Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 10 september 2013

GRATTIS FRANK och en liten efterlysning..

Av kamphundblogg - 10 september 2013 19:52

Jag vill börja med att efterlysa "mm" som skickade en fråga till oss förra veckan. Jag ber så mycket om ursäkt att vi inte har svarat på den förrän nu, men jag hoppas verkligen att mitt svar kan vara till någon hjälp!! 


Sen kommer jag till huvudinlägget; 


Grattis Frank, som fyller 1 år idag! 

Det firades såklart med tårta till båda hundarna, DD går på diet så hon fick lite mindre..

     

 

Så; Ett stort grattis till Frank och hans syskon. 
Äntligen är han "myndig", så vi kan genomföra BPH och röntgen. Det blir av under hösten, så jag återkommer nog med info om hur det gått :) 

 

//Paula, DD & Frank

 
 
Ingen bild

mm

18 september 2013 00:31

Hej igen! och TACK för svaret! Så skönt att höra att det är fler som varit med om det. Det låter mycket rimligt det du skriver. Att han kan bli stressad och det slår över. Jag vill att han ska gå så fint så jag har honom att gå fot hela promenaderna.. Blir så ledsen också att det är pga mig han får sådana "tokryck".. Jag försöker göra allting rätt. Men nu ska jag låta honom gå mer fritt och bara låta honom ha kul och se om det hjälper. Låter det bra? Ska leta reda på dina inlägg du skrivit om din tik. Tusen tack!

kamphundblogg

30 september 2013 06:35

Hej, och tack för svar.
Få inte dåligt samvete, du har ju gjort detta i välmening!!
Ja, låt honom röra sig lite mer fritt och de gånger han behöver gå i kortare koppel kan du försöka göra det till en lek, kanske går det att locka på honom så att han håller sig vid din sida och när han har gått X antal steg vid din sida säger du 'Varsågod' och visar med hela kroppsspråket att han är fri att gå och nosa var han vill. Det brukar mina hundar gilla och fatta ganska fort. Om han inte håller sig vid din sida tills du gett frikomando så kan du bara stanna, bli passiv och vänta in att han söker din kontakt. När han gör det så berömmer du och lockar in honom till din sida igen. Kom ihåg att det är viktigt för honom att lyckas, så om han misslyckas har du ställt för höga krav. Prova att låta honom gå 2-3 steg i början, sedan ökar du ju duktigare han blir. Om han är ofokuserad någon dag kanske det räcker med 2-3 steg just den dagen.

Denna metod funkar även när han vill fram och nosa/kissa på något; Vänta in kontakt, visa honom till din sida och börja gå mot det han vill fram till.. om han klarar 3 steg så tjoar du Varsågod och rusar fram sista biten med honom. Om han inte klarar det backar du tillbaka och börjar om.

Hoppas du förstår min förklarning!

Med vänlig hälsning,
Paula

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards