Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2012

En sten har lättat...

Av kamphundblogg - 21 augusti 2012 08:00

För en tid sedan blev jag medlem i en facebookgrupp, där några personer hade för avsikt att samla folk att träna, aktivera hundarna och umgås tillsammans. Allt lät så bra, och när man läser på hemsidan känns det som en riktigt bra tanke bakom detta. Jag tänkte att jag skulle kopiera delar av deras filosofi för att ni skulle få läsa, men dom har ändrat hemsidan och det som lät så himla bra i mina ögon är plötsligt borta. Enda som är kvar är: 

Respekt är alltid ömsesidigt och totalt fritt från rädsla.

Första gången jag deltog på någon aktivitet dom hade var på en träningsträff. Det gick bra, vi fick väl inte jättemycket tips och råd, men någon kanske kände att dom fick ut något av träffen. Det jag fick ut av den var att ha DD bland andra hundar, men jag hade fått ut mer av att hålla mig på avstånd och träna kände jag i efterhand. Min farmor var med som åskådare på träningen, (hon älskar nämligen hundar) och hon sa efteråt att hon tyckte ledaren var den som hade minst pli på sin hund, och hon tyckte att hon var så arg på den hela tiden. 
Sedan deltog jag och en vän på en promenad med gruppen. Under promenaden, och särskilt under pausen, såg jag så mycket som gjorde så ont i mig, att jag valde att hålla mig väldigt mycket för mig själv och med min vän. Vi delade åsikt om det vi såg, och det som ledarna minst anammade var just det stora orden ovanför, enligt mig. 


Jag är alltid inställd på att jag vill förändra, jag vill hjälpa andra att upptäcka det jag har upptäckt: "Mjuka metoder fungerar!" men i detta fall var jag ytterst tveksam till om det skulle gå att förändra denna skara människor. Jag kunde tyvärr inte gå på flera av de efterföljande träffarna, men planerade hela tiden att jag ville gå på en sista träff och vara såpass ärlig och rak att jag sade till personerna ifråga vad jag tyckte. 
Tyvärr blev det inte av, efter en diskussion på deras facebook-grupp kunde jag inte riktigt vara tyst.. *dumt av mig*
Jag sa det snällt; att jag inte delade åsikt om en av ledarnas sätt att träna hund.. hon menade på att hon anpassade sig efter varje individ. Jag svarade att - i mina ögon - passar inte det jag sett någon individ. 

Då fick jag ett mail från en annan administratör och blev ifrågasatt varför jag var medlem om jag inte delade deras åsikter. 

Jag svarade: (delar ur mitt mail.

Hej, 

Jag har funderat länge på hur jag vill göra med mitt medlemskap, och har väl mer eller mindre bestämt mig nu. Men så hade jag planerat att prata med er personligen på nästa träff, eftersom jag själv uppskattar konstruktiv och ärlig kritik och själv vill ge detta. 

Tyvärr verkar det som om jag inte kommer kunna gå på fler träffar på ett tag framöver, så det blir svårt. 

 

Jag tycker det är synd att ni inte lever upp till er egen filosofi som ni skriver om på hemsidan, det står mycket bra där men tyvärr ser jag inte mycket av det på era träffar. 

Jag mår dåligt av att se hur du - t.ex - tränar dina hundar.. hur du inte värmer upp eller varvar ner eller stretchar efter ett långt DW-pass, och hur du låter en ung valp gå med på långa promenader. 

Jag ogillade verkligen hur XXXX hanterade sin hane's stress när hon skulle bada med sin nya tik. Massor av småsaker som fick mig att fundera på om ni själva tycker att ni lever upp till det ni skriver om på hemsidan, jag tycker inte det. 

 

Tyvärr är det tråkigt att man inte kan ge er konstruktiv kritik i gruppen eftersom någon raderar kommentarer som inte är till er eller era vänners fördel! ..................borttaget.......................
...

 

Sådant gör att jag tvivlar mer på er grupp, eftersom jag uppfattar att ni har svårt för att ta emot konstruktiv kritik. 

//Paula


I gruppen postade jag följande inlägg: 


Jag har bestämt mig för att lämna XXXXX XXXXXXX, både er Facebook-grupp och som deltagare på kommande träffar. Anledningen är enkel: Jag anser inte att ni som är ledare för gruppen lever upp till er egen filosofi. De två träffar jag varit med på har ni ledare inte visat upp de egenskaper ni påstår att ni strävar efter. Jag ser inte att ni har en god kommunikation med era egna hundar, då ni vid flertalet tillfällen tog till er fysiska styrka mot hundarna när er kunskap om hur ni skulle hantera situationen verkade brista. Att höja rösten och fysiskt korrigera en stressad hund leder - i mina ögon - inte till en god kommunikation, och jag tvivlar på att respekten mellan föraren och dennes hund förstärks. 

För mig är det ömsesidig respekt som gäller, och som ni själva skriver - totalt fritt från rädsla.  

Jag har själv varit där ni är idag, men har utvecklats som hundägare och ser inte längre någon som helst lösning i fysiska korrigeringar. Alla är mänskliga och kan fela när tålamodet brister, det är jag helt införstådd med, men de jag sett på de två träffar jag varit med på kändes mer än bara små misstag. 

 

Att sätta en person som träningsledare som inte har tillräcklig kunskap om anatomi och träning känns också fel. OM nu personen har kunskapen som krävs, så ser jag det ännu mer beklagligt då den inte utövar denna.. och hur ska personen då kunna föra den vidare? 

 

Enda anledningen till att jag har dröjt med denna information (trots att jag bestämde mig redan förra gången i Delsjön) är för att jag har funderat på om jag gör rätt. Jag har alltid viljan att förändra saker jag ser som inte känns bra, men i detta fall vet jag inte om jag kan det.

Jag önskar er lycka till i framtiden och hoppas ni tar till er detta inlägg som konstruktiv kritik och inget annat! 

 

För övrigt hoppas jag att detta inlägg får ligga kvar, och inte raderas. 

 

//Paula 


Direkt efter att jag postat detta var jag raderad ur gruppen och jag tvivlar starkt på att mitt inlägg ligger kvar. 

På ett sätt är det en stor sten som har lättat, jag behöver inte längre se diskussionerna i gruppen, kommentarerna som stärker min uppfattning och jag slipper påminnas av hundarna jag sett på träffarna som gjorde att jag tyckte det var jobbigt att se. Samtidigt vet jag ju att det fortsätter.. men jag måste stänga av. Jag kan inte förändra, jag kan inte nå fram. Kanske även dessa människor utvecklas, lär sig något nytt och inser att det finns andra sätt att nå fram till sina hundar. Jag får hoppas det. 

Tills dess kommer jag omge mig med människor som tar väl hand om sina hundar och som jag delar åsikt med vad gäller uppfostran. 


//Paula & DD 

 
 
Ingen bild

Carolina

21 augusti 2012 14:22

Jag blir så imponerad av hur konsekventa ni som skriver här är i er egen hundträning och filosofi och hur ni reagerar och faktiskt tar tag missförhållanden ni stöter på, vare sig det är på kurser, annonser på Blocket etc, ni gör en storartad insats! Ni lyckas också mota bort lite av den cynism som drabbar mig när jag är i hundsammanhang, jag har börjat få en obehaglig känsla av att en del aldrig borde skaffat hund, det känns så snorkigt och pretentiöst att säga så, men man ser mycket av det som ni påpekar i det här inlägget med folk som inte respekterar sina hundar, som hotar dem fysiskt och jag kommer omedelbart på två instruktörer som lyft hundar i halsbandet så att de inte når marken, när de inte gjort som önskat (släppt leksaken)... Men dessutom är det många som bara skaffar hund, utan någon fundering på varför eller vad det innebär ekonomiskt, tidsmässigt eller av engagemang. Som inte tänker på vad rasen kanske har för specifika instinkter, som bara går korta sträckor, aldrig går kurs eller läser någon bok om hundar, som inte letar upp en seriös uppfödare utan bara kollar efter annons på valp som råkar finnas i närheten, som aldrig leker med hunden eller har den lös (trots att den inte har några aggressionsproblem), där hunden helt får anpassa sig efter människans liv och följa med när det bjuds tillfälle men som aldrig är med om något som är bara för hunden. Dessa hundar som alltför ofta är tjocka, nervösa med massor av stressbeteenden, håglösa och där man alltför ofta får höra att "han/hon är ju så älskad", när man försöker påpeka att det kanske saknas lite i hundlivet... Jag anser att detta är en form av misshandel förklädd till kärlek. Själv förfasar jag mig men säger inte alltid ifrån, därför är det så inspirerande att höra hur du sagt ifrån och så välformulerat och lugnt dessutom, det är ju fantastiskt!

kamphundblogg

22 augusti 2012 05:45

Tack för din kommentar Carolina!! Det värmer att läsa den. Vi är ju också mänskliga, vi tappar tålamodet och orkar inte alltid vara konsekventa (jag talar för mig själv), men målet är att alltid vara konsekvent och rättvis, man får aldrig tappa det!
Du har rätt i det du skriver om vissa hundar som aldrig får ha kul, utan bara blir älskade och gödda. :(
Du som är så medveten borde inte tänka att du inte ska skaffa hund, du verkar ha koll på vad en hund mår bra av, så det är klart du ska tänka i banorna att du visst kan skaffa hund :)
Lycka till!

 
Ingen bild

Malin och Freddie

21 augusti 2012 19:50

Hej Paula! Jag kan bara instämma i det du skrivit! Under en tid har jag varit med i gruppen och även varit med på träffar och instämmer att det låter väldigt bra på deras hemsida men att det i verkligheten inte ser riktigt så ut.... har själv en AST hane och blev riktigt illa tillmods när jag såg hur vissa av "ledarna" korrigerade sina hundar, brottade ner dom på marken, nyp i öron och dyl... och att ha en valp på 5 månader som var med i 2 1/2 timme för att sedan åka och miljöträna denna stakars valp i stan efteråt är för mig otroligt ansvarslöst, dessutom tycker jag att denna persons filosofi om att ungerska AST är bättre då dom fortfarande har "kampen" i sig gör det hela ännu värre och sedan importerar dessa. Jag har haft samma tankar som du och tackar för att du delat med dig av detta så att jag kan ta steget ut och fullfölja min magkänsla!!!

och du har rätt om din kommentar på forumet!!

/Malin

kamphundblogg

22 augusti 2012 05:39

Tack Malin, visst var det vi som sågs i Kungsbacka på DW-promenad en gång? Du har en blandras-pojke som då var nylastrerad och fick stanna hemma?
Skönt att jag inte är ensam om att känna så här, då är det inte bara inbillning. Usch, jag tycker så synd om djuren.
Bullshit att hundarna har mer kamp i sig, den uppfödaren har ofta sina hundar ihop och låter dom busa, skulle inte funka om det stämde med kampen ;)
Men varför köper han en ast om han vill ha mkt kamp? Finns ju APBT då..

Tack för din kommentar!

 
Ingen bild

Malin och Freddie

22 augusti 2012 12:53

Ja, det är riktigt att det var jag som var med på DW i Kungsbacka :) mkt kul att se din DD dra och har nu själv köpt en sele anpassad för Freddie. Har dock inte röntgat honom än så har bara vant honom vid selen utan vikter på men vi är på väg! Men annars är det Rallylydnad vi håller på med, vilket är väldigt kul!!!

Tack för ett bra inlägg vilket fick min uppfattning bekräftad, vilket känns skönt!!





kamphundblogg

22 augusti 2012 13:56

Antog att du hade samma uppfattning som mig när du "gillade" mina kommentarer på fb när jag skrev till tjejen som ville ha hjälp.
Haha lilla DD som tog rullar-pauser emellanåt ;)
Vad kul att han har en egen sele, det är vettigt att du vänjer honom och låter honom ta den tid hans kropp behöver :)
Vore kul att ses igen och träffa pojken! Men vi har ju DW-rundor i Kungsbacka där vi håller koll :)

 
Ingen bild

Carolina

22 augusti 2012 15:36

Oj, jag var säkert otydlig, jag HAR 2 hundar, två vita boxrar med massor av busenergi... Så jag har inte dragit mig för att skaffa hund, däremot tänker jag ibland att folk BORDE tänka efter lite mer om de har något bra att erbjuda en hund och annars kanske låta bli, en hund är inte bara ett käckt promenadsällskap.
Eftersom jag bor i era trakter är jag så glad att jag nu blivit varnad för föreningen, har varit på väg att hänga på deras träffar 😖 Nu slipper jag göra en obehaglig upplevelse! Men vad är det för gäng som samlas i Kba, är det öppet för vem som helst?

kamphundblogg

23 augusti 2012 09:17

Jaha, då förstår jag :D
Du får ju såklart gå på deras träffar och skapa dig en egen uppfattning om du vill, jag ville bara lätta mitt hjärta med detta inlägg :)
DW-träffarna i Kungsbacka är öppet för alla! Det har tyvärr inte blivit så många träffar, men ju fler som visar intresse desto större chans att det blir av ju :)
Sen har vi "Hundträffar Rörmossen", kolla in den gruppen. :)

 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

22 augusti 2012 21:01

Det jag tycker är synd är att de som uppför sig på det här sättet har så svårt att "tänka om" hur pedagogiskt man än säger det :(

Vissa bara accepterar det "mjuka, kommunikativa" sättet och vissa är bara anti. Jag tror att de människor som är anti faktiskt är sadister (iaf en sort av) och njuter av att plåga ngn som är svagare eller har svårigheter med sitt eget liv som dom måste ta ut på hundarna :(

http://mixtomax.se/blogg

kamphundblogg

23 augusti 2012 08:54

Jag håller med, iaf för de som INTE vill förändras. För mig kändes det som en lättnad när jag insåg att jag kan använda mig av mjuka metoder och att det fungerar. Det är så underbart att komma lugn ur en situation som tidigare hade fått mig att koka över.

Jag hoppas - och tror - att dessa människor får sitt straff en dag. Karma!

 
Nicole

Nicole

22 augusti 2012 22:44

Var också med i gruppen... och kan ju säga att det du skrev och dina kommentarer inte fanns kvar innan jag gick ur...
Jag valde faktiskt helt ärligt att gå ur pga det du skrev, precis som du har jag vart där och tränat på samma sett men med Cissi fick jag ändra mig helt, på henne funkar inte "hårda metoder" utan endast mjuka. Så här gäller mjuka metoder men jag är bestämd, ibland får man träna sig själv också ;) när man tränar tjejerna och det blir ett och annat djupt andetag....för man vill ju göra rätt även om det är svårt ibland!
Mycket bra att du vågade säga ifrån, synd bara att det antagligen inte nådde fram....

http://ciaraedith.wordpress.com

kamphundblogg

24 augusti 2012 05:59

Det känns bra, men sorgligt, att fler sett samma som mig. Bra att jag inte dömt felaktigt, men för hundarnas skull hade jag hellre sett att jag hade fel.
Precis, DD är likadan, hårda metoder gör henne bara värre! Och visst får man bita sig i läppen ibland, men i slutändan är det värt det!! Så himla mycket trevligare det är att ha en sådan här relation med sin hund!
Tack för din kommentar!

 
Lynn

Lynn

24 augusti 2012 17:47

Jag bokstavligt tappar hakan över det du skriver om denna gruppen och tycker du, och ni andra, borde sprida hur ansvarslösa och okunniga dessa "ledare" verkar vara så inte någon stackare med mindre kunskap söker sig till dem och apar efter. Min sambo är en sån som är hård och okunnig i sin uppfostran på hunden och det är ofta bråk om detta för jag tror inte på att något sånt skapar en trygg och bra hund, kanske därför hunden är så pass dominant mot mig... Visst ska man anpassa hur man går tillväga med varje individ med det finns sina gränser och det verkar dessa personer överstigit för längesedan! Jag är i grund och botten från västkusten och kommer flytta tillbaka dit (GBG) så fort allt klaffar, men jag skulle inte vilja stöta på denna gruppen så ge mig gärna ett mail om denna gruppens namn så jag slipper beblandas med dem. Tack för att du skriver av dig samt delar med dig av det! Hoppas verkligen fler i den gruppen vaknar upp och bryter från dem och deras vårdslöshet mot respekt.

http://lynnmedia.wordpress.com

kamphundblogg

25 augusti 2012 07:24

Hej Lynn.
Jag kommenterade i din blogg med informationen, så du (och andra nyfikna) kan gå in och se svaret under ditt "Varning för annonser"-inlägg. Kul att se att det sprids för övrigt! :D
//Paula

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards