Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 21 februari 2012

Önskeinlägg om våra rutiner!

Av kamphundblogg - 21 februari 2012 07:30


Robbin hörde av sig till oss via vår grupp på Facebook (ni har väl inte missat den?) och önskade att få läsa om våra vardagsrutiner. Först och främst: TACK för denna önskan, Robbin! Jag hoppas att fler av er där ute kontaktar oss om ni har önskemål och ideér! Det går bra att skriva dessa i gruppen på facebook, i kommentar här på bloggen, i vår gästbok på bloggen eller till vår mail: kamphundsbloggen@gmail.com


Nu till inlägget!


Jag hade faktiskt tänkt att skriva ett inlägg om våra förändrade rutiner, eftersom vi gjorde en hel del förändringar i höstas. Jag bestämde mig efter mycket tänkande för att kontakta en hundinstruktör och få privat-träning. Många tror nog att privatträning är för problemhundar, och det var nog min inställning också. På hemsidor kan man ju läsa om just "Problemhunds-träning" och då kommer en hundinstruktör eller hundpsykolog hem till dig och reder ut problemen din hund har. 

Nej, så funkar det inte alltid. Jag anser inte att DD är någon problemhund, men ändå kände jag att jag hade kört fast och behövde få en förändring i vår vardag. 


 


Under sensommaren och tidig höst hade jag varit på så kallade "öppenträning" på Line's Hundskola, och det kändes helt naturligt att kontakta henne angående privat-träning. Jag trivs med hennes lugn och tycker att hon har ett bra sätt att se lösningar på problemen. Sagt och gjort, vi kom överens om ett datum och hon kom hit. Vi var först utomhus och hon fick se lite hur vi gör på våra promenader. Förr tillät jag DD att gå framför mig i full koppel-längd, så länge hon inte drog eller sick-sackade framför fötterna på mig. Line gav mig tipset att alltid ha henne vid min sida, och låta henne be om lov för att få gå och kissa/bajsa/nosa. Jag började träningen med att gå några meter med henne vid min sida, sedan stanna och invänta ögonkontakt. Direkt när hon gav mig ögonkontakt så sa jag "Gå fritt" (ett kommando hon kände till sedan tidigare). I början fick vi stanna ofta, och jag fick ge henne "Gå fritt"-kommandot varje gång hon gav mig ögonkontakt. 

Det tog inte många promenader innan hon sökte ögonkontakt även när vi gick, och - som sagt - i början fick hon "Gå fritt"-kommando varje gång. Numera kan jag uppmärksamma ögonkontakten genom att besvara den, ibland säger jag "Bra" ibland bara jag besvarar den med en blick och ett uppmuntrande leende, och när jag tycker att det är okej att hon får "Gå fritt" så tillåter jag det. 


Vad har detta lett till då? Jo, en hund som (oftast) frivilligt går vid min sida, och har kontakt med mig. Inte som förr då hon gick framför mig och jag mest var en "fet blubb" som hängde bak i kopplet och som ibland rabblade ointressanta meningar som man ändå inte skulle lyssna på. 

Det har lett till att hon numera söker min kontakt mer och mer för allt hon vill. 


 


Vi fick även tipset att sluta använda halsband till henne, dragandet i halsbandet hetsade henne, så att vid hundmöten när jag höll emot och hon studsade framåt, så hetsade jag henne indirekt med rycken som uppkom i halsbandet. Line tipsade om sele. Jag har alltid HATAT sele, jag tycker att man tappar "kontrollen" över halva hunden, eftersom hela framdelen av kroppen är "fri". Jag får också för mig att dom blir så mycket starkare i sele.

Men, då sa Line att tanken är att hon inte ska hetsas att dra mer, eftersom selet inte hetsar henne. När hon har halsband så blir hon hetsad och då drar hon mer, när hon har selet så är hon lugnare och då drar hon mindre. Numera är det också lugnare att möta andra hundar (för det mesta) eftersom hon redan innan hundmötet går vid min sida, och därför inte behövs "fångas in" och "slitas" in vid sidan och direkt skapa en spänning.. som man annars ofta lyckas med. 


Så detta inlägg blev ett kombinerat "vi har tagit hjälp av en hundinstruktör" och "våra rutiner" inlägg. Jag hoppas att det kändes bra för er :D 

Nästa inlägg på temat "Rutiner i vardagen" kommer handla om våra rutiner här hemma. Även de med inslag av Line's tips. Jag planerar även ett inlägg om vår hundmötes-träning, som Line också gav mig tips om. 


//Paula & DD 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards