Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 7 december 2011

Av kamphundblogg - 7 december 2011 22:05

Jag har känt sista veckorna att vi inte riktigt gett den tid åt Musse & Malte som de behövt. Det dåliga samvetet gnager i bakhuvudet hela tiden samtidigt som man försöker jobba heltid, ta hand om 3 barn och hålla hemmet i ordning.Att känna att allt man gör är att träta och vara tjurig mot hundarna är ingen trevlig känsla. Därför kom inbjudan till hund "jippo" hos mina instruktörer som en skänk från ovan. Vi packade ihop 2 av 3 barn i bilen och grabbarna och sen bar det iväg mot Kristinehamn.   


Inne i lokalen trängdes hundar, ägare, loppis bord och fika bord. Vi tog oss genom folk massan och fram till ett lite lugnare hörn med grabbarna. Malte som är lite "dum" i hund situationer när de kommer för nära gjorde några försök till utfall men jag tycker jag räddade upp dom rätt bra och till slut kom vi in i vårat lite avskilda hörn. Där övade vi mycket på passivitet medans vi tittade på Freestyle uppvisning, hur en vardags lydnads lektion kan se ut och sen testade vi även rallylydnads banan som stod uppställd.


Malte blir väldigt uppjagad i såna situationer där det är mycket folk och andra hundar. Så det vi gör är att fokusera på lugn och att han är i rätt sinnesstämning. Ingen spänd kropp, uppspärrade öron och andra typiska saker han gör. Efter ngn timme började han frivilligt lägga sig ner och slappna av trots att det satt 2 väldigt nyfikna Tibetanska spaniels brevid och kika på honom ;) De där små framstegen som vi gör känns så oerhört stora och jag blir så stolt!


När vi varit där i 2 timmar gjorde de iordning en miljö bana som alla fick desta på. Det var bla tunnlar som de fick gå igenom, hoppa över eller bara lukta på, kompost galler att gå på, en stor låda att hoppa i och hämta godis, leta godis/leksak bland massa koner och galler, gå "igenom" plast som hänger över en torkställning och till sist var det som en liten bana där de först ska gå in bland PET flaskor och frigolit in i ett mörkt rum med presenning på golvet och markera vart det finns godis. När de hittat det så tändes lampan och hundarna fick gå runt och lukta och titta på allt som var där inne. Allt var jätte intressant att se hur hundarna hanterade och hur de löste de olika situationerna. Jag är mycket nöjd med båda våra grabbar och det var riktigt kul att få se hur de är i olika "miljöer".

 

hela familjen testar banan, Malte i lådan, Alice i tunneln och Zacke springer till nästa grej :)




 

Musse och husse försöker komma på hur de ska komma åt godisen i lådan ;)


Efter 3 timmar med hundarna var de riktigt möra i huvudet och Malte brydde sig inte om de andra hundarna längre oavsett om de kom nära honom. Han är så bra!!!

Pratade med min instruktör på kvällen att jag ville ha en privat lektion med henne för att öva hundmöten och för att lära mig läsa honom ordentligt. Det hon erbjöd mig var helt otroligt! Jag ska få vara med på en vardagslydnads kurs som de ska ha i 7 veckor. MEN, den andra instruktören ska hålla i kursen och hon ska köra hantering och hund signaler med mig vid sidan av. Så 7 privat lektioner med min guru! Jag är i himlen!!! Är oerhört taggad för detta och även om jag vet att det kommer bli tufft och hon kommer köra hårt med MIG så kommer det vara värt det och jag kommer lära mig så mycket! Och jag kommer få MASSOR att blogga om. Första lektionen är på måndag kväll. Så nästa vecka kommer första rapporten.


Hoppas alla har det bra i vinter vädret.


//Sofia & Malte

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards