Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 2 april 2012

Av kamphundblogg - 2 april 2012 17:58

Så var äntligen denna dag här, kännts som en evighet hit, fast egentligen har det ju gått ganska fort med tanke på att det inte var så länge sen Aysha röntgades och vi fick veta resultaten av röntgen. Jag har varit lite nervös inför besöket idag, lite rädd för vad som komma skall, men såhär i efterhand känns det jätte bra som det tvättäkta kontrollfreak jag är. Nu har jag full kontroll eller ja, så mycket kontroll man kan ha när det kommer till levande varelser.


Jag var lite tidig så jag och Aysha gick in för att sätta oss och vänta, men då helt plötsligt försvinner min Aysha och när dörrarna stängs bakom mig har jag en hel flock med sälar korsade med silkesapor och tjurar släppta på sommarbete i andra änden av snöret. Mitt tålamod fick sig en rejäl prövning och efter ett x antal försök att försöka få detta odjur att förstå att vi skulle ta det lugnt var det äntligen vår tur.


Det var ett varmt välkomnande vi fick och jag försökte anstränga mig till det yttersta för att försöka snappa upp det Stefan berättade för mig medans Aysha körde på för fulla muggar med sin sälsång på högsta volym. Han kändes så otroligt mjuk och trevlig, inte alls sådär kantig som många kan vara som man stöter på när det kommer till djurhantering av olika slag.

Han visade mig så nu kan jag också se Ayshas pålagringar tydligt, han förklarade så bra alltihopa, men ibland kan jag ha svårt att ta in allt som sägs när jag har en klätterapa att försöka tygla *ler*


Aysha har en liten spricka på båda sina armbågar, blir sprickorna större kommer hon få jätte ont och om benbitar lossnar kommer hon också få jätte ont. Men nu i dagsläget är det små sprickor och vi fokuserar på det bra, viktigt att se allt det positiva i sånna här lägen.


Vi fick börja med att skritta i normal takt, där såg han att hon är stelare i sitt vänster framben. Sen travade vi och där syns ingenting, men detta beror på att fler muskelgrupper går in och stödjer upp så hon inte känner av sin vänsterarmbåge lika mycket. Sen fick jag tvinga Aysha att röra sig onormalt sakta och där såg han tydligt hur hon bara tar ett snabbt kliv med vänster framben och liksom stödjer längre på sitt högra framben, allt för att avlasta för att det gör ont. Nu ska man tänka på att Ayshas högra armbåge inte heller är bra, så att hon avlastar på detta vis är absolut inte bra, det gör inte hennes redan dåliga höger framben bättre direkt.


Han tyckte att Aysha var i mycket fin form och hade mycket fin muskulatur och jag blev så glad och tacksam över dom orden, dom värmde verkligen i mitt hjärta! Plus att hon har fina rörelser bak min fina lilla loppa!


När vi gjort det kände han igenom Aysha ordentligt och nu kommer det mest positiva =) Aysha har INGA lösa benbitar i sina armbågar *jiiipppiiiiiii* Hon har även normal ledvätskenivå i sitt vänstra framben vilket också är jätte bra. Hon har lite mer än normalt med ledvätska i sitt högra framben, men förmodligen beror detta på överansträngning.

Sen fick Aysha stå på en maskin som mätte diverse olika saker.


    


Här ser man tydligt hur fint och jämt hon belastar sina bakben. Men här syns också tydligt hur illa hon belastar sina framben olika. Aysha saknar hela 27% i muskelmassa på sitt vänstra framben vilket är mycket.


 


Aysha belastar sitt högra framben med nästan hela 3kg mer i tyngd för att avlasta sitt vänstra framben. Återigen är detta inte alls bra med tanke på hur hennes högra framben ser ut. Som Stefan sa, tänk att hon bär runt på nästan 3 mjölkpaket mer på högerfram när hon rör sig, det är mycket.


Ja, vad ska jag säga, som så många gånger förr grät jag när jag åkte ifrån Västerås i tisdags, men det är skönt att gråta och känna det där tunga för en kort stund, för då får man ur sig det och kan kliva upp igen och rikta in sig på det som är viktigt och det är att Aysha ska få dom bästa förutsättningarna i världen att få ett så långt och smärtfritt liv som möjligt. Jag är ingen quitter direkt så jag ger inte upp i första taget.


Jag har givetvis flera olika valmöjligheter nu. Jag kan välja att inte gå in och göra något och låta Aysha leva på som vanligt, då kan hon bli 3-5 år, givetvis kan hon bli äldre men sannolikheten att hon kommer lida av smärta och må dåligt är hög.


Jag kan börja förebygga nu och på så vis se till att hon kan leva betydligt längre, nästan ett helt liv utan smärta.

Många säger att hon visar inga symptom så låt henne leva som vanligt, kör på, men som sagt, vi som är okunniga ser inga symptom, uppenbarligen visar hon tydliga symptom för den som kan det här.


Jag har gjort mitt val, vi kommer att rikta in oss på behandling såklart. Kosttillskott är insatt från och med idag, vi har bokat tid hos veterinär för att på så vis kunna få en remiss till ReDog och har vi en remiss kanske Agria kan gå in och hjälpa till tack vare försäkringen jag har på Aysha. Jag ska ringa och kolla upp detta mera hur det ligger till med försäkringen.


När vi varit hos veterinären kommer vi boka ny tid till ReDog för att påbörja behandlingen som kommer innebära vattentrask, det kommer hjälpa Aysha att bygga de muskler hon valt bort att använda pga smärta, och tack vare att vi kommer att "tvinga" henne att använda dessa muskler kommer dom i sin tur att hjälpa mot hennes onda i sina framben och främst sitt vänstra framben.


Nu går vi mot rätt säsong som Stefan sa, under den tid på året som hundarna kan simma ute behövs inget vattentrask, så jag har redan tänkt att jag ska börja spara och lägga undan under den tiden så vi kan traska på när det inte är badvänligt längre ute. Hon kommer behöva gå på vattentrask ungefär var 10e dag, men det beror helt på hur detta utvecklar sig nu och hur bra hon svarar på kosttillskottet.


Finns även ett vaccin man kan sätta in som kommer ifrån Finland, detta används istället för smärtstillande och inflammationshämmande preparat som t ex Rimadyl. Det fungerar som så att Aysha kommer att få 3-4 sprutor och sen har hon karens på 27 dagar efter sista sprutan men sen håller detta i sig i 9 månader, så alltså kommer vi kunna tävla och ställa ut om vi vill så det är jätte positivt! Detta är något som veterinären kommer att ordinera isåfall.


Jag behöver inte byta foder i dagsläget ansåg Stefan, det viktigaste var att tillsätta kosttillskott och Aysha börjar som sagt idag med Aktiv Hund, men Stefan berättade att ett nytt preparat är på väg ut på marknaden som han ska införskaffa och så fort det finns till försäljning kommer vi föra över Aysha på det.


Aysha ska inte leka med hundar i sin egen ålder eller hundar som leker hårt överlag, detta ökar riskerna för skador i onödan, så nu är det slutlekt med hundar som gillar och svarar på hennes buffliga leksätt.

Hon ska inte göra höga hopp och uppvärmning är ett måste ALLTID för Aysha, minst 10-15 minuter och likaså nedvarvning.


Ja det var inte riktigt såhär jag tänkt mig när jag skaffade ny hund och dessutom kämpat under så lång tid med Tyra, men nu är läget som det är och vi får ta det för vad det är.

Jag ser det positiva i det hela och får fokusera på det, en sak är ju säkert iallafall, man blir ingen miljonär på att äga hund, den saken är ju klar som korvspad.


Denna undersökning som vi gjorde i tisdags, på ReDog i Västerås av Stefan Rosén är något jag varmt rekommenderar till ALLA som är hundägare, oavsett om hunden är friröntgad eller inte så är det jätte bra att få en status på hur ens hunds fysiska välmående står till. Det kostar 650kr och tar ca 30 minuter och som sagt, man blir väldigt varmt mottagen.

Något som även kommer att kunna läggas till när vi ser hur det hela utvecklar sig för Ayshas del är viktmanschetter, klövjeväska och även att dra på rätt sätt. Men i dagsläget ska vi nu se hur hon svarar på kosttillskottet och sen se vad veterinären säger och ordinerar.

Det var allt från oss denna gång, ta hand om er därute allihopa =)

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards