en gråzon i allt. Bara för att jag använder mig av mjuka metoder så betyder inte det att jag inte kan säga åt min hund med bestämdhet när den gör fel. Jag står inte och väntar på att min hund ska sluta tugga på den lilla hunden så att jag kan klicka och belöna det. När så krävs så använder jag fysiskt kraft för att hindra min hund från att göra skada, eller skada sig själv. 

Exempelvis sliter jag bort min hund om den är på väg fram till en huggorm. Jag står inte och väntar på ögonkontakt för att klicka och belöna. Det kan ju kosta min hund livet! Däremot kan jag - i förebyggande syfte - träna på "Låt bli!"-övningar, så att jag kan säga åt min hund att låta huggormen vara. 

Vissa verkar tro att mjuka metoder enbart går ut på att gulla och dalta med hunden, och det är därför många är emot det. Många påstår att det är djurplågeri att använda sig av mjuka metoder, eftersom man daltar sönder psyket på hunden.. men dessa personer har uppenbarligen fördomar mot mjuka metoder. 
Ett citat taget ur en bok skriven av Bengt Rödseth: "Det är lika att misshandla en hund som det är att hjärntvätta den med hjälp av godis." ..boken heter för övrigt "Shadow, att skapa en skugga" ..och det är vad han vill göra; Skapa skuggor av sina hundar. ...nej det där ska jag inte gå in på, det inlägget kommer bli för avancerat för en influensa-sjuk Paula att skriva ;) 

Jag är emot fysiska korrigeringar i träning och inlärning, jag ser inte anledningen till att orsaka sin hund fysisk smärta för att få den att lyda. Jag vill inte heller trycka ner min hund psykiskt så att den lyder av den anledningen. 


Hur tänker ni? Tror ni att klicker och godis är farligt, och att det kanske inte passar alla hundar? 


Jag vill avluta detta halvdana och ogenomtänkta inlägg med att tipsa om en jäkligt bra bok: Släpp kontrollen lös, skriven av Leslie McDevitt. Oerhört lättläst och läsvärd!!


//Paula


 
 
Ingen bild

A-K

16 december 2013 16:02

Bra skrivet! Håller med fullständigt.

 
Ingen bild

Pierina, Cilla & Iris

7 februari 2014 12:13

Nä, jag tror inte på en fläck att det är farligt med klicker och godis. Eller som faktiskt föredrar att kalla det "klickerfilosofi" då klickern är sekundär.

KAN man klickerfilosofin så finns det inga andra "metoder" som har så många regler som den :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Av kamphundblogg - 10 september 2013 19:52

Jag vill börja med att efterlysa "mm" som skickade en fråga till oss förra veckan. Jag ber så mycket om ursäkt att vi inte har svarat på den förrän nu, men jag hoppas verkligen att mitt svar kan vara till någon hjälp!!    Sen kommer jag till huvu...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards