Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg under oktober 2013

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i flera år försökt få DD's överlåtare att förstå att hon behöver en kastrering, har gett upp och insett att hon får stå ut tills hon är 5 år innan hon kan få sin välförtjänta kastrering. Ja, jag har skrivit om det i både denna och den gamla bloggen.. inte många har missat min åsikt om just kastrering. 


Men! Nu kommer ni få se en vändning från mig som ni inte alls trodde var möjlig. Man är aldrig fullärd! Det är mitt motto.. jag är verkligen fullt medveten om att man lär sig nya saker hela tiden, och att man kan ändra sina åsikter lite när man lär sig nytt. Men detta trodde jag inte var möjligt, att göra en sån här hel-omvädning som jag har gjort.


Jag går - som jag skrivit om tidigare - och utbildar mig till Hundinstruktör. Redan första dagen fick jag höra att en av våra lärare (som vi skulle ha dag nr 2) är emot kastrering. Jag gned mina händer, fick ett hånleende på läpparna och tänkte "Det här kan bli väldigt intressant!" Jag fick höra från en tidigare kursdeltagare att denna lärare är väldigt bra på att argumentera och diskutera, så jag hade ingen oro över att vi skulle bli osams eller något sånt. 

Så dag nr 2 kom vi osökt in på att prata om kastrering. Hon fick mig verkligen att tänka! 

Våra hundars identitet är ju lukten, om vi kastrerar en hund så tar vi bort deras lukt. 

En hund som tidigare varit lite osäker, kanske inte har en trygg självkänsla, kommer troligtvis känna sig mindre trygg i sig själv när denne inte har kvar sin lukt - sin identitet. 

Kastrering är det enda ingrepp vi gör i förebyggande syfte.. man tar inte bort juver för att förhindra juvertumörer, som man egentligen borde kunna göra - om man ska se rent krasst på det.. 
Det var några argument hon hade.. men jag stod på mig; "En hund som mår dåligt av att löpa då? Som blir skendräktig, får "valpar" och som är allmänt deprimerad under dessa perioder?" - som DD alltså.. hon frågade vad det var som fick mig att tro att DD mådde dåligt under dessa perioder. Jag svarade att hon inte viftar på svansen, inte "svarar på tilltal", knappt vill gå ut, knappt vill leka.. hon vill bara sova och gräva gropar till sina "valpar". 

Läraren vände på det hela och frågade mig om det kanske var så att DD mådde dåligt för att hon vill ta hand om sina "valpar" och hon vill gräva gropar, men jag tillåter inte det. Kanske är det därför hon inte är glad? Kanske hon inte är deprimerad, hon kanske bara helt enkelt har tankarna på annat håll just för tillfället.. hon kanske bara inte är lika intresserad av sånt som annars är roligt, nu när "valparna" är prio 1. 

Jag blev helt stum.. vad sjutton vet jag!? Jag har ju trott att hon varit deprimerad, att hon mått dåligt osv.. jag har ju sett att hon varit mer utåtagerande under dessa perioder, något som jag tolkat som att hon har ont i magen eller mår dåligt rent allmänt. Men det kan ju likväl vara så att resursförsvaret faktiskt ökar under tiden dom ska ha sina valpar (riktiga eller inte spelar ju ingen roll i detta fall). Så kanske är det resursförsvaret som ökat, inte hon som mått dåligt. Vad vet jag? 

 

Jag fick mig en rejäl funderare. När jag kom hem bestämde jag mig för att göra raka motsatsen till vad jag gjort tidigare! Istället för att hindra henne från att boa in sig, adoptera mina fötter som valpar osv osv så tillåter jag det. Kanske är det precis vad hon behöver? Jag kan ju inte kastrera henne förrän hon fyller 5 oavsett (det är nästa sommar), så vad har jag att förlora på det? Ingenting! 

Så nu har jag stoppat upp två strumpor som hon kan adoptera som valpar när hon känner att det är dags. Och jag ska fälla upp buren och täcka över den så den blir som ett litet gryt, fylla den med filtar så hon har mycket att bädda med. Sen får hon ha den buren själv om hon vill, så får Frank inte vara där om inte DD tillåter det. 

 

Det låter helt sjukt i mina öron att göra så här, det är så rakt emot det som folk alltid sagt.. man ska INTE tillåta dom att ha valpar, man ska INTE tillåta dom att bädda osv osv.. men kanske är det precis vad dom behöver? Varför jobba mot naturen? Som sagt, jag känner inte att jag har något att förlora på det nu.. så jag kör på och ser hur det går att göra på detta sättet. 

 

För övrigt så fick hon mig att fundera en hel del över "inavel" (linjeavel) också... men det kan jag ta i ett annat blogginlägg om jag hittar tid och ork till det. Herregud, denna människa får mig att vackla på allt jag trodde var sanning. Så för några veckor sedan var jag för kastrering och för linjeavel. Nu är jag inte säker på något av det längre....... 

 

Visst är det härligt att man kan ändra sig? ;) 
Och med facit i hand så är jag jätteglad idag att jag inte fick kastrera DD när jag ville göra det.. med denna kunskap, och med den erfarenhet min lärare delade med sig av så tror jag DD mår bättre av att vara okastrerad och ha sina löpperioder, än att vara kastrerad och förlora sin lukt och identitet. 

 

Heja Jenny! Jag älskar att gå på hennes lektioner, hon är så jäkla rolig att lyssna på och dessutom får hon en själv att tänka.. hon lär inte bara ut, hon får oss i klassen att komma fram till svaren på våra egna funderingar själva. Grymt! 

 

//Paula, DD & Frank

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre   

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards