Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 24 maj 2012

Att anmäla djurplågeri

Av kamphundblogg - 24 maj 2012 13:15

Jag har haft lite att stå i så förra torsdagen, som är min bloggdag, rusade förbi mig utan att påpeka att det var Torsdag! Har haft ett allvarligt snack med Torsdag nu så jag hoppas att den påminner mig här framöver och inte bara ignorerar mig igen 


Flera gånger har jag försökt få tag på polisen som handlade mitt ärende om Bobbo´s Hundskola och idag svarade han! Anmälan var nedlagt för att brott inte kan styrkas... När jag ändå hade honom i luren frågade jag vad jag kunnat gjort bättre. Svaret var bedrövande. Det ska till rätt mycket innan en anmälan om misshandel av ett djur tas på allvar. Står ord mot ord i stort sett omöjligt. Inte ens om det är 2 mot 1 eller foto/film finns på händelsen är det en garanti att det tas upp.... Jaja, ett nederlag ska inte få mig att sluta


Länsstyrelsen Västernorrland skulle göra ett besök hos honom men det tror jag inte ger så mycket då jag faktiskt inte såg något som var vanvårdande eller ett missförhållande. Tyvärr kunde dom idag inte svara på hur det gick då alla kontrollanter var ute och kontrollerade anmälningar och det satt en vikarie där som bara passade telefonen


Jag är en person som rör mig rätt mycket på forum bla på FB och där jobbar jag lite i det "dolda", istället för att skriva kommentarer där jag beklagar mig eller anklagar folk så tar jag printscreens och mailar berörda parter såsom Polis, Annonssidor, SKK eller LS i det län där det hänt/händer. Jag är alltid öppen med namn och telefonnummer.


Personligen letar jag inte upp annonser på Blocket eller ABC-annonser eftersom jag mår så illa av att se dessa hundar som har tragiska liv "måste ännu en gång omplaceras", "tjuvparning - valpar säljes", "Tik 9 månader och hennes valpar säljes". Däremot finns det på gott och ont andra människor som letar upp dessa annonser och lägger ut på grupper och forum och skriver HUR kan dom göra så här? Dessa annonser är det som jag skickar dit dom hör hemma, antingen polis eller LS


Responsen då. Lite olika. Dels vad det är för grad av djurplågeri och dels vart i Sverige händelsen ägt rum. Våra Djurskyddsavdelningar är mycket olika i sitt driv att göra sitt jobb. Tyvärr måste jag säga att Västernorrland faktiskt ligger bland dom sämta  


Lite dystert inlägg och det beror på att jag idag ramlade över en annons av Anne Olsen (Norskan Aud Stokman) där hon säljer "Rottador - ny rase", vilket innebär att jag nu måste ha koll efter fler annonser av henne då hon bara får ha två kullar/år, blir det fler och man kan dokumentera så kanske, kanske hon får djurförbud i Sverige också....
Naturligtvis har jag skickat ett mail till LS (för dokumentation) och även till en reporter på Aftonbladet som skrev artikeln om henne 2010, även om jag inte har så stor tilltro till dagens reportrar att de gör grävande jobb (de skriver helst av PM från polisen) men man kan aldrig helt säkert veta....


Det sista som överger en människa är ju det berömda hoppet   

 
 
Ingen bild

Paula

25 maj 2012 08:07

Fan vilken underbar kämpe du är, på alla plan! Heja dig, skam den som ger sig! :D
För djurens välmående kan man gå väldigt, väldigt långt!

 
Ingen bild

elsa

25 maj 2012 15:01

Vi "jobbar" på samma sätt du och jag. Skickade över Rottador-annonsen till LS i Jämtland igår.

 
Linda

Linda

26 maj 2012 08:36

Var med och tävla om en massa hundtugg

http://www.finest.se/Lindus

 
Ingen bild

anita

29 maj 2012 15:27

jag anmälde den annonsen till blocket och den togs bort.Samtidgt anmälde jag även till länsstyrelsen.
Jag idag även anmält den "nya" Rottweiler/labrador- valper, AVBETALING OK från den 25/5 både till LS och Blocket. Jag skickade med skärmdump till LS om den skulle hinna tas bort. Jag har sparat skärmdumparna om de behövs framöver

 
Ingen bild

Nina

2 juni 2012 19:49

Jag har gjort en namninsamling och tänker ringa länsstyrelsen på måndag. Vi måste stoppa henne! Hjälp mig genom att skriva på min namninsamling! http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6643

 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

5 juni 2012 22:12

Naturligtvis har jag skrivit på :)

Jag har även beställt kopior på alla handlingar (anmälningar, besök, åtgärder) och får dessa om ca 1 vecka. Ska under den veckan kolla upp vad som gäller för PUL, om ngt måste maskeras, och sen lägga upp dessa på nätet :)

http://mixtomax.se/blogg

 
Ingen bild

Tanja

6 juni 2012 06:20

Hei.
Kan jeg spørre hvordan dere gjør dette og hvilke dokumenter m.m sender dere til politi, avis osv? Velger dere ut i fra det som står om henne på nettet? I såfall er det vel ikke alt politi godtar, eller? Jeg er ei norsk jente som har tenkt på å gjøre det samme, men vet liksom ikke så mye om hvordan, hva og til hvem.Tenker da på Sverige. Regner med dere har hørt/sett siste nyhet. Jeg så den i går kveld på tvnyhetene og pulsen gikk opp til 100. Jeg sendte en privat mail (skrev også litt info om Aud Stockman/Anne Olsen) etter innslaget gjennom hun som skrev en artikkel om samme sak i en svensk avis/nettsted med nyheter. Det var en svensk mann som ble intervjuet på tv, men vet ikke om han var politi. Skrev ned navnet hans, for tenkte at han kan jo være en av de som info kan sendes til. Men så er jeg altså usikker. Da jeg så tvnyheten og hørte hva hun har gjort denne gangen sa jeg til meg selv at nok er nok! Noe må gjøres, for jeg tror ikke politi vil gjøre mye ut av dette selv om de nå har opplysningene de trenger og mer til. Jeg får avslutte nå, for det koker inni meg. Tar gjerne i mot råd. Jeg er en av de som følger med på FB og har også kommentert noe. Nå kan jeg kanskje faktisk gjøre noe også! Og det er litt snålt at jeg kom over denne siden nå, for jeg har søkt både det ene og det andre angående drittkjerringa. Og i dag trengte jeg ikke lete en gang før jeg kom over denne. Leste skrifta før jeg gikk inn og tenkte med meg selv at det er nok meningen :) Søkte nemlig på akkurat det samme jeg har gjort hele tiden. Takk for at dere tok dere tid til å lese dette! Litt rotete, men. Mailadr: tanjamor75@hotmail.com

 
Ingen bild

Tanja

6 juni 2012 06:37

Jeg har forresten en av annonsene på Rottador - ny rase. Hun har skrevet litt om på denne. At mor til valpene reiste til himmelen, ja. Det var jo hun selv som sendte valpemor dit med å drepe først. Blir så sint! Ville bare si i fra sånn i tilfelle...
HA EN GLAD DAG!

 
Ingen bild

Granne

14 juni 2012 19:41

Hej!
Hon är inne på sin tredje kull just nu, inte helt hundra. Men på FB där du läser lite "under cover" så står det lite info.. Det jag vet! är att hon hade en annons ute i maj om Rottis/Labbe valpar, sen Jack Russell ägeren (dom innan "Norskan") vet att deras tik/tikar(?) har fått valpar.. Och nu, ägaren till den tigrerade hunden har fått nys om att hon också ska vara dräktig?

 
Ingen bild

Tanja

5 augusti 2012 01:29

Hei.
Har hun begynt i Norge også igjen, mener du? Med tanke på Jack Russell eier og det du nevnte over. Det er en stund siden jeg har vært på nettet, så jeg lurer på om dette er noe "nytt" jeg ikke har fått med meg. Hun samarbeider kanskje med noen der og. Siden det politi osv sier det er så vanskelig å ta henne og hver gang de sjekker finnes det ikke bevis på noe, så jeg har tenkt litt på om hun har flere steder. At de andre syke tinga hun gjør skjer et annet sted e.l Hva kan gjøres for å "presse" på politi osv til å gjøre noe mer enn det lille (ingenting er det vel) som de evt. ser på? De kan jo lese endel opplysninger og fakta som er ute på nettet f.eks Blant annet fakta på rettspapirene/ dommen i Norge. Er det helt uinterssant for de? Skjønner bare ikke hva og hvor mye mer de trenger for å sette en stopper for godt på både hun og de hun gjør det sammen med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards