Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 18 februari 2012

Uppdatering om viktmanschetter

Av kamphundblogg - 18 februari 2012 06:45

Jag skrev ju för en liten tid sedan att jag har köpt Viktmanschetter, (läs det inlägget HÄR) och tyckte det var dags att uppdatera nu. Vi har ökat både tiden och vikten väldigt sakta, som jag skrev sist så har jag ingen brådska. Däremot har vi inte använt det alls mycket på frambenen, eftersom dom inte sitter så bra där. Man får dra åt dom väldigt hårt, och ändå åker dom ner ibland. 

Det är ändå på bakbenen hon behöver träningen mest. När vi promenerar så låter jag henne gå ca 10 minuter för att värma upp innan jag plockar på henne viktmanschetterna. Sedan får hon ha dom 10-20 minuter, beroende på hur lång promenad vi planerar att gå, Sedan avslutar jag promenaden med ca 10 minuters nedvarvning, där jag försöker låta henne springa lite, antingen lös eller kopplad. 




Jag måste återigen poängtera att jag tycker det är ett mycket smart träningssätt! Det är så himla enkelt att ha med dessa i jackfickan och bara spänna fast dom och fortsätta gå. Inte krångla med väska, eller sele, som jag annars är van vid att träna med. Så mycket enklare för oss båda!




Det har ju gått för kort tid för att man ska se några resultat, och det är nog för lite vikter i dom också, ännu. Men jag håller er uppdaterade. Jag tycker att hon går mindre passgång när hon har viktmanschetterna på sig (dock ej på bilden nedan), vet inte om det är tillfällighet eller om det är manschetterna som gör det. Återstår att se. 


 


Vår ökning har sett ut ungefär så här:
Startvikt:  En enkrona i varje (7 gram)
Starttid: 5 minuter, 1 gång om dagen.


Steg 2, vikt: En femkrona i varje (10 gram)
Steg 2, tid: 10-15 minuter, 1 gång om dagen. 

Steg 3, vikt: (dagens vikt) En femkrona och en enkrona i varje (17 gram)
Steg 3, tid: (dagens tid) 15-20 minuter, 1 gång om dagen. 

Nästa planerade steg, nästa vecka:
Steg 4, vikt:
 Två femkronor i varje (20 gram)
Steg 4, tid: Kommer anpassas efter promenaden, men ca 15-20 min, 1-2 gånger om dagen.  

Jag skriver "en gång om dagen" men tränar henne max 6 dagar i veckan.

Hur jag smidigast ska öka på efter detta har jag inte kommit på ännu, då det riskerar att bli för mycket slantar att bära på.. alltså för otympligt. Men det det löser sig på något sätt :) 

//Paula & DD 

 
 
Ingen bild

Nadia

18 februari 2012 17:12

Hur mycket vikt ska man komma upp i? Hur fungerar dem? Alltså, är det meningen att det ska bli som en tyngd på benen så att man tränar mer muskler, eller är det som dem som trycker till på en sena eller något så att man använder andra muskler?

Verkar vara så lite vikt på manschetterna, men det kanske är mycket för otränade hundar?

kamphundblogg

21 februari 2012 20:00

Jag vet faktiskt inte vad mitt "mål" är i vikt. Jag vet inte vad som är rimligt. Jag kommer kolla upp detta innan jag fortsätter med för tunga vikter.
Meningen är att det ska träna benen, precis som om vi har ankelvikter. Men med tanke på att hunden är byggd som den är, så tränar det även ryggslutet och DET är mitt mål för DD. Hon har för lite muskler i bakpartiet och därför behöver jag träna upp dessa. Jag har inte som mål att bygga stora muskler, och jag tror helt ärligt inte detta är rätt sätt att göra det på isf.. men jag vill att hon ska jobba mer med musklerna i bekbenen och ryggslutet.. som om hon skulle gå med "knälyft".
Jag fick råd att gå i blåbärsris, för att hon skulle tvingas lyfta på bakbenen, eller vattentrask, eller gå över liggande stegar.. detta är samma träning, men känns smidigare för mig.

Det är lite vikt, men som jag skrivit så tar jag det gärna lugnt, just för att jag inte är så kunnig och därför vill jag inte riskera att skada hunden. Men en hund som väger 30 kg kan börja med 30 gram PER BEN. Alltså 60 gram totalt. Det är långt ifrån mdet jag har på DD. Hon väger 20 kg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards