Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Inlägg publicerade under kategorin Paula bloggar

Av kamphundblogg - 10 oktober 2012 09:03

Det var inte killen på videon som var ägare till hunden, han rastade honom bara. Det är oansvarigt att lämna en hund till en människa som inte kan hantera den, men väldigt ansvarsfullt att hon (ägaren) själv hörde av sig till polisen.

Jag ska inte ta upp bloggen på någon annans dag, men jag ville bara meddela detta efter gårdagens inlägg!

//Paula & DD

Av kamphundblogg - 9 oktober 2012 10:55

Igår hände en väldigt tråkig sak i Göteborg, i Brunnsparken. En hund av typ rottweiler gav sig på en 6-årig pojke och ville inte släppa taget om hans byxor. Flera personer ingrep och försökte hjälpa den mycket skrämda pojken, vilket resulterade i ett stort tumult!
När dom slutligen får loss hunden tar ägaren denna och avviker genast från platsen. DET ÄR EN HUNDÄGARES ANSVAR ATT STANNA KVAR PÅ PLATSEN OCH TA KONSEKVENSERNA!
Olyckor kan hända, men precis som om man kör bil och råkar krocka så är man skyldig att stanna kvar och reda ut vad som hänt!!!! Pojken kommer vara förstörd för livet av psykiska men, om han inte får professionell hjälp.

Polisen har fortfarande inte hittat ägaren, någon borde känna igen honom?! Sprid detta, så att hundägaren får stå till svars för händelsen.
Jag ser inte mycket aggressivt beteende hos hunden, den verkar ha dragkamp med pojkens kläder, men pojken upplever det inte mindre skrämmande för det!
Man får aldrig glömma bort hur pojken upplever det, bett eller inte, han är fullkomligt skräckslagen. Att bli runtslängd av en stor hund som sliter i ens kläder är nog en fruktansvärd upplevelse.

Här är filmen som sprida i jakten på hundägaren, jag kan inte varna nog. Det är mycket starka bilder man får se. Visst det syns inget blod, ingen regelrätt attack mot halsen, men pojkens hjärtskärande rop på hjälp gör så ont att höra att jag inte klarar av att se filmen fler gånger. Jag varnar er alla, och vill ni se den för att se om ni känner igen hundägaren, men är känsliga; Stäng av ljudet!!


http://youtu.be/9FD6XW03pto

Nedan är skärmdumpar på hundägaren och hunden för er som inte klarar av att se klippet.

//Paula & DD

Av kamphundblogg - 2 oktober 2012 17:27


Ja, det är smeknamnet på DD när hon sätter den sidan till.
Jag nämnde ju i förra inlägget om DD's överslagsbeteende, som hon vänder mot mig. Jag försöker dra mig till minnes när det hela startade, men det jag minns är att det var i våras som jag först fick problem med det, i och med att beteendet då eskalerade rejält
Jag ska försöka beskriva hur beteendet ser ut.. jag återkommer senare till vad som utlöser beteendet.
Det hela är ju en typ av överslagshandling, det vet jag om. Hon börjar med att hoppa till och "lekfullt" bita i kopplet, om jag väljer att släppa kopplet så slutar hon ju för det mesta, men det är inte i alla lägen man kan släppa kopplet. (Och ibland hjälper inte det, utan hon studsar iväg och är skitlycklig över sin "leksak"). 
Så det alternativ jag väljer är att ta tag i kopplet så nära hennes mun som möjligt och bara hålla helt still. Inte låta det bli en dragkamp, utan bara hålla och vänta ut att hon släpper. Oftast hjälper detta, hon slutar och återgår till det hon gjorde innan. Men ibland ser jag den där blicken.. den som hon får när hon inte tänker ge sig. Hon börjar då tugga på kopplet, och eftersom jag inte vill riskera att det går sönder så plockar jag ut det ur hennes mun. Jag håller mig hela tiden lugn, och om jag säger något så är det med lugn röst. 
Då går hon över till att bita mig tröjan/jackan, hon tar inte ett fullt bett, utan nyper mer och börjar ha dragkamp igen. Jag tar då försiktigt tag i hennes halsband och "bänder" armen mot hennes haka, så att hon inte når min arm. Hon pressar emot och biter i det hon får tag i, jag håller mig helt lugn, använder absolut inte mer kraft än jag absolut behöver, tar inte ögonkontakt men håller ändå en "bestämd attityd". 
Det är svårt att förklara i text, jag har försökt att få detta filmat, men har inte lyckats.. det som närmast går att förklara är de gånger man ser att Cesar håller en hund som han lagt ner.. oftast gör han det med ett lugn och bara en "fast hand". Jag lägger inte ner DD, så blanda inte ihop det nu.. jag bara försöker göra en liknelse i hur jag beter mig. 
 
När hon slutar bita släpper jag efter på greppet, om hon då börjar bita igen så börjar vi om. Annars sitter jag en stund med henne, hållandes i halsbandet fast väldigt löst, och sedan släpper jag sakta och lugnt greppet, reser mig och går vidare. När som helst under denna processen kan hon "blixtra till" igen och börja om hela proceduren, men jag återgår alltid till samma sätt och låter henne helt enkelt agera ut det hon känner. 
 
Om jag vill få henne att sluta direkt, så kan jag göra det genom att direkt ta tag i kopplet, väldigt barskt, ställa mig hotfullt över henne och högljutt säga åt henne att sluta. Hon kommer då att sluta direkt, men man ser tydligt att hon bara "biter sig i läppen".. så som vi människor är duktiga på att göra när vi hör/ser saker vi misstycker med. Vi biter oss i läppen, gång efter gång, håller tyst, sväljer våra känslor.. ....tills den dag droppen rinner över bägaren, och vi exploderar av all denna uppdämda känsla. 
På samma sätt tror jag DD skulle kunna göra, det är just därför jag låter henne agera ut, hur fel det än må låta att hon "får" bita mig.. Jag accepterar ju inte beteendet, men just i den stunden kan jag inte göra på något annat sätt - om jag vill bibehålla en välmående hund med en fin relation till sin matte. Jag får då alltså hitta lösningen på annat håll. Just i våras fick jag tips om att låta henne arbeta mer fysiskt, att promenader och mental stimulans inte räckte just då för henne, så jag ökade på DW-promenaderna, och beteendet minskade direkt, och försvann för en lång period. 
Nu har det börjat komma tillbaka lite, men inte alls i den utsträckningen som det var i våras. Jag har ökat DW'n igen, och hoppas det hjälper henne. 
 
Vad utlöser beteendet då? Jo, antingen är det en överslagshandling pga för mycket press. Ett exempel jag minns väl från i våras är när vi varit ute på en lugn och härlig promenad, inget konstigt alls med den. Jag fick plötsligt för mig att jag ville träna ställande under gång, så jag sa "Fot", och gick några steg. Sen sa jag "Stå" och då blixtrade det till i hennes blick och hon kastade sig på kopplet.. Vid ett tillfälle drog hon i kopplet, jag stannade och sa lugnt "kom tillbaka" och visade henne till min sida med handen, då var det tydligen för mycket så hon fick "utbrottet". 
Så det där med "för mycket press" kan verkligen skilja sig. Jag kan förstå det om det är under hård press, men i våras krävdes det inte några höga krav för att hon skulle tycka det blev för mycket. 
Andra tillfällen då det dyker/dök upp är vid tristess! Om jag står still så är det som att be om ett utbrott från vulkanen deedeejökull. ;) 
Det slutade oftast i bitmärken från hörntänderna som klämt åt skinnet, blåmärken och avskavd hud. Aldrig blod, så det är ju inte en "attack" vi pratar om, utan kan mer jämföras med det som hos Schäfern kallas "ångestbitande". 
 
Jag citerar en sak som Fredrik Steen skrev idag i sin blogg, tyckte detta stycke var så jäkla bra skrivet, och det går att koppla samman med mitt agerande mot DD under hennes utbrott: 
"Att “brottas” eller på olika möjliga sätt försöka vara “starkare” än en hund som morrar slutar bara illa. Det slutar ta mig fan aldrig lyckligt. Antingen förlorar du kampen och blir biten, eller oxå så vinner du kampen och har en ännu mer osäkrare hund.

Tror nog personligen att jag föredragit att bli biten. Detta eftersom osäkerhet är svårt att arbeta bort"

 
Kunde inte sagt det bättre själv!
 
Jag tar gärna emot era personliga reflektioner på mitt/DD's/bådas agerande i och runtom dessa situationer! 
 
//Paula & DD 

Av kamphundblogg - 25 september 2012 17:47

Ja, några av er hann läsa mitt inlägg jag publicerade igår, men jag har valt att ta bort detta inlägg pga hot om polisanmälan från en person. Jag var aldrig ute efter att skada någon, utan hade bara funderingar som jag gärna ville ha svar på. Självklart kontaktade jag personen i fråga och erbjöd denna att själv skriva ett inlägg i vår blogg som "svar på tal", det är väl inte mer än rättvist - tyckte jag. Stämningen blev såpass hetskt att jag valde att ta bort mitt blogginlägg helt istället. 

 

Så här kommer ett annat blogginlägg!

 

Många personer verkar tro att vi som väljer att använda oss av mjuka metoder mot våra hundar gör detta i alla lägen, och att vi inte ens skulle använda fysisk kraft mot våra hundar om dom så stod och tuggade på oss. Självklart skulle jag försvara den som riskerade att hamna i fara, oavsett om det var min hund eller någon annan hund som utgjorde faran. Jag skulle inte tveka att sparka på en hund om jag ansåg att det behövdes i en allvarlig situation. 
Om min hund skulle få tag i en katt så skulle jag inte rota efter klickern för att försöka "klicka bort attacken". Jag har aldrig hört någon resonera på det sättet. Däremot klickertränar jag i förebyggande syfte, för att försöka förhindra att min hund ger sig på en katt. Jag vill att min hund förknippar katter med något positivt: Klick och godis! På så sätt minskar hennes hat mot katter, och vi gör framsteg, även om springande katter än idag är svåra att motstå ;)

 

Det är ju som rubriken lyder: "Det ena måste inte utesluta det andra"? Eller? Bara för att jag inte tycker om att t.ex Cesar Millan korrigerar bort alla oönskade beteenden så betyder det inte att jag gullar med min hund, att jag förmänskligar den, eller att jag försöker älska bort alla oönskade beteenden. Jag är inte raka motsatsen till C.M bara för att jag ogillar hans tänk i många sammanhang. Nä, jag avgudar hans lugn, och jag önskar att jag en dag kan besitta det lugnet, i alla lägen! 

Jag tror detta gäller oss alla, vi plockar lite från varje persons metod. Jag gillar t.ex att Anders Hallgren är noga med att poängtera hur stress påverkar våra hundar, för jag tror få ägare är medvetna om att deras hundar ens är stressade. 
Och Anders har rätt i att obehag/smärta ökar stressen hos hundar. 

 

Aporpå förmänskligande, av hundar. Det är inte alls bra om vi förmänskligar våra hundar, det är inte alls nyttigt! Men raka motsatsen är att behandla dom som om dom vore vilda djur, vilket dom inte är. Det är domesticerade djur som under tusentals år blivit avlade för att leva tätt inpå, lyda och respektera människan. Vi trodde förr att man var tvungen att "dominera" sina djur för att "sätta dom på plats" (usch, jag verkligen hatar det uttrycket!). Vi trodde att det var enda sättet att kontrollera sina djur på, genom att trycka ner dom, både fysiskt och psykiskt.. särskilt lite "tuffare" raser, såsom rottweiler, amstaff och andra liknande raser. Vi vet idag att det inte är sant. Våra hundar kommer inte äta upp oss för att vi inte trycker ner dom! Visst kan vi älska en hund för mycket, och glömma bort dens verkliga behov! Men som nämnts tidigare, det behöver inte vara raka motsatsen.. jag väljer att inte trycka ner min hund, men jag väljer inte att älska den för mycket och därför inte ha några regler eller förhållningssätt! 

 

Ta det inte fel, jag älskar min hund otroligt högt, men jag låter inte henne bete sig hur som helst bara för det! Men jag tror stenhårt på att våld föder våld! Jag tycker ju inte att det är bra att lära min hund att det är okej att kommunicera fysiskt med varandra. Är jag fysiskt mot henne, så är det ju det jag lär henne.. inte sant? 

Min hund fungerar inte med hårda metoder, jag har kört det på henne innan jag insåg hur underbart och roligt det är att vara trevlig mot sin hund hela tiden! Jag fick mig en tankeställare.. Hur tror ni det känns att gå genom livet och bli tillsagd vad man inte får göra, istället för att ständigt få beröm för det man gör rätt? Så försöker jag jobba med DD idag, när hon gör fel så väljer jag att antingen ignorera eller hjälpa henne att hitta rätt beteende, som jag sedan berömmer!
Så om hon gör utfall mot en annan hund så korrigerar jag inte det, jag korrigerar inte ens när hon får överspel och biter mig i armarna! (Det är en annan historia som jag kan skriva mer ingående om i ett annat inlägg.)

Jag anser att jag och DD har en mycket finare relation idag, vi kommunicerar genom blickar och ett fåtal ord (från min sida). DD känns som en lugnare, mer harmonisk och tryggare hund. Hon behöver inte gå och förvänta sig en korrigering för varje "snedsteg" hon gör, och visst innebär det många gånger att hon lever ut och busar loss rejält ibland, men det är ju lycka som sprudlar och det är ju underbart att se!! 

 

Så fick jag sagt vad jag ville, och jag hoppas jag slipper mer hot och tråkigheter nu! 

 

//Paula & DD 

Av kamphundblogg - 18 september 2012 13:41

I helgen gick SM i Rallylydnad av stapeln, och två av ekipagen bestod av amstaff! Visst är det roligt?
Hundarna är Capa Tosta Lupetta "Lilo" och Conviction's Engine "Bubba".
Carola tog sin Lilo till plats 19 (finalplats!) och Jörgen med Bubba slutade på plats 24 av 40 deltagare.
I finalen var Lilo övertänd och tog ut det med ett 'amstaffryck' på plan, det är ju inte tillåtet hur charmigt det än är.

Jag tycker ändå att det är fantastiskt!! Av alla stambokförda deltagande hundar var dessa två de enda av bull'n'terrier-typ. (Det kan ju funnits fler, men de som inte är stambokförda står ju helt enkelt som "Ej stambokförd hos SKK" i deltagar- och resultatslistan.)

Ett stort grattis till er båda!!!
//Paula & DD

Av kamphundblogg - 11 september 2012 08:25

Idag får ni ett rejält inlägg om BPH, hoppas ni orkar läsa :)
 
BPH står för "Beteende- och Personlighetsbeskrivning Hund"
 
Fakta om BPH:
Beskrivningen innehåller sju moment och syftar till att ge en bild av hur hunden reagerar på och hanterar olika situationer. Det omfattar bl a att möta främmande personer, att leka och leta efter mat och att stöta på överraskningar. Om hundägaren vill kan också hundens reaktion vid skott prövas. 
Efter att du och din hund har gått banan gör beskrivaren en muntlig redovisning av hundens reaktioner och ger en subjektiv sammanfattning av dess personlighet.
 
Det finns ingen övre åldersgräns. Din hund ska vara ID-märkt och vaccinerad. Oregistrerade hundar måste ha tävlingslicens. Du som ägare eller förare ska vara medlem i SKK eller i special-/rasklubb. 
 
Det fordras inga förberedelser och det finns inga krav på att din hund ska vara lydig.
Vill du inte släppa den lös kan den ha lina (15 m) på sig. Du som hundägare behöver inte ha några förkunskaper och du får instruktioner av testledaren om hur du ska gå till väga vid varje moment.
 
Källa: http://www.hundudden.com/bph/bph.html
 
 
   
 
Momenten i BPH:
1. Främmande person
Här beskrivs hundens kontaktbenägenhet med en främmande person och hundens tendens till oro och/eller undvikande beteenden, hundens behov av att hävda sig eller att visa underkastelse mot testledaren samt om hunden avvisar umgänget med aggression.
 
2. Föremålslek
Både hundägare och testledare leker med hunden. Momentet har två syften, dels att dokumentera lusten till föremålslek, dels hundens allmänna attityd i leken vilken inte behöver ha direkt koppling till intresset för föremål.
 
3. Matintresse
Hunden får prova att ta godbitar, såväl egna favoriter som av standardiserad modell, ur burkar vars lock antingen är öppna eller olika hårt åtskruvade. Syftet är dokumentera hur mycket hunden är villig att jobba för att nå sina matbitar och hundens allmänna intresse för mat.
 
4. Överraskning
En silhuett av en person i halvfigur reses hastigt upp 3 meter framför hunden när den kommer gående. Här iakttas och dokumenteras exempelvis hur arg och rädd hunden blir men också hur lätt den har att övervinna en negativ känslomässig upplevelse. Den tredje delen som dokumenteras är hur hunden klarar av att promenera förbi halvfiguren.
 
5. Skrammel
En metalltrumma med en kedja i genererar ett högt skramlande ljud som startar när hunden närmar sig. Hunden får upptäcka, undersöka och passera förbi trumman. Syftet är att undersöka hundens rädsla för ljud.
 
6. Närmande person
En person klädd i kappa, bredbrättad hatt och mörka solglasögon närmar sig långsamt hunden i etapper. När personen kommit inom ett visst avstånd vänder den sig om och står stilla. Hunden släpps fram för att undersöka och ta kontakt. Momentet ska mäta hundens reaktioner i möte med människor i situationer som ur hundens perspektiv kan upplevas som avvikande.
 
7. Underlag
Hunden och föraren går över två olika sorters underlag. Syftet är att mäta eventuell rädsla för att gå på annorlunda underlag.
 
8. Skott (valfritt moment)
Två skott avlossas cirka 50 meter från ekipaget, ett när hund och förare är i rörelse, ett när de står still. Syftet är att dokumentera eventuell reaktion vid skott.
 
Efter att hunden har genomgått samtliga moment gör beskrivaren en sammanfattning av hundens agerande. Avsikten är att ge en mer övergripande bild av hunden, till exempel om den är trygg, glad i människor, energisk etc.
 
Källa, text och bild: http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/momenten-i-bph/
 
 
 
I söndags gick DD sitt BHP.  Jag var lite smånervös innan, med tanke på att hon inte klarade sitt MH. Men å andra sidan, det är två år sedan, och hon har både mognat mycket i sig själv, plus att vi har fått en tryggare relation. 
På vissa sätt kände jag igen DD, som hon är när hon är "som bäst", men jag hade väntat mig mycket starkare reaktioner på alla moment. Jag var helt säker på att hon skulle vara mer glad i människo-möten, vilket hon ju är i vanliga fall. Men alla lukter drog in henne i en annan sfär som beskrivaren sa ;)
I den sfären ingick det att rusa in under deras skjul för att boa in sig och valparna... ni ser (på filmen) i slutet av lekmomentet att hon piper iväg i full fart. Sen får både jag och testledaren kämpa en stund för att få ut henne. Mot slutet när beskrivaren går igenom protokollet så kämpar hon flera gånger för att ta sig under skjulet igen. Knäpphund ;)
 
Jag trodde för övrigt att hon skulle reagera mer ljudligt och med hot mot både dumpen och den främmande personen. Skramlet trodde jag inte hon skulle bry sig om, vilket hon inte gjorde. Beskrivaren var dock osäker på om hon hade avreagerat, om det var av osäkerhet som hon gick och nosade på annat. Samma med närmande person, där hon inte var intresserad av att gå fram till över huvud taget. 
 
Samtidigt som det faktiskt ser bra ut, det hon gör - eftersom hon är så cool - så känns det inte som DD. Visst klarar hon många konstiga situationer bra, men det är ytterst sällan hon är så här uttryckslös
 
Nåväl, hon är 3 år gammal och därför kan man ju inte säga att det är ett riktigt trovärdigt BPH, det är ju omöjligt att veta vilka beteenden som är inlärda och vilka som är medfödda. Jag ville delta för att se hur ett BPH går till, helt enkelt :)
På skottet reagerade hon, och beskrivaren tyckte hon såg ut att ha förväntningar; "Var är klöven?" antagligen kopplar hon samman skott med att vi spårat. 
 
Här är resultatet för DD:
 Moment 1, främmande person
Glad i människor - 0
Trygg - 2
 
Moment 2, föremålslek
Energisk - 2
Lekfull - 2
 
Moment 3, matintresse
Energisk - 2
 
Moment 4, överraskning
Nyfikenhet - 3
Arg - 0
Trygg - 3
 
Moment 5, skrammel
Nyfiken - 1
Trygg - 2
 
Moment 6, närmande person
Glad i människor - 1
Arg - 0
Trygg - 3
 
Moment 7, underlag
Trygg - 4
 
Moment 8, skott (valfrittmoment)
Trygg - 2
 
Över alla moment
Ljudlig - 0
Positiv attityd - 1
 
Här är filmen:
 
 
//Paula & DD 
 
Ps. Jag skulle hitta fler bilder att lägga in, så jag gjorde bildsök på Google på "BPH" ..inte så lyckat.. 

Av kamphundblogg - 4 september 2012 08:15

I lördags kom dom efterlängtade valparna! Det blev två stycken, helvita valpar i storlek 39. Dom såg ut att ha väldigt dålig pigmentering, men dom fick mer och mer efter några dagar. Jag tror det kommer bli dirtnose-valpar (Ni vet väl att det är det nya bluenose??) och jag kommer sälja dom för minst 17.000kr styck!
Mamman är en arbetande hund med underbar mentalitet och utmärkt exteriör. Jag vet det, eftersom jag kan se sånt med egna ögon. Jag behöver inte meritera min hund för att veta sådana saker.
Papporna (ja, det är två) är prinsar båda två. Den ena af Rörmossen, och den andra af Hindås. Det kommer bli mycket trevliga valpar, fast dom kan lukta lite illa efter ett tag..

 

 

Här är en bättre bild på valparna, helt färska :) 
 

 

Jag vet, jag har dålig humor.. men jag bjuder på det! 

 


I lördags var vi hemma hos min svärfar, jag släppte in DD - som vanligt - och hon gick runt och nosade in sig. Efter en stund frågar min sambo vart DD var, och jag sa att jag trodde hon var i vardagsrummet. Han frågade om jag visste att det var öppet på baksidan, men det visste jag såklart inte! DD hade rymt!!! Vi gick ut på tomten och frågade grannen om han sett någon hund - vilket han inte gjort. Jag ropade och klappade händerna för att locka på henne. Jag vet att den andra grannen har en katt som gärna muckar med hundar (DD vet också det.....) så jag var inställd på att gå åt det hållet. Sen hör jag att sambon säger "Här är hon!" och ut från husgrunden kommer en skitlycklig DD!! 
"Matte, jag har hittat min lya!!!!!!

Jag ledde in henne igen och direkt när vi kom in la hon sig tillrätta vid mina fötter. Japp, nu när hon hittat en lya att bo i så kan hon ju faktiskt klämma fram valparna. 

När vi skulle gå hem så kröp hon in under husgrunden igen, knäppa hund! 

Hon har stora juver och är mer vaktig här hemma än vanligt, hon är samtidigt trött och omotiverad. Ja, det är bara att stå ut, snart är "MIN" hund tilbaka igen.


//Paula & DD 


Ps. Apropå mitt förra inlägg; Dåliga argument så kommer det ingen uppföljare än. Jag fick två kommentarer, från samma person, och förvisso var det "bra dåliga argument" men det vore kul att få in fler först :) 

Av kamphundblogg - 28 augusti 2012 08:30

Idag tänkte jag göra en efterlysning till.. nämligen vad ni har hört för Dåliga argument gällande hundar/hundträning/avel/uppfostran osv osv.

Det jag nog klassar som det sämsta argumentet är det som tidningen ofta slänger sig med efter att en "kamphund" (med andra ord en hund med tänder och muskler) har bitit en annan hund:
"Nästa gång kanske det är ett barn!"

Det argumentet håller inte alls! En hund som har agg mot andra hundar - eller av någon anledning kände att den hade anledning att ge sig på en annan hund - kan faktiskt se skillnad på en hund och ett barn! Till och med om barnet skulle krypa - tro det eller ej    
Det argumentet används enbart för att skrämma och tyvärr tror jag det fungerar på okunniga läsare.

Ett annat argument som man ofta hör om man diskuterar om blandrasuppfödning är:
"Alla hundar var blandraser från början!"

..och det är ju sant. Många kanske tycker det är svårt att argumentera emot. Men det jag tycker är ohållbart i detta argument är att personen alltså väljer att jämföra dåtidens kontrollerade blandrasavel som utfördes för att skapa en ras med dagens blandrasuppfödning som ofta sker utan någon som helst kontroll, framtidsplan eller vettig baktanke! Det är ju vida känt att våra blandraser idag är uppföda av okunniga människor som vill tjäna pengar, och att föräldrarna till valparna ofta är hundar utan någon som helst bevisad hälsa, mentalitet eller bakgrund.
Det håller inte att jämföra detta!

Och ett som jag tagit upp tidigare..
"Lämna inte hunden utanför affären, det finns ligor som stjäl hunden använder den som lockbete när dom tränar kamphundar."

Som sagts tidigare: Jag tror inte på det! Nä, jag tror inte att det finns ligor som stjäl hundar utanför affären för att träna sina kamphundar på. Jag tror att även det är skrämselpropaganda, och i mina ögon är det mycket sorgligt att man måste skrämmas på det sättet för att folk inte ska sätta sina hundar utanför affären. Jag tror att de hundar som stjäls (självklart beroende på ras) säljs vidare illa kvickt.. till första bästa, för att få in några snabba tusenlappar. Vad för typ av hem dom hamnar i, om dom blir väl behandlade, eller om dom kanske rentav får flytta många gånger efter varandra, spelar väl egentligen ingen roll?? Du blir av med din hund, och högst troligt kommer du aldrig få se den igen! Räcker inte det som argument för att inte lämna sin hund oövervakad?? 

Ok, säg att du har en hund som inte skulle följa med en främling, som kanske rentav skulle markera om en främling kom förbi.. har du någon gång själv stått utanför affären och iakttagit vad människor (främst barn) gör mot hundar som sitter ensamma? Jag har sett barn kasta pinnar på hundarna, göra hotfulla utfall mot dom, och "skälla" (voff voff) på dom. Jag har sett hundägare släppa fram sina egna hundar för att hälsa på den ensamma hunden. Är det något du vill utsätta din hund för? Och vad händer om ett barn rusar fram till din hund, och den markerar? 

Säg vad man vill, men det är så mycket mer som är troligt att din hund blir utsatt för något obehagligt än att den blir stulen.. och jag hoppas inte det är något du tycker är okej...? 



Jag tänkte be er skicka in dåliga argument som ni har hört, och "svar på tal". Jag kommer inte publicera era kommentarer, utan samla in dom och göra ett eget inlägg med dom. Tänk på att skriva i kommentaren om ni vill vara anonyma, annars kommer ert namn finnas med i inlägget.

Kamphundar låser sina käkar.

Om man kampar med en hund blir den aggressiv.

Rödnosade hundar är mer aggressiva.

mfl argument/myter har jag redan tagit upp i ett tidigare inlägg. (som jag tyvärr inte hittar nu...)

 

//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014
>>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards