Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 16 februari 2012

Av kamphundblogg - 16 februari 2012 08:00

Det har kommit önskemål att vi ska skriva om vår vardag, promenader, rutiner inne osv. Jag märkte att detta blev väldigt långa inlägg så jag börjar med ett inlägg om våra promenad/aktivitets rutiner.


Vi har egentligen inga direkta promenad rutiner för våra hundar som är lika varje dag eller varje vecka. Vårat liv är inte speciellt optimalt för att ha både hundar, barn och heltids jobb. Så vissa dagar är mycket tråkiga för hundarna. Det kommer dagar då de är understimulerade och det märks framförallt på unga herr Musse. Han kan springa runt som en yr höna här hemma, tugga på ett täcke eller liknande men inga värre saker.

Malte som i sig är en väldigt stressad själ märks inte detta på förrän man kommer ut och ska gå på promenad. Då vill han gärna röja runt, göra små skutt mot oss och stressa framåt. På promenader med honom behöver man jobba en hel del på att samla ihop honom och lugna honom. När jag vet att han är så skuttig och jag inte riktigt har tålamodet att jobba med honom hela promenaden så brukar jag ta hjälp av flexi kopplet. Då kan han springa ut lite mer  som han vill och han behöver inte gå intill hela tiden utan får frikommando att springa i diket, ut i högt gräs och liknande.

Vi hade en sån promenad häromkvällen och då la jag upp det så att jag bestämde vissa sträckor som han måste gå fint, tex 5 lyktstolpar framåt och sen frikommando ungefär lika lång sträcka. Vi brukar gå förbi en lekpark så Malte som älskar att hoppa får hoppa över bänkar, staket och sånt som han gillar.


 


Oftast blir det kortare träningsrundor som hundarna får på veckorna där vi förutom att rasta dom övar just på att gå fint och att herrarna ska gå fint TILLSAMMANS. Vi bor nära en stor skog som vi besöker någon gång i veckan. Ibland tar vi med båda hundarna dit eller bara Musse. Är det bara Musse som är med så får han springa löst där och vi kastar pinnar eller boll till honom. Vi kan även gömma godis som han får leta efter. Musse älskar att vara lös i skogen och han har väldigt bra kontakt när han är lös. Han håller koll på oss och kommer sällan mer än 10 meter ifrån oss.

Är båda hundarna med  till skogen fortsätter vi ner till grusgropen som är det absoluta favorit stället för grabbarna. Där får även Malte springa lös för det är bra uppsikt över hela området så man ser snabbt om det dyker upp ett annat djur. När vi är i grusgropen brukar vi kasta pinnar även till malte så han får springa uppför grusgropen och hämta pinnen. Det är jätte bra träning för framförallt hans bakparti. Det är alltid väldigt nöjda och trötta hundar som kommer hem från grusgropen.


 


 


Med Malte som är fri röntgad kör vi ibland träningspass med DW selen. Han får dra kedjor på ca 2 kg under en promenad på ca 3-4 km. När han jobbar med det kan han vara lös och håller sig intill mig. Det blir även en del promenader i midjebälte för honom där jag använder min tyngd under vissa partier att hålla emot honom så han får ta i lite extra. Under dessa promenader kör vi ingen lydnad alls utan han får springa på lite extra eftersom han behöver farten för att  orka dra. På sommaren cyklar vi även med honom och då kan vi trampa på rejält vissa sträckor så han verkligen får sträcka ut sig och sen långsamt vissa sträckor.

Musse ska röntgas i vår så sen får vi se om vi kan köra med tyngder och cykel även med honom.


Vi har ju en trädgård som hundarna har fri tillgång till och där gillar de att vara framför allt på sommaren förstås. Känner jag att vi varit dåliga på att aktivera hundarna eller att de varit hemma ensamma en dag så brukar jag skära upp korv i små små bitar och kasta ut i trädgården. Då är de sysselsatta ett tag där ute och genast lite mer nöjda när de kommer in. Sonen tar gärna ut Musse i trägården och spelar fotboll med honom vilket båda ÄLSKAR!


Min man har egen firma som i grunden är en bygg firma. Musse är uppväxt på olika byggen och tycker det är jätte kul att vara med husse. Han får ett hörn med sin filt att ligga på och har koll på alla som går in och ut. Såna dagar är han helt slut när han kommer hem. Just nu över vintern så kör husse lastbil och kan då inte ha med hundarna på jobbet men nu börjar bygg jobben trilla in igen och då kommer han ha mer möjlighet att ha med sig hundarna.

I somras var det perfekt när han var i villor med trädgård för då låg hundarna kopplade ute på gräsmattan och höll koll på hundar och människor som passerade. Man kan ju tycka att det inte är så givande för dom att ligga i trädgården och bara vara men de var båda jätte trötta när de kom hem efter de dagarna. Kändes jätte bra att vi kunde kombinera jobbet och hundarna och jag hoppas det är möjligt även nu i vår och sommar.


Vi har tidigare gått mycket olika kurser med pojkarna. Framförallt Malte som har gått valpkurs, vardags lydnad 1 och 2, klicker kurs, spår kurs, viltspårs kurs & rallylydnad. Men nu med mitt nya schema som innefattar mycket kvällar så räcker inte tiden till längre.


Jag personligen gillar inte att gå med båda hundarna ihop. Jag blir stressad och dom blir stressade så antingen tar vi en var och går varsin promenad eller så går jag 2 olika promenader med dom. Under en vanlig promenad så brukar jag lägga in tempo växlingar, vändingar, lite rallylydnads moment och vanliga lydnads moment. Dels för att promenaden ska bli lite roligare och för att de ska vara lite uppmärksamma på mig och inte bara gå och strosa för sig själva. Jag har även så att är kommandot att de ska gå fint vid mig så är det inte okej att gå och lukta när som helst utan det får man göra när man har frikommando.


Något som jag måste börja med är att ställa högre krav på Musse. Jag måste inse att han inte är en liten valp längre nu och måste börja träna honom på rally lydnads moment och liknande. Men han är så himla valpig i sitt sätt fortfarande och fladdrar och far överallt så det kommer krävas en hel del tålamod från mig. Vissa dagar är inte mitt tålamod det bästa och då väljer jag att ta tex en promenad till skogen där Musse får springa lös eller en flexi koppels promenad med Malte. Allt för att slippa ”konflikt” med dom. För de är ju inte deras fel att jag är på dåligt humör.


Förut hade jag kraven så högt satta på mig själv att hundarna skulle aktiveras hela tiden och de blev jätte stressade och understimulerade så fort de inte fick göra ngt. Jag brände nog ut mig själv lite också på alla kraven och gick på kurs 1-2 dagar i veckan under ett års tid. Till slut var det inge roligt längre utan bara ett måste. Jag tappade sugen helt och hållet och la över allt ansvar för hundarna på husse för jag kunde vara irriterad innan vi ens kommit utanför dörren. Så nu har jag släppt alla måsten och gör det jag tycker är roligt med dom. Så blir det bara en kortare sväng men en positiv sådan så får det vara så. Då myser vi lite extra inne istället.


 

(Zacke har ramlat av pulkan uppe i grusgropen och är ledsen - först på plats Malte)


Vi försöker när vi är lediga att göra något som hela familjen kan vara med på. Åka till en stor lekpark som ligger ute på landet är en av dom sakerna. Då kan en av oss leka med barnen där medans den andra lägger spår åt hundarna. Då kan vi kombinera både sånt som hundarna och barnen gillar. Eller om det är snö så går vi allihop till grusgropen där hundarna får springa och barnen åka pulka. Då får Malte dra vår minsta tjej i en sån där riktigt hund pulka.


 


Känner att detta blev lite rörigt men ni har fått ett hum om hur våran vardag ser ut. Kort och gott, finns tiden gör vi mer aktiviteter med hundarna som spår och andra fysiska saker. Men finns inte tiden så har vi lärt oss att inte ha dåligt samvete över att det bara blir vanliga kortare promenader och korv letande inne eller ute i trädgården.

Jag kommer framöver lägga upp ett inlägg om specifika aktiviteter som vi tränar och varför vi tränar dom. Så håll utkik.


Sofia & Malte & Musse

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards