Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2012

Dåliga argument!!

Av kamphundblogg - 28 augusti 2012 08:30

Idag tänkte jag göra en efterlysning till.. nämligen vad ni har hört för Dåliga argument gällande hundar/hundträning/avel/uppfostran osv osv.

Det jag nog klassar som det sämsta argumentet är det som tidningen ofta slänger sig med efter att en "kamphund" (med andra ord en hund med tänder och muskler) har bitit en annan hund:
"Nästa gång kanske det är ett barn!"

Det argumentet håller inte alls! En hund som har agg mot andra hundar - eller av någon anledning kände att den hade anledning att ge sig på en annan hund - kan faktiskt se skillnad på en hund och ett barn! Till och med om barnet skulle krypa - tro det eller ej    
Det argumentet används enbart för att skrämma och tyvärr tror jag det fungerar på okunniga läsare.

Ett annat argument som man ofta hör om man diskuterar om blandrasuppfödning är:
"Alla hundar var blandraser från början!"

..och det är ju sant. Många kanske tycker det är svårt att argumentera emot. Men det jag tycker är ohållbart i detta argument är att personen alltså väljer att jämföra dåtidens kontrollerade blandrasavel som utfördes för att skapa en ras med dagens blandrasuppfödning som ofta sker utan någon som helst kontroll, framtidsplan eller vettig baktanke! Det är ju vida känt att våra blandraser idag är uppföda av okunniga människor som vill tjäna pengar, och att föräldrarna till valparna ofta är hundar utan någon som helst bevisad hälsa, mentalitet eller bakgrund.
Det håller inte att jämföra detta!

Och ett som jag tagit upp tidigare..
"Lämna inte hunden utanför affären, det finns ligor som stjäl hunden använder den som lockbete när dom tränar kamphundar."

Som sagts tidigare: Jag tror inte på det! Nä, jag tror inte att det finns ligor som stjäl hundar utanför affären för att träna sina kamphundar på. Jag tror att även det är skrämselpropaganda, och i mina ögon är det mycket sorgligt att man måste skrämmas på det sättet för att folk inte ska sätta sina hundar utanför affären. Jag tror att de hundar som stjäls (självklart beroende på ras) säljs vidare illa kvickt.. till första bästa, för att få in några snabba tusenlappar. Vad för typ av hem dom hamnar i, om dom blir väl behandlade, eller om dom kanske rentav får flytta många gånger efter varandra, spelar väl egentligen ingen roll?? Du blir av med din hund, och högst troligt kommer du aldrig få se den igen! Räcker inte det som argument för att inte lämna sin hund oövervakad?? 

Ok, säg att du har en hund som inte skulle följa med en främling, som kanske rentav skulle markera om en främling kom förbi.. har du någon gång själv stått utanför affären och iakttagit vad människor (främst barn) gör mot hundar som sitter ensamma? Jag har sett barn kasta pinnar på hundarna, göra hotfulla utfall mot dom, och "skälla" (voff voff) på dom. Jag har sett hundägare släppa fram sina egna hundar för att hälsa på den ensamma hunden. Är det något du vill utsätta din hund för? Och vad händer om ett barn rusar fram till din hund, och den markerar? 

Säg vad man vill, men det är så mycket mer som är troligt att din hund blir utsatt för något obehagligt än att den blir stulen.. och jag hoppas inte det är något du tycker är okej...? 



Jag tänkte be er skicka in dåliga argument som ni har hört, och "svar på tal". Jag kommer inte publicera era kommentarer, utan samla in dom och göra ett eget inlägg med dom. Tänk på att skriva i kommentaren om ni vill vara anonyma, annars kommer ert namn finnas med i inlägget.

Kamphundar låser sina käkar.

Om man kampar med en hund blir den aggressiv.

Rödnosade hundar är mer aggressiva.

mfl argument/myter har jag redan tagit upp i ett tidigare inlägg. (som jag tyvärr inte hittar nu...)

 

//Paula & DD 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards