Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 24 maj 2012

Av kamphundblogg - 24 maj 2012 13:15

Jag har haft lite att stå i så förra torsdagen, som är min bloggdag, rusade förbi mig utan att påpeka att det var Torsdag! Har haft ett allvarligt snack med Torsdag nu så jag hoppas att den påminner mig här framöver och inte bara ignorerar mig igen 


Flera gånger har jag försökt få tag på polisen som handlade mitt ärende om Bobbo´s Hundskola och idag svarade han! Anmälan var nedlagt för att brott inte kan styrkas... När jag ändå hade honom i luren frågade jag vad jag kunnat gjort bättre. Svaret var bedrövande. Det ska till rätt mycket innan en anmälan om misshandel av ett djur tas på allvar. Står ord mot ord i stort sett omöjligt. Inte ens om det är 2 mot 1 eller foto/film finns på händelsen är det en garanti att det tas upp.... Jaja, ett nederlag ska inte få mig att sluta


Länsstyrelsen Västernorrland skulle göra ett besök hos honom men det tror jag inte ger så mycket då jag faktiskt inte såg något som var vanvårdande eller ett missförhållande. Tyvärr kunde dom idag inte svara på hur det gick då alla kontrollanter var ute och kontrollerade anmälningar och det satt en vikarie där som bara passade telefonen


Jag är en person som rör mig rätt mycket på forum bla på FB och där jobbar jag lite i det "dolda", istället för att skriva kommentarer där jag beklagar mig eller anklagar folk så tar jag printscreens och mailar berörda parter såsom Polis, Annonssidor, SKK eller LS i det län där det hänt/händer. Jag är alltid öppen med namn och telefonnummer.


Personligen letar jag inte upp annonser på Blocket eller ABC-annonser eftersom jag mår så illa av att se dessa hundar som har tragiska liv "måste ännu en gång omplaceras", "tjuvparning - valpar säljes", "Tik 9 månader och hennes valpar säljes". Däremot finns det på gott och ont andra människor som letar upp dessa annonser och lägger ut på grupper och forum och skriver HUR kan dom göra så här? Dessa annonser är det som jag skickar dit dom hör hemma, antingen polis eller LS


Responsen då. Lite olika. Dels vad det är för grad av djurplågeri och dels vart i Sverige händelsen ägt rum. Våra Djurskyddsavdelningar är mycket olika i sitt driv att göra sitt jobb. Tyvärr måste jag säga att Västernorrland faktiskt ligger bland dom sämta  


Lite dystert inlägg och det beror på att jag idag ramlade över en annons av Anne Olsen (Norskan Aud Stokman) där hon säljer "Rottador - ny rase", vilket innebär att jag nu måste ha koll efter fler annonser av henne då hon bara får ha två kullar/år, blir det fler och man kan dokumentera så kanske, kanske hon får djurförbud i Sverige också....
Naturligtvis har jag skickat ett mail till LS (för dokumentation) och även till en reporter på Aftonbladet som skrev artikeln om henne 2010, även om jag inte har så stor tilltro till dagens reportrar att de gör grävande jobb (de skriver helst av PM från polisen) men man kan aldrig helt säkert veta....


Det sista som överger en människa är ju det berömda hoppet   

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards