Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 25 december 2011

Av kamphundblogg - 25 december 2011 11:37

Man vill så gärna att alla ska se hur underbara våra hundar är! Man vill så gärna att folk ska förstå att en väl uppfostrad hund (märk skillnaden mellan väl uppfostrad och väluppfostrad) inte är farlig för allmänheten. Undantag finns, men det finns inom alla rastyper! 


Helst av allt skulle jag vilja samla ett stort gäng med "kamphundar" mitt i stan och visa upp våra älsklingar för allmänheten. Kanske skulle dom förstå att det är snälla hundar, om dom bara såg oss, om dom fick komma fram och klappa och prata med oss ägare? 
Kanske skulle dom gå hem och sprida vårat budskap vidare!?


Jag önskar att det var så lätt.


Tyvärr tror jag att minsta misstag skulle stärka fördomarna om vår typ av hund. Jag tror att ett litet utfall, ett skall, en lite för hård korrigering, skulle ge "vatten på deras kvarn". Med tanke på att vi har ögonen på oss, så skulle dessa ögon också syna oss extra hårt. 
Kan ni själva tänka er ett 10-tal "kamphundar" i en samlad grupp, där flera av dom aldrig träffat varandra innan, och vi ägare står med hundarna lugnt vid vår sida, hundarna viftar lugnt på svansen och småpussar kanske lite på grannhunden?Vi har kopplet hängande löst vid vår sida, och står avslappnat och småpratar sinsemellan. Främmande människor kommer fram och klappar på hundarna, som hälsar artigt och respekterar varandra. 

Jag kanske själv är fördomsfull, men helt ärligt så kan jag inte tänka mig det! 

Jag tror att flera av hundarna hade gruffat, mer eller mindre. Jag tror vi som ägare hade hållt hundarna i kort koppel, och fått säga åt dom gång efter gång att sitta ner, inte dra, inte hoppa på de främmande människorna osv osv. 

Har jag fel? 


Jag ger en STOR ELOGE till er som - med handen på hjärtat - kan säga att era hundar hade klarat det här galant! 


Förr hade schäfern ögonen på sig, dobermann och rottweiler har också varit drabbade. Nu är det "pitbulls" som är hatade. Tyvärr tror jag att någon ras alltid kommer vara mer eller mindre drabbad, och just nu är det "vår ras". Så hur ska vi nå ut till folk? 

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att personer som har fördomar tror på snacket om hur "urgulliga och supersnälla" dessa hundarna är! När man ser - väl menade - insändare i tidningar där en "kamphundsägare" skriver om hur dundersnäll deras hund är, och hur den leker med alla andra hundar, hur den älskar familjens och grannens barn, hur den aldrig aldrig aldrig skulle skada någon, så tvivlar jag starkt på att den går in i rätt personers hjärta. 

Alltså i den personen som behöver ta in det. 

Jag tror att man måste vara ärlig. Våra hundar är snälla, men dom är hundar! Dom är kraftfulla hundar!!! Hamnar dom i en situation där dom slåss, så kommer dom åsamka stora skador, kanske till och med döda! Det vet vi, eller rättare sagt: Vi måste vara medvetna om det! 


Visst kan vi inte ställa oss på stan och berätta detta för folk med fördomar, men vi kan informera dom om att detta är hundar som behöver fysisk och mental stimulans, att dom behöver ansvarsfulla ägare, och att dom kräver en engagerad förare. 
Vi kan informera om vikten att stödja seriös avel, och hur noga det är att hålla sin hund frisk och välmående.


Detta gäller självklart alla raser, men en kraftfull hund gör ju självklart mer skada om den försvarar sig/eller går till angrepp. 


Vill du sprida kunsap om våra hundar? Sprid då sann kunskap! Bädda inte in dom i små bulliga moln av spunnet socker, för visst må det vara din vardag, men det är inte hela sanningen. 


Jag hoppas detta inlägg mottages på rätt sätt! 

//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards