Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 15 februari 2012

Av kamphundblogg - 15 februari 2012 16:51

Nu ska ni få läsa om amstaff-aveln. Jag tror dock det är likadant inom många raser, men jag har inte kollat upp detta så jag håller mig enbart till amstaffen. 

Man kan se tydlig statistik på att personer som köpt valp av oröntgade föräldrar (alternativt från HD/AD-belastade föräldrar) oftare tenderar att använda just detta i ev. vidare avel. 
"Hobby-uppfödare" (som jag kallar personer som utan större kunskap tar ett fåtal kullar för nöjes skull eller kanske för pengarna) tar ofta en kull på sin tik (alternativt lånar ut sin hane) utan att ha kollat upp någon som helst fakta om vad rasen kan ha behöva göra för tester innan den går i avel. (Det är dessa vi ser på Blocket med jämna mellanrum, "Min fina tjej vill ha valpar.") Jag antar att det är för att det inte finns några restriktioner över huvud taget på amstaffen.
Inga restriktioner = frisk ras.
Eller?
Det är mycket sorgligt då till exempel ett uteblivet ataxi-test kan innebära enormt lidande i framtiden för hundar och deras ägare! Självklart gäller även detta HD/AD och MH, men dessa ärvs inte ner lika självklart som ataxi, och kan påverkas av uppväxt-miljön.
amstaffportalen (bli medlem för att läsa) har Helén Sjöholm satt samman statistik på de mest använda hanarna under 2010 och 2011 och deras HD/AD-status. Hon har även tagit fram antal röntgade avkommor efter dessa hanar och där syns tydlig statistik på att färre valpar (rent procentuellt) är röntgade efter oröntgade kombinationer. 
Varför? Jo, troligtvis är inte uppfödare av oröntgade kombinationer lika noga med att informera sina valpköpare om HD/AD-statusen inom rasen. Och de uppfödare som ändå väljer att använda HD/AD-belastade hundar i aveln kommer troligtvis försvara sin parning med att hundarna inte lider av sin belastning, att det är pga en skada som hunden har fått anmärkningar på HD/AD, eller någon annan bortförklaring. Visst kan detta vara deras uppfattning, men det medlar ju ner till valpköparen att det är okej att använda oröntgade eller belastade djur i avel. Eller hur?

Och de som ska ta en kull på sin tik och ändå lägger mer lite tid på att kolla runt inom rasen ser att flertalet stora kennlar som hållt på i många år använder just oröntgade eller belastade djur i sin avel.
Klart detta måste vara okej då..?
Det är självklart att vi även inom aveln alltid måste föregå med gott exempel! Röntga hundarna, ataxi-testa dom (!!!) och MH-beskriv dom. På så sätt kan vi valpköpare se vad vi har att vänta oss av vår framtida valp.
För rasens framtid är det inte bra nog att lovorda att hundarna har en tillräckligt bra mentalitet för att användas i avel, eller svära att hunden inte har ont av sina pålagringar på armbågarna. Vi måste tänka på vad vi medlar med en slarvig parning, vad vi sänder ut för budskap till framtida uppfödare. 
Ta ansvar!
För rasen skull!!
//Paula & DD

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards