Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Specialsök

Av kamphundblogg - 18 mars 2012 21:45

Jag har blivit en riktigt sann specialsöksnörd så därför tänkte jag berätta lite om denna utmärkta aktivering :)


Specialsök är alltså en sökuppgift som kan varieras i massa former och för ett oändligt antal preparat. Det vi känner mest till är väl narkotikasök, bombsök och kantarellsök där kantarellsöket varit det mest populära bland privatpersoner med hund.


När jag först hörde talas om specialsök hade jag ingen aning om vilken potential denna aktivering egentligen har och om man då som jag först kommer i kontakt med en person som är med i ett cancersöksprojekt var det som om jag kom till himlen. Just detta har faktiskt kommit upp via media bla TV4s Nyhetsmorgon.


Det jag och förmodligen de flesta tänker på är att "hur görs det praktiskt? Ska hundarna träffa olika personer och sen markera om dom har cancer?" men så är det absolut inte. Grovt förklarat går det till så här; De patienter som ska testas får andas ut i en steriliserad burk med en vätska och sen skickas detta prov till hundarna som är med i projektet. När provet ska sökas igenom av hunden så läggs en liten del av vätskan i en sökburk som ställs på en skena på en sk plattform (se bild nedan), hunden har klickats in för cancer och plattformen har sju burkar (1 med cancerdoft, 6 med annan doft för störning). Sen är det bara för hunden att markera den doft den är inklickad på dvs cancer :=) Helt fantastiskt!

 

Foto: Nordiska Hund
Här är min hund Cilla, blandras på 9 år, som precis blivit inklickad på heroin och hon söker med störningar som bla saft, kaffe, salt


Det som är så bra med specialsök är att det är lika lätt att göra aktiveringen hemma (även om jag föredrar plattform) :)


Det du behöver är 3-4 burkar (diskad), En tepåse, Klicker, Godis och En hund
Stoppa ner tepåsen i en av burkarna och sätt dig på golvet med din hund framför dig sittande, kommendera "leta" eller "sök" (vad du vill ha som kommando) och när hunden sveper förbi den rätta burken klickar du och belönar. Efter någon gång kommer poletten ramla ner för hunden, vilket sker rätt fort, och kommer aktivt att nosa efter det preparat den får belöningen för :D


Tänk bara på att det är hemskt jobbigt för hunden mentalt så korta pass, 3 minuter, och ge ett frikommando med lite lek mellan passen som inte ska vara så många heller, jag brukar köra regeln 3x3, 3 minuter 3 gånger
Nedan är Enzo, vår slyngel och Cilla som söker te hemma i köket :)

Letar man på YouTube får man massor av inspiration och idéer om hur man går tillväga i början och jag vet att även Camilla som bloggar här har lagt upp filmer på henne och Aysha när dom precis börjat söka :D


Jag kan även rekommendera Nordiska Hund och Flink Bisk som inspirationskällor :)


Lycka till!
//Pia 

 
 
[Anna] Bilbo Gimli Zeke

[Anna] Bilbo Gimli Zeke

19 september 2012 10:04

ÄNTLIGEN någon som har skrivit något hur man kan träna för att träna in och ge tips på mer var man kan läsa om specialsök. Har tänkt börja aktivera min ena hund med special sök bara för att ha en aktivering man kan göra inomhus på vintern(bor man i norr är det kallt å snöigt allt för länge..) + att det är ju en super rolig aktivering :) TACK!! :)

http://svanstippenblogspot.com

 
AGILITYBLOGGEN!

AGILITYBLOGGEN!

18 oktober 2012 15:18

Måste hunden vara inklickad innan? Kan man göra allt detta utan klicker utan säga BRA tydligt varje gång?

http://agilityblogg.blogspot.se

kamphundblogg

19 oktober 2012 11:55

Hej, absolut kan man köra med ett "Bra" men jag personligen tycker klickern ger en bättre tajming :)
Oftast behövs inte många klick för att hunden ska fatta att "Där gjorde jag rätt, nu kommer det belöning!" Ingen av mina hundar blev Inklickade innan jag börjar med klickern utan jag kör lite lätta moment som Sitt el Ligg, klickar och ger belöning :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards