Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Enzo, omplacering med socialt handikapp

Av kamphundblogg - 15 mars 2012 21:00

I detta inlägg kommer ni få en lite mer upplysande bild av den trasiga hundsjälen vi hämtade i Sollefteå.


En dag när Enzo bott hos oss ca 4 månader var jag inne på ett forum på FB och kommer i kontakt med en tjej som vet var Enzo kommer ifrån.

En tjej i Granloholm, Sundsvall, avlar på sina psykiskt ostabila Amstaffblandningar (vissa valpar säljs som Amstaff, vissa som Pitbull....), de flesta av valparna därifrån har hög stressfaktor och flera har blivit avlivade. Enzo, den stackars hundsjälen, har inte bara haft miljön emot sig utan även generna :(


När vi hämtade honom i Sollefteå och åkte hem till Sundsvall var resan en mardröm; han fes illa, skrek, skällde och levde rövare i bilen hela vägen. Första natten sov vi ingenting. Han for runt som en galning. Roffe satt högt upp och fnyste medan han blängde ilsket på odjuret, lycklig ovetande att han skulle bli bästis med ”denna sak”. Cilla fick ligga bakom mig i sängen för att få lite ro.


När det gått en vecka inser vi att han behöver lära sig ALLT! Gå i koppel, åka bil, regler, fysisk kontakt, kroppsspråk (hundspråk såväl som människospråk), socialt, hur man uppför sig med hundar och människor, vardagskommandon, av- och påknappen och framför allt bygga upp tilliten och förtroendet. Ja, han var som en skenande bulldozer.

 

Redan där borde vi kanske gett upp men ingen av oss är såna som ger upp. Första månaden gick mest ut på att lära honom reglerna hemma och att gå i koppel. Han opponerade sig mot allt med morr, skall, bett och hoppa omkring, till och med om man råkade putta till honom i sängen så lyfte han huvudet och morrade dovt. Tyst och stilla åkte han så ner från sängen enbart med hjälp av vår kropp, så det slutade han med rätt fort.


Fick han en tillsägelse av oss, Cilla eller Bruttan (En väns hund som vi är hundvakt åt ibland) så blev det ett herrans liv; skall med ögonen hysteriskt upp/åt sidan. Det tog nog närmare 1,5 månad innan han kunde acceptera en tillsägelse helt...

Här vill jag poängtera att våra tillsägelser inte innehåller våld av något slag. Exempel på tillsägelser är;
Bus i soffan är inte tillåtet=Vi pekar med hela armen ner på golvet sätter vår kropp bakom honom och föser ner honom på golvet.
För uppspelt och inte lyssnar på ”nu räcker det”=Vi går mot honom och pekar med hela armen mot ett annat rum och vallar tysta in honom i det rummet avskilt från resten av flocken för eftertanke

Så våra tillsägelser är väldigt tysta, lugna och tydliga :)

    

Han ville gärna vara nära men var ändå skeptisk mot fysisk kontakt. Det tog veckor innan vi kunde krama eller bara hålla honom utan att han blev hysterisk. Så det blev nästa sak för inlärning.


Flytta dig” med endast kroppskontakt tränade vi mycket på, först var han som en gråsugga med betongtassar fastgjord i golvet. I träningen för inlärning av saker använder vi klicker och gör dom "fel" göms belöningen, men med dessa vardagssaker belönar vi inte utan där "kräver" vi bara respons.

Ett människoexempel; Om jag ska in i kylskåpet och Emelie står i vägen, jag lägger en hand på hennes arm och hon flyttar sig så inte berömmer jag henne för det. Det är vårt fysiska språk vilket vi även använder på våra hundar. Helt plötsligt en dag när jag lägger min hand på Enzos bringa "flytta dig lite" så bara flyttade han sig.... Det hade släppt :D


Detta är bara en liten del av vad augusti 2011 innehöll och nog tänkte man många gånger att det kommer inte funka, vi kommer att få avliva honom för han är ett hopplöst fall eller så har vi inte tillräckliga kunskaper.... Men, de små små framgångar vi gjort peppar oss hela tiden att försöka igen, försöka på ett annat sätt och nog får man använda fantasin för att komma på andra vägar och andra sätt som passar honom.



Allt detta är han värd för härligare monster har jag aldrig träffat :)

 
 
Ingen bild

Paula

20 mars 2012 06:54

Härligt att höra hur mjuka metoder fungerar på "hårda" hundar!! :D

kamphundblogg

20 mars 2012 13:43

Ja visst :)
Jag är fullt övertygad att om jag gjort som vissa personer tipsat mig (bla att lägga ner honom med våld) så hade han inte varit i livet idag utan varit för farlig för omgivningen...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards