Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 25 juni 2013

Taxen & Jennifer, det här är vi !

Av kamphundblogg - 25 juni 2013 22:27

Vet inte riktigt hur jag ska börja mitt första inlägg här på kamparna.se! Så går väl rakt på sak!
Jennifer heter jag och har en amstaff tik på snart två år som heter Taxen, och ja hon är lika speciell som sitt namn!
Tänkte dra en kort, men ändå lång presentation om mig, min tax och mitt liv i hund världen över lag!

Jag har alltid levt med hund i hemmet och är från första början uppväxt med flatcoated retriver's men även några blandraser. Min allra första egna hund kom in i mitt liv i tredje klass, en blandras tik ( schäfer, risensnauser och irländskvarghund) En himla underbar tjej, som tyvärr fick flytta efter några månader.. Då det visade sig att vi var hennes fjärde hem.. Vi vet inte vad som hänt den här lilla valpen innan, men hon hade rädslor till tusen. Och jag fick som barn vara med om det svåra beslutet att låta henne flytta igen till en familj som alltid var hemma och som alltid kunde skämma bort henne. Det var ett av det svåraste besluten som jag någonsin tagit i livet. Men det var rätt gjort, för där fick hon det bra!
Några månader senare efter många tårar så bar det av ner till perstorp i skåne för att hämta Luddemannen ( också en blandras, svenskdansk gårdshund / dvärgspets), Han var liten nog att få plats i mina två händer! Ludde är en herre för sig själv, och finns fortfarande kvar i mitt liv - tio år senare! Men han tar det mest lungt och är pensionerad som vi säger ! Trots att han fortfarande hänger med hemvärnet i skogen !
  I vuxen ålder träffade jag en kille med en schäfer, och så blev "vi med" amstaff (oreggad) för första gången. Båda dessa är omplaceringar som kom till oss med stora problem, aggresioner och rädslor. Idag är dom två helt mysiga hundar, även om dom är lite mongo!
  Snart börjar historien om mig och min tax. Kärleken tog slut, och ett  impulsbeslut i min ensamhet tog mig till krisitnehamn och kennel fervens fera för att kolla på en fem månader gammal tik.
Tiken var Taxen, och Taxen följde med hem redan samma dag.
Den första månaden spendarade jag var enda vaken timma på att fundera på vad tusan jag gett mig in på ? Hunden är ju helt galen! Men när det var dags att skriva över henne på mig så var ingen gladare än jag. Att få ta med mig den här Taxen hem igen.
Jag vet inte hur Taxen hade det hos den tidigare familjen där hon var i två veckor. Men det var något som stämmde  där .
Hon skrek och slängde sig efter allt som rörde sig, hon tuggade på saker, seperationsångest till tusen och allt sånt där hemskt man kan tänka sig.
Det fanns dagar då jag övervägde att släppa henne i skogen, för hon stack ju ändå bara...
Idag ett år senare... Ja nu sitter jag här med en Tax som sover som en gris i mitt knä. Vad skulle jag göra utan henne? Allt som vi har gått igenom under året är helt otroligt.
Idag kan vi ta en promenad genom centrum utan skrik , ibland till och med utan drag i kopplet. Idag kan vi leka och springa lösa och ha roligt - och hon kommer tillbaka. Idag kan jag lämna henne de få nödvändiga timmar ensam hemma och hon ligger fortfarande och sover i soffan när jag kommer hem.
Det är min Tax det, världens bästa Tax!
     

Jag är ju som sagt uppväxt med hundar, och trodde jag kunde hundar bra... Men när taxen kom in i mitt liv så fick jag mig en dask i ansiktet som sa " det finns mer att lära!" Och det var det, jag började plugga, och ett år senare sitter jag här som certifierad allmänlydnads instruktör , med kunskap att starta hunddagis. Och nästa vecka börjar nästa utbildning! Men nu kör vi lite mer fart fyllt och satsar på agilityinstruktör!
Har lärt mig att det alltid finns mer att lära , och jag vill lära!

På dagarna roar jag och Taxen oftast oss med lydnadsträning, lite klicker och självklart massa lek! Som jag tycker är så oerhört viktigt!
Och så ofta vi får chansen så tränar vi gärna lite WP eller barmarksdrag , då Taxen älskar att arbeta fysiskt! Men självklart så är jag henne andra viktiga saker med klicker, så som att ta av mig strumpan ;)

Det var kort och gott om mig! Tackar och bockar för att jag får vara med här och dela med mig av tankar, ideeer och erfaraneheter! Och jag hoppas att kunna bidra med något ! Och är det något ni undrar över så är det bara att fråga!

Jennifer & Taxen

 
 
Ingen bild

johanna

14 juli 2013 16:05

hur fin som helst! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards