Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av kamphundblogg - 21 augusti 2012 08:00

För en tid sedan blev jag medlem i en facebookgrupp, där några personer hade för avsikt att samla folk att träna, aktivera hundarna och umgås tillsammans. Allt lät så bra, och när man läser på hemsidan känns det som en riktigt bra tanke bakom detta. Jag tänkte att jag skulle kopiera delar av deras filosofi för att ni skulle få läsa, men dom har ändrat hemsidan och det som lät så himla bra i mina ögon är plötsligt borta. Enda som är kvar är: 

Respekt är alltid ömsesidigt och totalt fritt från rädsla.

Första gången jag deltog på någon aktivitet dom hade var på en träningsträff. Det gick bra, vi fick väl inte jättemycket tips och råd, men någon kanske kände att dom fick ut något av träffen. Det jag fick ut av den var att ha DD bland andra hundar, men jag hade fått ut mer av att hålla mig på avstånd och träna kände jag i efterhand. Min farmor var med som åskådare på träningen, (hon älskar nämligen hundar) och hon sa efteråt att hon tyckte ledaren var den som hade minst pli på sin hund, och hon tyckte att hon var så arg på den hela tiden. 
Sedan deltog jag och en vän på en promenad med gruppen. Under promenaden, och särskilt under pausen, såg jag så mycket som gjorde så ont i mig, att jag valde att hålla mig väldigt mycket för mig själv och med min vän. Vi delade åsikt om det vi såg, och det som ledarna minst anammade var just det stora orden ovanför, enligt mig. 


Jag är alltid inställd på att jag vill förändra, jag vill hjälpa andra att upptäcka det jag har upptäckt: "Mjuka metoder fungerar!" men i detta fall var jag ytterst tveksam till om det skulle gå att förändra denna skara människor. Jag kunde tyvärr inte gå på flera av de efterföljande träffarna, men planerade hela tiden att jag ville gå på en sista träff och vara såpass ärlig och rak att jag sade till personerna ifråga vad jag tyckte. 
Tyvärr blev det inte av, efter en diskussion på deras facebook-grupp kunde jag inte riktigt vara tyst.. *dumt av mig*
Jag sa det snällt; att jag inte delade åsikt om en av ledarnas sätt att träna hund.. hon menade på att hon anpassade sig efter varje individ. Jag svarade att - i mina ögon - passar inte det jag sett någon individ. 

Då fick jag ett mail från en annan administratör och blev ifrågasatt varför jag var medlem om jag inte delade deras åsikter. 

Jag svarade: (delar ur mitt mail.

Hej, 

Jag har funderat länge på hur jag vill göra med mitt medlemskap, och har väl mer eller mindre bestämt mig nu. Men så hade jag planerat att prata med er personligen på nästa träff, eftersom jag själv uppskattar konstruktiv och ärlig kritik och själv vill ge detta. 

Tyvärr verkar det som om jag inte kommer kunna gå på fler träffar på ett tag framöver, så det blir svårt. 

 

Jag tycker det är synd att ni inte lever upp till er egen filosofi som ni skriver om på hemsidan, det står mycket bra där men tyvärr ser jag inte mycket av det på era träffar. 

Jag mår dåligt av att se hur du - t.ex - tränar dina hundar.. hur du inte värmer upp eller varvar ner eller stretchar efter ett långt DW-pass, och hur du låter en ung valp gå med på långa promenader. 

Jag ogillade verkligen hur XXXX hanterade sin hane's stress när hon skulle bada med sin nya tik. Massor av småsaker som fick mig att fundera på om ni själva tycker att ni lever upp till det ni skriver om på hemsidan, jag tycker inte det. 

 

Tyvärr är det tråkigt att man inte kan ge er konstruktiv kritik i gruppen eftersom någon raderar kommentarer som inte är till er eller era vänners fördel! ..................borttaget.......................
...

 

Sådant gör att jag tvivlar mer på er grupp, eftersom jag uppfattar att ni har svårt för att ta emot konstruktiv kritik. 

//Paula


I gruppen postade jag följande inlägg: 


Jag har bestämt mig för att lämna XXXXX XXXXXXX, både er Facebook-grupp och som deltagare på kommande träffar. Anledningen är enkel: Jag anser inte att ni som är ledare för gruppen lever upp till er egen filosofi. De två träffar jag varit med på har ni ledare inte visat upp de egenskaper ni påstår att ni strävar efter. Jag ser inte att ni har en god kommunikation med era egna hundar, då ni vid flertalet tillfällen tog till er fysiska styrka mot hundarna när er kunskap om hur ni skulle hantera situationen verkade brista. Att höja rösten och fysiskt korrigera en stressad hund leder - i mina ögon - inte till en god kommunikation, och jag tvivlar på att respekten mellan föraren och dennes hund förstärks. 

För mig är det ömsesidig respekt som gäller, och som ni själva skriver - totalt fritt från rädsla.  

Jag har själv varit där ni är idag, men har utvecklats som hundägare och ser inte längre någon som helst lösning i fysiska korrigeringar. Alla är mänskliga och kan fela när tålamodet brister, det är jag helt införstådd med, men de jag sett på de två träffar jag varit med på kändes mer än bara små misstag. 

 

Att sätta en person som träningsledare som inte har tillräcklig kunskap om anatomi och träning känns också fel. OM nu personen har kunskapen som krävs, så ser jag det ännu mer beklagligt då den inte utövar denna.. och hur ska personen då kunna föra den vidare? 

 

Enda anledningen till att jag har dröjt med denna information (trots att jag bestämde mig redan förra gången i Delsjön) är för att jag har funderat på om jag gör rätt. Jag har alltid viljan att förändra saker jag ser som inte känns bra, men i detta fall vet jag inte om jag kan det.

Jag önskar er lycka till i framtiden och hoppas ni tar till er detta inlägg som konstruktiv kritik och inget annat! 

 

För övrigt hoppas jag att detta inlägg får ligga kvar, och inte raderas. 

 

//Paula 


Direkt efter att jag postat detta var jag raderad ur gruppen och jag tvivlar starkt på att mitt inlägg ligger kvar. 

På ett sätt är det en stor sten som har lättat, jag behöver inte längre se diskussionerna i gruppen, kommentarerna som stärker min uppfattning och jag slipper påminnas av hundarna jag sett på träffarna som gjorde att jag tyckte det var jobbigt att se. Samtidigt vet jag ju att det fortsätter.. men jag måste stänga av. Jag kan inte förändra, jag kan inte nå fram. Kanske även dessa människor utvecklas, lär sig något nytt och inser att det finns andra sätt att nå fram till sina hundar. Jag får hoppas det. 

Tills dess kommer jag omge mig med människor som tar väl hand om sina hundar och som jag delar åsikt med vad gäller uppfostran. 


//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards