Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 16 april 2012

Av kamphundblogg - 16 april 2012 20:54

Gaaah vad jag hatar att få dåligt samvete, men ibland kan man inte rå för det. Lite off topic nu, men min mormor är dålig och jag satt hela söndagen på akuten med henne och sen blev hon inlagd så då gjorde jag inget med Aysha, och idag har jag spenderat största delen av min tid på sjukhuset som stöd och hjälp till min mormor och Aysha har haft det urtråkigt. Och det är lägen som dessa som jag får så himla dåligt samvete, men men sådärja nu har jag fått ur mig det =)


Förra veckan hade vi en  härlig träningsvecka, på måndagen var jag upp och träffade Ayshas uppfödare och tränade lydnad, var så roligt och det är så kul med en uppfödare som engagerar sig och vill ses för att träna och prata hund.


På tisdagen höll jag på och tränade själv men det resulterade i att jag blev så arg på mig själv på förmiddagen för att jag var så ostrukturerad och otydlig och det ledde ju till att Aysha inte förstod alls vad jag ville så allt blev pannkaka, så då satte jag mig själv i skamvrån tills jag samlat ihop mig och funderat ut vad jag ville och hur jag skulle komma dit. Så på eftermiddagen testade jag att träna igen och då gick det toppen bra, har lite träningsfilmer som är tillgängliga på youtube om ni söker på Tyris79 finner ni dom =) Kan slänga upp senare i veckan även här lite träningsklipp. Vad man bör ha i åtanke när man ser dessa klipp är att vi är låååångt ifrån felfria och vi har brister, men dom bjuder jag på så man kan se hur det ser ut i början när man lär in något hos hunden =)


På Onsdagen fick Aysha prova på DW för första gången och hon älskade det. Det är en grupp i Eskilstuna som består av privatpersoner som brukar ses och dra och super rara tjejer som är så hjälpsamma och fixar, så vi åkte dit på deras träff och som sagt Aysha drog lite kedjor och hon sken som en sol och sen blev hon sådär härligt trött =) Senare på eftermiddagen drog vi till Södertälje och tränade lydnad och även här gick det superbra, så det lönar sig att sätta sig själv i skamvrån *skratt* Och efter lydnadspasset gick Aysha sitt första viltspår som jag även filmat och som jag tänkte bjuda på =) Nu ska man inte göra som jag gör, man ska inte hålla på och trassla med linan och släppa den flera gånger om man vill tävla och så ska man inte hålla på och prata en massa som jag gör som kanske inte hörs på filmen =)


Så dessa dagar var jag supernöjd över, så det är väl dom här jag ska luta mig tillbaka på när det kommer dagar som dessa när jag inte riktigt hinner med att aktivera och stimulera Aysha som hon har rätten till egentligen. Men imorgon är en ny dag så vi tar nya tag =)



 

Aysha fick för första gången även prova på en sån här bruks stege, hon bara följde mig och gjorde det jag bad henne om, en sådan härlig hund som inte är bang för saker och ting =)


 

Både jag och Aysha ser mongo ut *skratt* Aysha är supertaggad här och vi tränar fotposition och sitt och ligg från sidan, syns det  på henne att hon väntar på mitt kommando sitt? *fniss*


 
  Man måste få busa också såklart, det är ett av alla bra belöningssätt man kan använda sig av och Aysha älskar just den här leksaken som heter Flappy, piper i mitten och fransarna på sidorna prasslar, tyvärr är hållbarheten sådär dock.


 

Aysha tränar fot, jag borde sträcka på mig!!! Jag har en långlina knuten runt min mage som är fäst i Ayshas halsband, detta gör att vi har lite mer svängrum och jag behöver inte tänka på att hålla koll på ett koppel, kan även träna bland andra hundar på det avstånd som linan räcker och veta att hon inte kan komma nära dom ifall hon vill och inte lyssnar på min inkallning =) Det är ett tips till er alla och ett super bra sätt att lära sig själv att lita på sin hund och även lära hunden att kunna vara lös bland andra hundar och att det aldrig lönar sig för den att springa ifrån matte/husse för det tar stopp =)


Var allt från mig för denna gången =)


//Camilla

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards