Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

Tillit och Förtroende är A&O

Av kamphundblogg - 29 mars 2012 15:00

Så här i efterskott har jag nog gjort alla fel man kan göra med en hund som Enzo, det är väl tur i oturen att jag har insikt och kan ändra mig


Vi är ju av den åsikten att finns ingen tillit eller om man inte har förtroende för någon, hund som människa, så får man ingen respons. Det är så jag uppfostrat Emelie; kommunikation, respekt, tillit och förtroende ska man ha för varandra och hon har blivit en bra människa :)

 

Ibland är det svårt att andas

Det där glömde jag bort av någon anledning och gjorde mitt största fel med Enzo. Han skulle ju lära sig åka bil (och framför allt sluta att attackera den), lära sig umgås med andra hundar, lära sig gå på stan och allt detta utan att bli hysterisk. Sagt och gjort, vi satte honom i bilen och provade en massa saker för att han skulle sitta tyst och lugnt. Vattenspruta, klicker, antiskall halsband, DAP, bur mm och ingenting funkade. Jag t.o.m tappade tålamodet en gång och tog i honom ordentligt, vilket jag skäms väldigt för. Hans reaktion blev ju naturligtvis ”Pick a Fight, Win or Try Dying”! Jösses så sönderbiten jag blev :(


Nu kan man ju fundera hur jag hann prova så många saker vid bilträningen under en ganska ”kort” tid men vissa saker blev det bara en resa med för det såg jag direkt att det var helt katastrofalt

 


Bilen plus allt annat han skulle ”lära sig” på en gång, jag tog tag i allt samtidigt och inom en tidsperiod av 2 månader. Ingenting fungerade. Då slog det mig; Han har ju inte fått tid på sig att förstå att han kan lita på oss! Genast backade vi och slutade totalt att försöka med bilen, inga promenader till stan, strunta i att försöka få till normala hundmöten och fokuserade bara på att bygga upp vår relation.


Att bygga upp en relation med en så trasig hund tar tid och enormt tålamod har vi konstaterat. Emelie tränade mycket omvänd lockning och lugna stabilitetsövningar. Vid hundmöten vek vi lugnt av och fortsatte i annan riktning, fortsatte med koppelträningen i form av godisdropp vid fötterna, vänta ut honom när han fastnade med blicken på något och belönade när han vände sig mot oss och började med skvallerträning. Helst ska dom söka ögonkontakt vid dessa övningar men vi hoppade över det till att börja med, huvudsaken att han vände tillbaka till oss. Emelie körde ”hitta vanten” och superenkla sökrutor med godis. Jag började kampa och brottas med honom.


Jag vet att en del inte tycker att man ska kampa och brottas med denna slags hundras men jag tycker det är en utmärkt övning för att stärka tilliten/förtroendet och även lära oss varandras kroppsspråk. Ju mer fysisk kontakt vi har med hundarna desto bättre förstår vi varann. Anser jag då, alla håller nog inte med :)



I början när vi brottades tog han i så förbaskat att det nästan var omöjligt att genomföra men med tiden har han lärt sig hur hårt han kan bita genom att jag skrikit ett AAAAH i högt tonläge eller helt sonika vända ryggen åt honom när det blir för hårt. Ibland kan han även ha en leksak i munnen så han inte biter.
Kampandet är helt suveränt då vi samtidigt tränar PÅ/AV, jag blir stilla och håller kampleksaken slappt samtidigt som jag säger ”släpp”, när han släpper får han en godis, dels för utbyte och dels för att tuggandet är lugnande, sen visar jag med hela kroppen att ”nu kör vi, kom och ta den då!”, när leken är över avslutar jag med ”färdig” och så myser vi lite så han kommer ner i varv.


Detta har vi även kört på promenader då han annars var 100% uppmärksam på omgivningen, fick han så skulle han kunna ta sina promenader helt själv för oss var han inte det minsta intresserad av.


Jag skriver ”var” för nu har han minst 80% uppmärksamhet på oss :)

 
 
Kat & Deamon

Kat & Deamon

29 mars 2012 16:50

Det är väl klart man ska kampleka med sin kamphund ;) På ett ordnat sätt givetvis, men det är ju SÅ bra motivation och belöning med kamplek för en hund som gillar att kampleka! Vi slutar leka en stund om han inte lyssnar vid "loss" och så får han bara dra bakåt och inte ruska på huvudet. När vi började klickerträna och skvallra på hundar använde vi kamplek som belöning för godis var inte tillräckligt intressant :)

http://www.maxfemhundracelsius.blogg.se

 
Pierina, Cilla & Enzo

Pierina, Cilla & Enzo

29 mars 2012 17:05

Vad skönt att det är fler som tycker det är Ok att kampa med sin kamphund ;)

Såg att ngt blev fel när YouTube-klippet las in så nu är det redigerat :)

http://mixtomax.se/blogg

 
Ingen bild

Paula

1 april 2012 08:13

Jag kampar också med DD som belöning eller lek. Hon tycker det är skitkul och hon blir ganska vild. Om hon inte lyssnar på loss, så avslutar vi leken genom att köra lite träning på just "loss", med andra ord bara 2-3 sekunders kamplek, sen säger jag loss, så får hon belöning.
Jag låter även DD vinna kamptrasan ibland, (mot mångas protester) ;) hon blir så förbaskat glad då :D

Kul att du erkänner dina misstag i början av inlägget, jag har själv tänkt att skriva ett sånt inlägg.. spånar lite på det i huvudet just nu ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards