Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 28 februari 2012

Av kamphundblogg - 28 februari 2012 07:00


En återkoppling på önskeinlägget om våra rutiner. Jag skrev att jag hade haft kontakt med en hundtränare, och fick då tips och råd om hur vi kunde träna hundmöten. DD har otroligt förväntningar vid hundmöten, och ibland slår det över. Detta blev värre tidigt i höstas, och efter lite funderingar så är det inte omöjligt att detta eskalerade i samband med att jag använde halti-sele i somras. Jag upptäckte inte i tid att detta skavde på henne, och hon fick sår i armhålorna. Detta måste gjort ont, och risken är ju stor att hon gjort kopplingen med smärta till de andra hundarna hon såg. 


Det kan alltid kännas skönt att veta varför ett beteende plötsligt uppkommit, och då tipsade Line om att DD behöver förknippa andra hundar med något positivt. 
SKVALLERTRÄNING är därför ett bra sätt att gå till väga på. Dessvärre har jag inte tränat alls mycket på det, och de få gångerna jag har tränat så har det mest varit på katter. Men jag har målet att åka på Line's öppen-träningar till våren när dom kommer igång igen (i mars). 


Vi har ju skrivit om Skvallerträning tidigare, men jag tänkte göra en snabb genomgång på hur det fungerar. Det är ett mycket enkelt, positivt och framgångsrikt sätt att träna på! 
Man kan använda sig av klicker, om man är van vid att träna med det. Jag kommer beskriva det som om vi använder klicker.
Börja på bra avstånd från objektet (du väljer själv ett objekt, katt, hund, bil, människa, men det är nog smart att börja med en sak i taget. Dock är det lätt att lämpa över det på ett nytt objekt när det väl sitter på ett.) Bra avstånd är tillräckligt långt ifrån för att du ska kunna få hunden att "släppa" det den tittar på. Direkt när hunden tittar på objektet så klickar du och ger godis. Om hunden inte släpper objektet med blicken så kan det hjälpa att trycka in godiset i munnen, så den får uppleva smak och då tappa fokus på objektet. Om hunden har problem att släppa fokus så är ni för nära! Öka avståndet och börja om. 


Så; Direkt när hunden tittar på objektet, klicka och ge godis. Upprepa många gånger, många övningar, många olika typer av objektet. När du gjort det tillräckligt länge (svårt att säga tid, man får se från hund till hund), så kan du klicka och avvakta en sekund. Om hunden då börjar söka godiset så har du lyckats, och kan ta det till nästa steg; nämligen att just klicka, vänta in att hunden vänder blicken från objektet och  ge godis! 


Nästa steg efter detta kommer antagligen automatiskt; Hunden ser objektet och letar sedan efter sin godis - den skvallrar! Jo, det är så enkelt, så smidigt och så roligt! :D 
Nu är ni redo att minska avståndet, men var hela tiden beredda på att backa i träningen när ni ökar svårighetsgraden. Och ha GOTT GODIS i små bitar, så att ni kan ge hunden mycket utan att den blir mätt. Har ni matglada hundar så är detta ett superbt träningssätt :D


Vad har jag gjort? Jo, jag har tränat detta med katter, jag tränar förvisso med klicker ibland, men det är så krånligt utomhus - tycker jag - så jag har ett smackande ljud som jag använder istället. Oftast har träningen börjat väldigt oväntat, då katten helt plötsligt suttit utanför trappuppgången när vi kommit ut. Jag har då stannat och sagt åt DD att stanna. Jag försöker att inte ha kopplet spänt, men samtidigt tillräckligt kort för att hon inte ska kunna komma någonstans om hon rusar mot katten. 
Jag gör smack-ljudet och ger godis, upprepar gång på gång på gång. DD går från att vara stel som en pinne med svansen rakt upp i luften, redo att attackera, till att skaka, vika bort med blicken, slappna av i kroppen, och till slut vänder hon rumpan mot katten. Särskilt då katten är lugn och inte sänder ut några hot.
Till slut kan vi gå därifrån utan att DD tittar mot katten.


Jag får hålla er uppdaterade även på skvaller-träningsbiten, eftersom det är en långt ifrån färdig process.


//Paula & DD  

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards