Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 10 april 2012

Av kamphundblogg - 10 april 2012 09:00

Jag tror inte på att du kan bemästra en hund fysiskt! Kanske en liten hund, i en brottningsmatch, men om vi nu pratar om "våra" raser, så tror jag inte det går. Jag ska förklara hur jag tänker. 


En hund av denna typ, kan vara mycket krävande. Ofta ökar då ägaren den fysiska träningen, mer vikter på DW-passen, tyngre i klöjveväskan, längre promenader, mer bollkastning, längre lekstunder med grannhunden osv. Vad händer då? Jo, man tränar hunden. Hunden blir starkare, hunden blir mer uthållig. Så om du har en hund som vid ung ålder behöver mycket fysisk stimulans - tänk dig då noga för innan du ger vika för detta. 


SJÄLVKLART SKA HUNDEN HA FYSISK STIMULANS!

Tolka inte mitt inlägg fel, men jag vill diskutera en
balans i stimulansen.

SJÄLVKLART KAN MAN TRÄNA UPP STYRKAN PÅ SIN HUND!
Men nu pratar jag om att öka vikter för att trötta ut,
för att kunna hantera sin hund.

Om man inte hittar lösningen på problemet och anledningen
till att hunden inte går att hantera så tror jag inte att fysisk
aktivering är den rätta vägen att gå.


Jag hade en vän och granne för några år sedan, hon berättade att hennes hane redan vid ung ålder krävde att hon promenerade långt med honom. Hunden var 5-6 månader när hon var ute och gick runt 1 timme om dagen med honom, utöver de vanliga rastningspromenaderna på 20-30 minuter. Vad tror ni hunden kommer "kräva" när den är 1 år? Inte nöjer den sig med 1 timme, då behöver den 1,5 kanske 2 timmar. 
Hundar som vid ung ålder "kräver" mycket fysiskt av sin ägare kommer bara bli starkare och mer uthållig, och därmed inte bli trötta av 2 timmars tungt arbete. Hittar du inte en psykisk balans i hunden så kan du inte kompensera det med en fysisk trötthet. 


Jag tror inte att du som ägare kan trötta ut hunden fysiskt, mer än bara tillfälligt. Jag tror alltså inte att du som ägare kan "vinna" över hunden fysiskt. Den kommer ju orka mer, och hur ska du ha tid, ork och möjlighet att ge hunden 5-6 timmar fysisk aktivering om dagen? 

Jag tror däremot på att du kan trötta ut din hund psykiskt. Jag tror att du kan "vinna" över din hunds psykiska uthållighet. 


Jag gillar inte att använda ordet "vinna", 
för det ska inte ses som en kamp, en tävling eller
att en går segrande ur detta. 
"Vinner" ägaren, så är båda vinnare!
En nöjd hund är en vinst för er båda.


Visst blir en hund mer uthållig även psykiskt, men det finns oändligt många sätt att trötta ut hunden psykiskt på. De flesta psykiska aktiveringarna går enkelt att försvåra för hunden, och om en sak blivit för enkel för hunden, så kan man byta bort den aktiveringen ett tag, så att den blir en ny utmaning när den införs igen. 


 Håller ni med? 


Jag vill avsluta med en länk till ett inlägg som Fredrik Steen skrev förra veckan. Mycket intressant, mycket lärorik, mycket viktigt! 

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2012/04/04/alfarullningar-och-annat/



Jag tycker det är läsvärt! Verkligen! 


//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards