Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 8 mars 2012

Av kamphundblogg - 8 mars 2012 17:03

Nisse, taxen som försvann i lördags förmiddag återfanns i onsdags på morgonen, han var välbehållen och mådde alla tiders och var så pigg och glad. Men i måndags var olycka framme igen, en valp på ca 6 månader sprang bort från sin husse och är fortfarande ej återfunnen =(


Snälla hjälp till att leta efter Sacha. Igår ( onsdag ) kom det in tips om att man sett en kvinna i 25-30 års åldern med en hund som sett ut som Sacha, och hunden hade varit obekväm så kvinnan hade fått locka på den med godis för att få den att gå. Detta var i Nyfors i Eskilstuna. Det positiva med detta är att om kvinnan har Sacha är att hon inte är ute på natten nu när det är så kallt, men valpen behöver få komma hem till sina rätta ägare.


Såhär ser hon ut:


 


Här kommer lite infotext som ligger ute på fb om Sacha:


NÅGON SOM SETT SHASA? Hon försvann vid 21 tiden från Vilsta - Eskilstuna den 5 Mars ! ---*  Vi ber Er vara observanta då hunden kan vara stulen efter att den sprungit iväg.---*


Sasha är en amstaffblandning på cirka halvåret. Hon är grå/brun tigrerad. Hon är lite vit på magen och kring halsen.


Hon var ute med två andra hundar och lekte nedanför vilstabacken, Eskilstuna runt 20 tiden den 5/3. Hon och de andra hundarna var lösa  och lekte när Sasha plötsligt drar iväg med fart mot ett hotell som ligger i närheten utav backen. Alla springer efter henne men utan resultat hon var helt borta och kom inte när de ropade.


Vilsta är ett friluftsområde som har restaurang, raststuga, hotell, skidbacke, promenadspår i skogen, idrottshall,  gym och hotell. Det är ett ställe som är fullt med besökare på dagarna och kvällarna. Vi har gått i skogen och letat flera gånger och gått runt området och närområden. Vi har även satt upp lappar i områden kring vilsta så som, Viptorp och skogsängen.


Sahsa är en otroligt snäll och kelig hund men hon kan vara lite hoppig. Hon har haft det tufft i sitt liv då hennes tidigare ägare inte behandlade henne som man ska så hon kan säkert vara lite nervös och stressad mot människor hon inte känner. Sasha har ett svart halsband på sig med silvriga detaljer.


Hittelön utlovas.


Mvh Isabelle och Oliver


Om någon hör något snälla hör av er till 0736587330 eller
0706262920

Av kamphundblogg - 8 mars 2012 15:00

Det känns så roligt och spännande att jag fått äran att blogga här en dag i veckan. Naturligvis hoppas jag att ni läsare också tycker att det ska bli spännande att ta del av mina ringa erfarenheter som jag väger upp med en enorm fantasi för inlärning/problemlösning :)

Jag heter Pierina men kallas av alla för Pia, är nyss fyllda 40 och har en dotter, Emelie, som strax fyller 18. I hela mitt liv har jag älskat djur och då speciellt hundar, Emelie likaså. Jag har inte haft så många själv, 4 omplaceringar och en valp, men jag har gladeligen tagit hand om andras hundar också.

Mitt starkaste minne sen jag var liten (runt 8 år) är att jag tog sommargrannens spets och skulle lära den att vara lös och gå fot. Ägaren var en gammaldags jägare till gubbe och han skrattade gott och önskade mig lycka till.... 

Efter 2 veckors träning, då pratar vi inte träning grundad på kunskap eftersom jag var barn och inte hade den minsta kunskap, så visar jag upp för gubben att denna utpräglade jakthund utan en tillstymmelse av grundlydnad gick fot utan koppel och även kom på inkallning i skogen :)
(Behöver jag tillägga att gubben stod paralyserad med gapande mun)


Det jag gjorde utan att veta om det, var att bygga upp en positiv relation till hunden och visade honom att det var roligt att vara med mig. Jag har tur som har detta starka minne för det har dels gått som en röd tråd i mitt liv och dels för att vi verkligen idag haft nytta av det i vår relation med Enzo och definitivt varit en sporre: Ge Inte Upp vad alla andra än säger och tycker.

    

Vi har för tillfället en Katt, Roffe okänd ålder, som jag köpt från katthemmet i Sundsvall, en tik Cilla 9år, omplacerad till oss för 2 år sen (schäfer/rottweiler/vit herdehund) som är den piggaste tant jag träffat :) Härligt positiv till all träning och i mitt tycke snabblärd (Enzo slår henne med hundlängder i just inlärning).
Sen har vi Enzo... Enzo är Emelies hund och vi gjorde nog alla misstag man kan göra när vi bestämde oss för honom.

Emelie var sååå redo att bli med egen hund så vi började kolla omplaceringsannonser och hittade en Amstaff i Sollefteå som ännu en gång var tvungen att omplaceras. ”Ännu en gång” skulle ha gjort oss tveksamma och där gjorde vi första misstaget. Vi åker hela vägen till Sollefteå och träffar en helt vansinnigt okontrollerad bamse till hund! Emelie var såld medan jag tittade på tjejens uppträdande och kroppsspråk, jag skulle ha satt stopp där. Andra misstaget...


Fick veta att han varit hos valpköparen i ca 1 år, omplacerad hit där han varit 4 månader och dom orkade inte med honom. Tredje misstaget.... Han åker med hem! Fjärde misstaget....


7 månader senare lever han fortfarande med oss. Misstag eller inte så är han högt älskad :)

    


// Pia 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards