Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 8 maj 2012

Av kamphundblogg - 8 maj 2012 07:15

Redan i höstas blev jag tipsad om "VGW-bältet" av en kompis, hon förklarade att det är en snäll typ av "anti-drag-sele", som inte gör ont på hunden. Man fäster kopplet framtill så när hunden drar så vänder den automatiskt mot en. 

Det lät ju bra, men det rann ut i sanden, för jag bytte till att använda vanlig sele, och jag tyckte hon verkade trivas bra med den. 


 


Tiden gick och selen slets, den var ju gammal redan innan DD började använda den. Det var dags att leta efter en ny sele, helst innan denna gick sönder och hon råkade komma lös i fel situation - tänkte jag. 

DD drar ju ytterst sällan när vi går ensamma, men när vi promenerar med någon mer hund så drar hon en hel del, och det är inte bra varken för hennes stress eller min rygg, så jag tänkte att jag skulle kika lite mer på den här selen. När jag satt och läste info om en föreläsning jag och Lena ska åka på, så såg jag att detta stället även var återförsäljare av VGW-bätet! Jag läste lite mer om det, och även Lena blev intresserad. Jag tänkte vänta till föreläsningen och beställa en då, men Lena tipsade mig att kika på deras hemsida - jag hade nämligen återförsäljare mycket närmre! Jag såg att "min" lilla Arken Zoo i Bollebygd sålde dessa, och självklart vill man stödja sin lilla butik så den får finnas kvar! 

Jag åkte dit för att prova ut en. Hon hade ingen Large inne, så vi provade Medium. Hon sa att den var för liten, och gick och hämtade sin hunds Large, den tyckte hon passade. Klart att det var svårt att se exakt, men det var ingen tvekan om att Medium var för liten. 

Jag beställde en Large och en vecka senare åkte jag och hämtade den. Vi justerade så gott det gick, men hon sa att man får finjustera lite i efterhand, när selen mjuknat och man ser vart det behövs spännas. 




Efter första promenaden var jag mycket skeptisk, och faktiskt lite besviken. Bältet levde inte alls upp till mina förväntningar, och såg inte alls så ergonomiskt och "vänligt" ut för hunden.. DD vände inte upp mot mig när hon drog, hon saktade bara ner, alternativt tog i hårdare så att selet hamnade på sned! 

Första promenaden med en annan hund gjorde att selet låg snett hela tiden, vilket innebar att remmen som skulle ligga bakom hennes vänstra framben nu låg över bicepsen, och tryckte mot armbågen. Det såg inte särskilt ergonomiskt ut - vill jag erkänna! Jag retade upp mig, tyckte det var falsk marknadsföring och blev riktigt irriterad. Det är inget sele för 150:- direkt, och jag tycker man ska få vad man betalar för! 


Jag var inne och läste på deras sida, för att se om dom hade någon "Nöjd kund"-garanti. Hittade ingen info om det, så jag mailade dom. Dagen efter fick jag svar. Lena - som hon heter - tyckte min beskrivning lät väldigt konstig, hon undrade om jag inte fått fel storlek.. hon bad om att få ringa upp mig. 

I fredags när jag var ute på långrunda så ringde hon mig. Hon bad mig känna på lite olika ställen på selet, för att se om hennes teori stämde. Under bröstkorgen fick jag in en knuten näve, vilket bekräftade hennes misstankar om att selet är för stort. 




Hon förklarade att hon verkligen vill att alla ska bli nöjda, och eftersom hundar är så olika byggda så är det svårt att göra selar som passar alla. Dom har 8 olika storlekar, men det är ju inte säkert alla dom passar ändå. Efter lite funderande så sa hon att hon kommer specialsy en sele till mig, och skicka den, så får jag returnera min som jag har nu. Hon vill inte att jag skulle behöva vara utan sele i de dagarna, så hon väljer alltså att - kostnadsfritt - byta ut min sele mot någon som förhoppningsvis passar. 

Under samtalet fick jag även lite tips om hur man kan förenkla användningen av selet. Eftersom man kopplar fast kopplet framtill så kommer man ju inte undan att det hänger och slänger i vägen, ibland hamnar mellan frambenen osv. Så Lena tipsade om att trä kopplet genom ena öglan som sitter vid skuldran. Hon tipsade också om att variera, särskilt om man har en hund som alltid går på samma sida. Jag trädde i kopplet direkt när vi hade lagt på, och vilken skillnad det var att slippa hålla på att "slänga runt" kopplet, stanna och lyfta på tassar osv osv. Verkligen smidigt! 


När jag läste lite på deras Facebook-sida så hittade jag denna film.. där var ett hundansikte jag kände igen! 


Jag tycker verkligen att kundbemötandet från detta företag har varit otroligt bra! Och jag hoppas - och tror - att nya selet kommer passa bra och fungera som det ska! 

Tack NovaDog!


Självklart återkommer jag med rapport om hur nya selet fungerar! 

//Paula

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards