Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 31 maj 2012

Första kontakten, specialsök

Av kamphundblogg - 31 maj 2012 17:44

Efter lite funderande och planerande så kom vi, Kim på Nordiska Hund och jag, fram till att Enzo skulle följa med på denna resa... Försökte att inte känna mig så himla nervös angående resan och mötena med alla hundar för att inte föra över min nervositet på honom men det var svårt, speciellt när resan till veterinären gick så fantastiskt bra


När vi åkt i ca 10 minuter var jag tvungen att stoppa bomullspads i öronen på Cilla, så illa skrek den lille mannen i början, resten av resan gick det i vågor men han var inte blockerad utan kunde lyssna på mig när jag sa "lägg din ner och vila" så låg han en stund iaf.


När vi kom fram fick han springa av sig lite på innergården och gå igenom en del av byggnaden. Inte allt för stressad men mycket nyfiken och luktade på ALLT! Sen blev det ett litet slagsmål då Ronja (Gråhund) kom in lite för hastigt, Ronja fick sig ett litet hål och Enzo fick ett litet skrapsår på kinden. Vidare gick vi koppelpromenad med Cilla, Bambi (Berger des pyréneés a poil long) och Enzo som gick helt super, inte en tillstymmelse till hopp/anfall. Där kände vi att det räckte för ondagen.


På torsdagen, idag, tog vi en tur med Enzo och kickbiken. Snacka om att han gillade det!!!


 

Kim filmade lite och några minuter senare svischade vi förbi en fastsatt hund på en gård, Enzo kastade sig till höger och jag bromsade kickbiken hårt vilket resulterade i tvärnit på framdäcket! Jag flög som en akrobat genom luften över styret, landade på huvud och kinden, kickbiken fortsatte i luften efter Enzo som inte ens sprang fram till den andra hunden (förmodligen blev han chockad av att allt runt omkring honom flög i luften; matte och den där dragsaken).
Skrubbsår på kinden, hakan, knät och tummen men jag överlevde    Kanske ska jag sätta på mig en hjälm nästa gång...


Ikväll var det grundkurs i specialsök så Enzo kunde få vara med också :) Tidigare under dagen tog jag in honom och Cilla i labbet, Cilla visade hur man skulle kliva upp. Därefter klev Enzo upp och var inte det minsta besvärad över att den skramlade och lät utan stod helt avslappnat och tuggade gotta   
Under kursen var han min stora stjärna igen, älskar hans fokusering när han jobbar

              

Tyvärr blev det ett till slagsmål när Enzo var ute och Ronja ännu en gång blev släppt men han avbröt faktiskt när jag röt, bara det att Ronja då attackerade honom igen... Attans, attans bara att ta tag i det imorgon, så det blir en massa korta möten med koppel (!) så det inte blir värsta granngrufset   
Lite rakning på Ronja och omplåstring så var det dags för Bambi och Ronja att mucka lite men då stod vi så nära så det avbröts på några sekunder


Nu sitter Kim och jag vid varsin dator, skriver blogginlägg och dricker vin *mums* Hoppas resten av dagarna går lika bra och bättre. Jag flyttar snart upp, det är bara 3 veckor kvar!

 
 
Ingen bild

Paula

2 juni 2012 05:37

Spännande läsning, ser fram emot att höra mer om era dagar! Och jag måste erkänna att jag "gillar" att du skriver om slagsmålen. Tolka mig rätt, men det är så många som hymlar om det och inte skriver eller säger något om det. Ändå vet man ju att det händer!
Ni är ena hejare på träning så ni kommer lösa det fint så att hundarna accepterar varandra igen.

 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

5 juni 2012 22:14

Jag tycker det är jätteviktigt att även skriva det "negativa" som slagsmål då det faktiskt förekommer :)

http://mixtomax.se/blogg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards