Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 11 september 2012

BPH

Av kamphundblogg - 11 september 2012 08:25

Idag får ni ett rejält inlägg om BPH, hoppas ni orkar läsa :)
 
BPH står för "Beteende- och Personlighetsbeskrivning Hund"
 
Fakta om BPH:
Beskrivningen innehåller sju moment och syftar till att ge en bild av hur hunden reagerar på och hanterar olika situationer. Det omfattar bl a att möta främmande personer, att leka och leta efter mat och att stöta på överraskningar. Om hundägaren vill kan också hundens reaktion vid skott prövas. 
Efter att du och din hund har gått banan gör beskrivaren en muntlig redovisning av hundens reaktioner och ger en subjektiv sammanfattning av dess personlighet.
 
Det finns ingen övre åldersgräns. Din hund ska vara ID-märkt och vaccinerad. Oregistrerade hundar måste ha tävlingslicens. Du som ägare eller förare ska vara medlem i SKK eller i special-/rasklubb. 
 
Det fordras inga förberedelser och det finns inga krav på att din hund ska vara lydig.
Vill du inte släppa den lös kan den ha lina (15 m) på sig. Du som hundägare behöver inte ha några förkunskaper och du får instruktioner av testledaren om hur du ska gå till väga vid varje moment.
 
Källa: http://www.hundudden.com/bph/bph.html
 
 
   
 
Momenten i BPH:
1. Främmande person
Här beskrivs hundens kontaktbenägenhet med en främmande person och hundens tendens till oro och/eller undvikande beteenden, hundens behov av att hävda sig eller att visa underkastelse mot testledaren samt om hunden avvisar umgänget med aggression.
 
2. Föremålslek
Både hundägare och testledare leker med hunden. Momentet har två syften, dels att dokumentera lusten till föremålslek, dels hundens allmänna attityd i leken vilken inte behöver ha direkt koppling till intresset för föremål.
 
3. Matintresse
Hunden får prova att ta godbitar, såväl egna favoriter som av standardiserad modell, ur burkar vars lock antingen är öppna eller olika hårt åtskruvade. Syftet är dokumentera hur mycket hunden är villig att jobba för att nå sina matbitar och hundens allmänna intresse för mat.
 
4. Överraskning
En silhuett av en person i halvfigur reses hastigt upp 3 meter framför hunden när den kommer gående. Här iakttas och dokumenteras exempelvis hur arg och rädd hunden blir men också hur lätt den har att övervinna en negativ känslomässig upplevelse. Den tredje delen som dokumenteras är hur hunden klarar av att promenera förbi halvfiguren.
 
5. Skrammel
En metalltrumma med en kedja i genererar ett högt skramlande ljud som startar när hunden närmar sig. Hunden får upptäcka, undersöka och passera förbi trumman. Syftet är att undersöka hundens rädsla för ljud.
 
6. Närmande person
En person klädd i kappa, bredbrättad hatt och mörka solglasögon närmar sig långsamt hunden i etapper. När personen kommit inom ett visst avstånd vänder den sig om och står stilla. Hunden släpps fram för att undersöka och ta kontakt. Momentet ska mäta hundens reaktioner i möte med människor i situationer som ur hundens perspektiv kan upplevas som avvikande.
 
7. Underlag
Hunden och föraren går över två olika sorters underlag. Syftet är att mäta eventuell rädsla för att gå på annorlunda underlag.
 
8. Skott (valfritt moment)
Två skott avlossas cirka 50 meter från ekipaget, ett när hund och förare är i rörelse, ett när de står still. Syftet är att dokumentera eventuell reaktion vid skott.
 
Efter att hunden har genomgått samtliga moment gör beskrivaren en sammanfattning av hundens agerande. Avsikten är att ge en mer övergripande bild av hunden, till exempel om den är trygg, glad i människor, energisk etc.
 
Källa, text och bild: http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/momenten-i-bph/
 
 
 
I söndags gick DD sitt BHP.  Jag var lite smånervös innan, med tanke på att hon inte klarade sitt MH. Men å andra sidan, det är två år sedan, och hon har både mognat mycket i sig själv, plus att vi har fått en tryggare relation. 
På vissa sätt kände jag igen DD, som hon är när hon är "som bäst", men jag hade väntat mig mycket starkare reaktioner på alla moment. Jag var helt säker på att hon skulle vara mer glad i människo-möten, vilket hon ju är i vanliga fall. Men alla lukter drog in henne i en annan sfär som beskrivaren sa ;)
I den sfären ingick det att rusa in under deras skjul för att boa in sig och valparna... ni ser (på filmen) i slutet av lekmomentet att hon piper iväg i full fart. Sen får både jag och testledaren kämpa en stund för att få ut henne. Mot slutet när beskrivaren går igenom protokollet så kämpar hon flera gånger för att ta sig under skjulet igen. Knäpphund ;)
 
Jag trodde för övrigt att hon skulle reagera mer ljudligt och med hot mot både dumpen och den främmande personen. Skramlet trodde jag inte hon skulle bry sig om, vilket hon inte gjorde. Beskrivaren var dock osäker på om hon hade avreagerat, om det var av osäkerhet som hon gick och nosade på annat. Samma med närmande person, där hon inte var intresserad av att gå fram till över huvud taget. 
 
Samtidigt som det faktiskt ser bra ut, det hon gör - eftersom hon är så cool - så känns det inte som DD. Visst klarar hon många konstiga situationer bra, men det är ytterst sällan hon är så här uttryckslös
 
Nåväl, hon är 3 år gammal och därför kan man ju inte säga att det är ett riktigt trovärdigt BPH, det är ju omöjligt att veta vilka beteenden som är inlärda och vilka som är medfödda. Jag ville delta för att se hur ett BPH går till, helt enkelt :)
På skottet reagerade hon, och beskrivaren tyckte hon såg ut att ha förväntningar; "Var är klöven?" antagligen kopplar hon samman skott med att vi spårat. 
 
Här är resultatet för DD:
 Moment 1, främmande person
Glad i människor - 0
Trygg - 2
 
Moment 2, föremålslek
Energisk - 2
Lekfull - 2
 
Moment 3, matintresse
Energisk - 2
 
Moment 4, överraskning
Nyfikenhet - 3
Arg - 0
Trygg - 3
 
Moment 5, skrammel
Nyfiken - 1
Trygg - 2
 
Moment 6, närmande person
Glad i människor - 1
Arg - 0
Trygg - 3
 
Moment 7, underlag
Trygg - 4
 
Moment 8, skott (valfrittmoment)
Trygg - 2
 
Över alla moment
Ljudlig - 0
Positiv attityd - 1
 
Här är filmen:
 
 
//Paula & DD 
 
Ps. Jag skulle hitta fler bilder att lägga in, så jag gjorde bildsök på Google på "BPH" ..inte så lyckat.. 

 
 
Ingen bild

Carro

13 september 2012 11:18

Hur mkt har ni spårat med skott paula?

 
Ingen bild

Paula

14 september 2012 21:16

Bara två gånger, men dom trodde att det kunde vara det ändå. Dom gör sådan koppling så fort. Jag har ingen aning :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards