Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 5 april 2012

Av kamphundblogg - 5 april 2012 15:00

Vi har ju fått läsa lite hur andra aktiverar sin hund här på bloggen och åtminstone jag suger åt mig som den torraste bomullstuss av tips och idéer, Tack Tack alla


Jag har provat lite smått och gott med Enzo för att se vad han tycker är kul, vad han ser ut att trivas med och han gillar nog kroppsarbete allra mest (öööh som om inte alla andra visste det redan....)   


Det allra bästa vi gjort är nog Water Treadmill men det kostar ju en hel del annars skulle han få göra det 1gång/veckan   
 
Eftersom det inte bara är att "ta med och göra" saker med honom så blir det naturligtvis lite planering innan och så är det det här med om vi får hundmöte så måste alla attiraljer passa ihop med varann, dvs EasyWalk-selen, Dragselen, Hurtta-selen mm mm Nu är det lättare då vi börjat byta ut EasyWalk-selen mot brett halsband eller Hurtta-selen då han inte drar så förb***at längre   


En vanlig vecka ser ut så här för Enzo:
Måndag; Långpromenad + Trixträning/lydnadsträning
Tisdag; Cykling
Onsdag; Långpromenad + Trixträning/lydnadsträning
Torsdag; Dragpromenad
Fredag; Långpromenad med klövjeväska
Lördag; Antingen skogspromenad med balansövningar/spår eller vila
Söndag; Samma som lördag


Jag jobbar lite olika så därför byter lördag och söndag plats ibland


Men vilken tid det tog innan jag ens kom fram till detta schema! Speciellt det där med dragpromenaderna och klövjeväskan, det är ju inte bara att packa på en massa vikt hur som helst och så är han inte röntgad heller så jag törs inte lägga på en massa. Röntgen är planerad till hösten så jag vet om han kan dra släde till vintern :) Vi kör just nu på draget 800g (började med 200g) och klövjeväskan totalvikt 700g (började på 200g), det är möjligt att jag skulle kunna lägga på mer men jag tycker inte det behövs just nu för det är inte vikten som är vikt-ig (där fick jag till det...) utan hans glädje att få jobba med något   

 

Ja så kommer vi till den krångliga, besvärliga aktiviteten SPÅR....
Han kan inte spåra eller naturligtvis kan han spåra men är inte intresserad av att spåra det jag tycker han ska spåra och jag tror han skulle må så bra av det. Han börjar spåra "rätt" men efter 2 dm tappar han fokus och intresse!!!


Godisspår=näpp, Korvspår=näpp, Binda upp/matte går-spår=näpp, Lillmatte håller/Stormatte går-spår=näpp Han är inte ens intresserad av att spåra fram till kamptrasan eller bollen  


Kan ju tillägga att när han pratade med djurkommunikatören så sa han själv att han var jätteduktig på att spåra....

Någonstans tänker jag ju helt galet fel! Så nu får NI ta fram och gnugga de grå och hjälpa oss (framför allt Enzo) att få upp instresset för att han ska vilja "spåra sig fram till himmelriket"   

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards