Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 22 mars 2012

Av kamphundblogg - 22 mars 2012 15:00

Det är svårt att med ord och skrift beskriva hur Enzo reagerar på vissa saker, man måste nästan se det med egna ögon.... Men lite lätt kan man beskriva det så här;

Han blir okontaktbar, tokstressad, ögonvitorna blir tomteröda, blodsprängd runt ögon och nos, hjärtat bankar som ett lokomotiv i 300km/tim, tar man det minsta i honom kastar han sig åt alla håll och hugger blint. Sen finns det lite varianter i form av samma symtom men lindrigare :) Hade han varit en människo-man hade jag anmält honom för sambomisshandel och han hade fått besöksförbud!

De saker som utlöser detta beteende är; Bilen, Hårtorken, Dammsugaren, Sladdar man tar i, Plattången, Plastpåsar och Symaskinen.... Hm, alltså det mesta i vardagen :)

Visst är han go´ vår lilla gris?


Med alla mina hundar i alla år har jag varje kväll haft ”egenmys”, då jag sitter på golvet och dom ligger bredvid eller framför mig och blir bara klappad och myst med. Inget tvång på att det ska borstas eller klippas klor, endast mys.


Första gången jag satte mig på golvet när Enzo flyttat in så hade jag 30 kg hundmassa över hela mig.... Det var förmodligen väldigt konstig situation för honom och inte gick det att mysa för så fort man tog i honom så exploderade han av konflikten av alla känslor som tydligen bubblade upp i honom

    

Massage är bra för stressade hundar har jag hört. Jag kan inte massera på riktigt utan jag mer smeker i lugna rörelser hela kropparna. Men hur masserar man en hund som studsar, vägrar lägga sig och hugger mina armar och ben blå/gul/svarta???

Det blev till att han fick hålla på fast jag hela tiden smekte/masserade hans ben och rygg där jag kom åt. Efter någon månad satte han sig och slutade bita mig. Efter ytterligare en månad la han sig första gången och himlans vad lycklig jag var! Han kastar sig inte på golvet ännu men han tycker det är skönt så när han uppför sig illa och jag slutar, då lugnar han sig direkt och kommer tillbaka för lite mer mys :)

Så här ”fort” (allt är relativt) går det nu när jag sätter mig ner på golvet

En annan egenhet han har är att han hämtar saker hela tiden! Varenda kväll låter vi så här; Inte äta på blommorna, Det är min borste, Mina trosor!, Inte bita på fjärrkontrollen (en har blivit massakerad), Det är Emelies strumpor, Passa katten! mm mm

Jag har sagt till Emelie att inte ”banna” honom för detta för jag tänkte att det måste gå att göra det till något produktivt och så kom jag på vad! Varje gång han hämtat något nu så klickar vi och belönar, det är ju början till sakletande :D


Kliver hunden upp på bordet så fundera en gång till, är det verkligen negativt? Kan jag göra detta till något positivt/produktivt? Vad glad att hunden tar initiativ och använd din fantasi till att göra det till en uppgift istället :)


Det tycker jag alla ska tänka lite extra på, allt som VI tycker är negativt behöver inte vara det. Det är bara vår begränsade hjärna som sätter gränser för det potentiella.


// Pia

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards