Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 19 april 2012

Att välja en bra hundinstruktör

Av kamphundblogg - 19 april 2012 08:13

Jag har haft tur i mina val av instruktörer även om det inte varit optimalt vissa gånger så har jag ändå kunnat plocka godbitar. Men här i veckan fick jag en riktig nitlott!!

Jag tycker ju att mina hundkunskaper är lite knapphändiga, använder för det mesta mitt sunda förnuft, så nu när jag kommit rätt långt med "rehabiliteringen" av Enzo så blev jag tipsad om en kurs i stresshantering hos Bobbo´s Hundskola här i Sundsvall. Kanske är just detta det sista steget över tröskeln   

Läste på hemsidan och även om jag inte gillar orden "ledarskap", "dominans" och "underkastelse" (ord har olika betydelse för olika personer) så tyckte jag att det lät bra och positivt, jag är inte den som hänger folk i förväg. Så jag kontaktar honom och anmäler mig till kursen som började med 4 timmars teori. Just det upplägget gillar jag för då kan man ställa konkreta frågor "hur gör du det?" innan man presenterar hunden och börjar arbeta och i det här fallet var det väldans tur...

Det skulle vara jag och ett par den dagen och paret skulle ha sin hund med och medan vi väntade på paret så pratade vi lite och han fortsatte med dessa ord men jag tänkte att jag får min tid med frågor senare. När paret kommer vill Mats (som han heter) själv ta in hunden så han tar kopplet utanför dörren, jag står och tittar för jag förstår inte riktigt principen med det arrangemanget. Hunden var (enligt lekmannaögon) en ung Aussie som såg mjuk och nyfiken ut.

Innan hunden ens gått in slår Mats den på sidan av halsen och ger ett kraftigt ryck i kopplet, de kliver in och hunden tittar på hans hundar som står i dörröppningen till köket och får ett slag över nosen. Jag går in och sätter mig med paret och funderar.....
När han kommer in till oss med hunden så drar den lite (lite!!) mot matte och husse vilket jag tycker är helt naturligt för där är ju tryggheten, då får den ett nytt slag på halsen och ryck i kopplet. Nu börjar jag må lite illa....

Tidigare frågade Mats om hunden varit i bur och det hade den inte, vilket Mats då svarar "det kommer den lära sig idag", vilket jag mitt naiva våp tolkade att han skulle köra lite burlekar    
Hunden går fram till buren och kliver in med framtassarna och nosar runt, då smäller! Mats igen burdörren hunden bak så den kastar sig in i buren och sätter sig tryckande i ett hörn, därefter stänger han burdörren helt och frågar om vi tyckte att han var för hård!!!!! Vid det här laget var jag så chockad och upprörd så hela jag skakade...
Det unga paret säger att dom tyckte det var bra medan jag ställer mig upp och säger att INGEN får behandla mina hundar på det där sättet, det finns trevligare sätt att träna hund, tackar för mig och avviker. Jag var så arg, chockad och upprörd, jag skakade i hela kroppen och trodde att jag skulle kräkas innan jag kom till bilen.....

Hur i hela friden tränar man stresshantering på det där sättet????? Han hade förstört allt jag jobbat med på några få sekunder om han lagt sina smutsiga händer på Enzo    

När jag kommit hem fick jag sååå dåligt samvete att jag övergivit det unga paret, jag skulle ha pratat med dom direkt och berättat att det där är inget bra sätt, det finns effektiva, trevliga sätt att träna sin hund på. Inte vet jag när dom ska nästa träff heller så jag kan prata med dom då eller vad dom heter så jag kan kontakta dom  

Men jag har iaf lagt ut detta på alla FB-forum så kanske kanske ser dom... Jag har även gjort en anmälan till LS och ska idag ta kontakt med polisen då jag vet att dom skickar omhändertagna hundar till honom

Med detta inlägg vill jag bara säga; Stå upp för vad ni tror på, lita på magkänslan! Är inte kursen rätt så gå därifrån, ingen kan tvinga er att betala för något som inte känns rätt eller som inte är etisk hundträning!

//Pierina 

 
 
Ingen bild

Malin och freddie

19 april 2012 12:39

BRA att du gick där ifrån! vilken idiot! är det ok om man dela på FB om detta inlägget? tycker att sådant skall uppmärksammas...MYCKET

hoppas att du får tag i de unga paret och tala med dom om detta, att förstöra en hund som är nyfiken är skamligt och att ta till våld är inget som någon skall acceptera!

 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

19 april 2012 13:36

Det är helt fritt att dela :) Jag är absolut inte rädd av mig (påhopp, hot mm) då jag tidigare har erfarenheter av det :D

http://mixtomax.se/blogg

 
Ingen bild

Carolina

19 april 2012 14:48

Vilken vidrig upplevelse, jag rös bara av att läsa om det. Trodde knappt att sådant där förekom längre och i Sverige, man blir ju nedstämd av att folk kan tjäna pengar på att misshandla en hund på det viset. Vilken ofattbar tur att åtminstone din hund slapp vara med om detta, men stackars alla nuvarande och framtida hundar som får gå kurs där och stackars hans egna hundar. Imponerande att du markerade så tydligt och att du har anmält, de flesta skulle nog ryckt på axlarna och gått när passet var slut och inte återkommit utan att berätta varför... Under det året som jag haft egen hund har jag många gånger haft anledning att fundera kring instruktörer och vad som gör en instruktör bra eller inte (eftersom jag är en kurs-knarkare, tur att jag nu har 2 hundar att ta ut det på). En viktig faktor för mig är vad de har för grundinställning, jag gillar att jobba med positiva metoder och det gör hunden med. Sedan är det väsentligt att det är ett litet deltagarantal, för att träningen ska bli mer personlig och riktad mot just dig och din hund (det är en anledning till att jag valt bort BHK numera, de har många duktiga instruktörer men på en valpkurs var det fler än 10 ekipage, det blev kaos). Ganska nyligen har jag lärt mig vikten av att ha en instruktör som är duktig på den typen av hund du har, det var som det berömda ljuset som gick upp för mig med hur dumt det kan bli att träna en vakt/gårds/kamphund på samma vis som t.ex en följsam vallhund, egentligen en självklarhet men jag hade inte reflekterat över det innan. Som i så många andra sammanhang är en viss erfarenhet bra, då följs inte ett "recept" för hundträning utan det blir mer individbaserat och då kan man göra stora framsteg. Har man en gång fastnat för en instruktör som ger olika råd beroende på hur man själv och ens hund är blir det svårt att gå någon annanstans senare, härmed är ni varnade, jag betar sakteliga av samtliga kurser på en närliggande hundskola, kan bli dyrt i längden... Ens intresseområde spelar också roll, gillar man agility kan det vara bra att gå till någon som håller på med det själv. Sedan är effektivitet viktigt, jag hör till de asociala som inte vill fika mitt under kursen, det är så mycket man ska hinna under en livstid. Avskyr kurser som jag gått där man delas in i par och ska jobba med varandras hundar, halva kurstiden försvinner och jag är så ego att jag vill jobba med min och MIN hunds utveckling. Under en sådan kurs hällde regnet ner och hunden fick pausas i bilen med ca 10 min mellanrum medan man höll på med den andres, den frös och bilen blev helt dränkt trots handdukar och täcke, blä. För både min och hundens del har jag insett att 1 h, max 1,5 är tillräckligt länge per tillfälle även om man pausar hunden ibland, vi brukar båda vara helt slut när vi är klara och blir det för långt riskerar man att det blir tråkigt för hunden och att båda tappar fokus och att det lättare blir gruff mellan hundarna. Jösses, svaret blev nog längre än inlägget...

 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

19 april 2012 16:53

Jag tycker du har så rätt inställning Carolina och jag skulle heller ALDRIG byta hund med ngn annan kursdeltagare! Nä jag är lika ego som dig, jag vill jobba med min egen hund :)

http://mixtomax.se/blogg

 
Nadia

Nadia

19 april 2012 22:01

Jag delar gärna detta på FB med! HEMSKT att detta förekommer fortfarande!!!!

http://www.expeditionen.wordpress.com

 
Ingen bild

Ulrika

19 juli 2015 10:59

TACK!!! för det här inlägget! Jag sitter och letar efter tränare i Sundsvall och googlade Bobbos för att se om det fanns något man borde veta om det stället. Femte träffen på google är din blogg, och till honom kommer jag då inte att vända mig! (Precis som du tänkte jag att det där med ledarskap lät lite halvsuspekt, men man ska inte döma i förväg och det finns ju de som använder begreppen i en positiv mening också...) Det här är ju ett gammalt inlägg, men jag kommenterar ändå just för att jag är så himla glad att det finns. :)

(Några tips på bra instruktörer i Sundsvall istället?)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards