Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

Hundar som "umgås".

Av kamphundblogg - 22 maj 2012 06:00

Med anledning av ett gästboksinlägg som vi fick i helgen så skriver jag detta inlägg. Gästboksinlägget löd: 


tja får hem min eng staffe i sommar som kommer vara 10v gammal!min fråga är, jag ska försöka få min lille staffe att bli vän med min kära mors hund som är en 2årig tax ,, taxen kan vara lite reserverad mot andra hundar,, har ni några små tips som kan hjälpa dem att bli goda vänner :)tacka på förhand!



Jag svarade i gästboken, men tänkte utveckla lite hur jag ser hundar som "umgås". Något jag älskar att se är just hundar som "umgås".. när jag skriver "umgås" så menar jag att dom bara är tillsammans. Dom kanske strosar på varsitt håll och nosar på sitt, dom kanske tuggar på varsitt ben utan att bry sig om varandra. Dom kanske ligger och slappar, tillsammans eller var för sig. 
Hundar som "umgås" busar inte frenetiskt tills dom är så trötta att dom inte orkar busa mer. Hundar som "umgås" behöver inte fungera ihop, men dom kan vara i samma hem, och kanske till och med lösa tillsammans på promenad utan att börja slåss. Det älskar jag att se! Det är en så fin respekt mellan två djur, och en så avslappnad kontakt sinsemellan. 


Tyvärr har jag dåligt med foton på hundar som umgås, eftersom min hund saknar den genen   Hon vill ju bara busa hela tiden. Jag hoppas ändå att ni förstår hur jag menar. Den dagen ni ser det, den dagen tror jag ni förstår det. 


Hur lär man då två hundar att "bara vara" tillsammans? Jag personligen hade börjat med att promenera, utan att hundarna får hälsa. Bara gå och gå och gå. När dom vant sig vid det och kan gå tillsammans utan att bry sig om varandra så kan man börja passivitetsträna tillsammans. När dom klarar det så blir nästa steg ganska enkelt.. då kan man gå en långpromenad med dom kopplade och sedan släppa lös den som är lugnast (självklart förutsatt att hundarna kan vara lösa, antingen att man har så bra inkallning på dom, eller att man är på inhägnat område). Om detta går väl kan man även koppla lös den andra. Det är en självklarhet att man själv måste klara av att vara lugn, att inte måla upp en bild av vad som kan hända och att hellre ta de första stegen extra sakta än att stressa fram ett resultat. Ett alternativ - om hundarna är av den livligare typen - är att koppla lös dom när man passivitetstränar. När båda har lugnat ner sig så mycket att dom ligger och slöar. Då kan man lite försiktigt koppla lös dom - utan att säga något, inte ge frikommando eller busa upp dom. Bara koppla lös som om det vore den mest naturliga saken i världen och bara sitta kvar som om inget har hänt. Om man vill så kan man sedan testa att resa på sig och gå en lugn promenad därifrån. Hundarna kommer ju följa efter och förhoppningsvis behåller dom sin sinnesstämning tillsammans och håller sig lugna ihop. 


När DD var liten träffade hon sin favorit-tant "mormor Dhiva" med jämna mellanrum. Dom fick busa tillsammans, men eftersom både jag och Dhiva's matte är noga med att ha lugna hundar så brukade vi bryta deras lek efter en stunds intervall och hjälpa dom att lugna ner sig. Det var inte så svårt för Dhiva, eftersom hon är en gammal tant. Men DD fick ligga i mitt knä och bli klappad tills hon somnade. Då lade jag henne försiktigt bredvid Dhiva och klappade på henne tills hon somnade om. 

Denna träning har gett resultat, för Dhiva är den enda hunden som DD inte har några problem att gå och lägga sig intill. Hon älskar att busa med henne, men när vi kommer in och ber dom att ta det lugnt så lägger dom sig gärna tätt ihop och snarkar ikapp. Underbart att se denna fridfullhet! 


Man vet aldrig om två hundar kommer att fungera tillsammans, även om första mötet blir lyckat. Därför tycker jag det är viktigare att fokusera på att hundar som ses ofta kan "umgås" och "bara vara". Har ni hundar i er närhet som ses ofta, så vill jag rekommendera er att träna på detta sätt (eller liknande sätt för att nå samma resultat). 

Tänk också om ni ska ha familjemiddag och det är flera hundar inblandade, vad härligt det är om hundarna bara kan "umgås" och inte busar konstant med allt vad det innbär. 


//Paula & DD 



 
 
Kat&Deamon

Kat&Deamon

22 maj 2012 07:57

Fast hundar som "umgås" och hundar som busar behöver ju inte vara helt olika. Vi är ofta hundvakt åt en tik som kan vara lös utan problem med D men då busar de järnet typ 5-10 min innan de bara "umgås" eftersom vi har strikt "inget-bus-inomhus"-regel tillsammans med hennes matte och husse. Våran är där lika ofta som hon är här och de har 3 hundar, så det skulle inte funka annars. Och när de går i koppel får de _absolut inte_ busa och det gör de inte heller, utan bara när vi släpper de lösa. All annan tid umgås de bara. (eller möjligtvis brottas ljudlöst och stilla när jag ser lite genom fingrarna :P)

När de däremot träffas allihop, eller som häromdagen när vi hade 1 amstaffmix, 1 rottismix, 1 dobermann, 1 blandis och 2 huskys lösa tillsammans, då VET vi att det klinshar mellan min och en av huskysarna, men då har vi bara totalförbjudit så mycket som en blick mellan de två vilket funkat utmärkt hittills. Helt annat sätt än att passivitetsträna men de två "umgås" numera. Det räcker med ett "Nej" när de kastar första blicken så minns dom att det är totalförbjudet. Frihet under ansvar, den som missköter det får gå i koppel medan resten är lösa liksom.

http://wwww.maxfemhundracelsius.blogg.se

kamphundblogg

23 maj 2012 05:00

Ja klar dom kan :D Men jag skrev om hur jag ser på mitt sätt att säga "umgås", då är det inte för att dom är trötta efter lek utan för att dom lärt sig att ''den där hunden är ingen lekkompis'.
Och jag skrev hur jag tror kan vara ett bra sätt att lära, och hur jag hade valt att lära. Det finns massa olika sätt såklart :D

Man får självklart sätta en gräns så att hundarna inte kommer upp i bus, men jag tror inte det behövs om den träning jag föreslår görs på rätt sätt. :)

Tack för din kommentar, alltid lika kul att få all typ av respons :)

 
Nadia

Nadia

23 maj 2012 19:37

Jag brukar säga att "de upptäcker världen tillsammans", för det ser verkligen ut så! Dom går och nosar på samma saker, strosar runt och bara hänger tillsammans. Så fint att se!

http://schoolofdog.wordpress.com

kamphundblogg

24 maj 2012 07:09

Ja, visst är det så! Man ser det som om dom gör det, vilken vacker beskrivning!! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards