Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 22 februari 2012

Av kamphundblogg - 22 februari 2012 20:59

Vi har fått önskemål om att skriva om våra rutiner inomhus med hundarna. Så jag tänkte dela med mig lite om våran vardag inomhus.


För att vi ska kunna ha en fungerande vardag med 2 hundar och 3 barn inomhus så krävs det en del regler. Men vi vill ändå inte ha för många regler för ju mer regler man har desto större risk är det att de inte efterlevs och då blir man irriterad och det tar massa energi som inte finns.


Den största och viktigaste regeln för hundarna inomhus är att de inte under några omständigheter får busa inne. Leka gör vi ute! Oavsett om barnen springer runt så får inte hundarna haka på. Hundarna får heller inte gå och hämta barnens leksaker. Vi har inga regler att hundarna inte får ligga i soffan eller sängen utan det är fritt fram. Däremot så har vi matregler. Vi har öppen planlösning och matbordet i vardagsrummet. När vi äter så får inte hundarna vara vid bordet. De ska antingen ligga i soffan eller vara i köket. Jag vill inte ha hundar under bordet eller runt omkring mig när vi äter. Det händer att barnen tappar bestick eller mat och jag vill inte att de ska sitta som vargar runt omkring och kasta sig på det som ramlar ner. De här herrarna tar gärna friheter att om de är vid bordet när vi äter eller dukar av så är det lätt att de börjar städa golvet, sen barnstolen och vips så är det på bordet. Så det är ett fåtal ggr om lilltjejen vält ut sin tallrik på golvet som hundarna kan få ett varsågod att städa upp efter henne men sen är det soffan eller köket som gäller för dom.


 

(så här får det INTE se ut hemma)


När hundarna äter gäller följande regler. De äter färskfoder och när jag ska lägga upp maten så ska de sitta på sina platser och vänta. När jag ställt ner skålarna på rätt ställen så får de vänta på varsågod. Jag kan ibland låta dom vänta upp till en minut innan de får sitt varsågod. Det varierar lite.


 


Innan vi går på promenad så ska de sitta innanför dörren och vänta medans vi klär på oss och tar på dom halsband och koppel. Det ska vara lugnt och behagligt innan dörren öppnas och de får inte rusa ut utan det ska fortsätta vara lugnt. Samma sak när vi kommer in från promenaden. De ska sitta kvar och vänta på frikommando tills vi klätt av oss och då är det lugnt in som gäller. Har de bråttom in så får de gå tillbaks och sätta sig tills de kan gå lugnt in.


När det kommer besök ska de sitta still på en utvald plats tills vi märker att de är tillräckligt lugna för att hälsa lugnt och fint. Oftast är de då så avslappnade att de inte ens bryr sig om att hälsa. Skulle vi inte stoppa dom utan låta dom hälsa direkt skulle i alla fall Malte varva upp i en enorm stress och hoppa på besökarna, springa runt och vara odräglig. Det beteende är i stort sett omöjligt att bryta honom från utan att ta tag i honom och fysiskt ta bort honom så detta är ett måste när det knackar på dörren. Detta har vi jobbat mycket med eftersom barnen och deras kompisar bara öppnar dörren och springer in och vi vill inte att de ska bli rädda för hundarna. När hundarna ligger i soffan så ser de dörren och vilka som kommer in och ser de att det är barnen eller deras kompisar så ligger de kvar för de vet att barnen får de inte springa fram till hur som helst. Det är svårare för dom att hålla sig på plats däremot när deras föräldrar kommer. 


 


Det är i stort sett de regler vi har inomhus. Och detta är viktiga regler för oss för att vardagen ska fungera och vara behaglig här inne för alla i familjen.

Sen har vi ju en mys regel som infinner sig runt kl åtta på kvällen. Då däckar hundarna med en av oss i soffan och den andra myser i sängen. Sen tillbringar de hela natten hos oss. Malte längs min rygg och knäveck och Musse på mina fötter. Jag sover skitdåligt och dom snarkar gott. Har många gånger tänkt att vi måste ändra den regeln men än så länge klarar inte mattes hjärta av det.  


 


//Sofia & Malte & Musse


Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards