Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 30 december 2011

Av kamphundblogg - 30 december 2011 20:27

I måndags tog jag med mig Malte och drog till Kristinehamn för hundpromenad med 4 andra ägare och deras hundar. Det var en jätte trevlig promenad med mycket hund prat och fint väder faktiskt. Malte skötte sig utmärkt på promenaden med de andra hundarna. Han brydde sig inte direkt om dom och det kändes jätte skönt! Enda gången han tyckte det var lite olustigt var när en hund kom lite för nära bakifrån. Men inga utfall så det känns som en stooor framgång.    


Som jag skrivit om tidigare så är ju våra herrar väldigt olika. Det är som att Malte tar väldigt mycket energi från mig. Med facit i hand så är han ingen första hund för att han har så oerhört mycket motor i sig. Ibland kan jag känna att Malte och jag inte är bra för varann. Som att vi har ett för starkt band till varann - svårt att förklara.

Musse däremot är en utmärkt första hund och bra förebild för rasen. Han har lätt till lugn och passivitet, följsam, enkel.

I måndags eftermiddag så tog jag med mig Musse i flexikoppel = mycket rörelsefrihet och knappt ngn lydnad. Vi gick till skogen där jag släppte honom lös och han sprang efter pinnar, letade godis och utforskade skogen. Jag testade honom några gånger och gömde mig när jag tyckte han kom lite för långt bort. Men det är svårt för han har stenkoll på mig när han är lös vilket är super skönt!

Vi gick vidare till grusgropen som båda grabbarna älskar. Där sprang Musse i de enorma vatten pölarna, upp i gruset efter pinnar och bara var en fri och glad liten kille.


 


Ovanför grusgropen har kommunen en plats där de förvarar STORA stenblock, gatustenar och enorma betong "rör". Vi gick där och han hoppade upp på stenar och balanserade. När vi kom fram till betong rören gick jag fram och kastade in några godisar i röret och vips så var han där inne och tuggade. Han hade inte jätte bråttom ut därifrån heller utan nosade runt där inne. Jag tycker det är så kul och intressant att testa såna enkla grejer med killarna för att se hur de löser vissa uppgifter och för att se vad de "törs".

 


En del frågar mig varför jag inte tar båda hundarna samtidigt på promenader osv. Men eftersom de är så olika vill jag ge dom det de behöver var för sig. Musse är sån som man kan kasta pinnar och bollar till och ha lös i skogen och då vill jag att han ska få komma ut och röra sig och bara vara! Malte däremot behöver hund möten och lugna promenader. Men när han ska få vara hund så tar vi med båda två till grusgropen där de busar loss - finns det ngt härligare att titta på än hundar som är lösa och springer fritt och man riktigt kan se hur lyckliga dom är?


En stor skillnad mellan Musse och Malte är att Musse TAR SIG TID att nosa runt och undersöka medans Malte löser uppgiften och sen vill ha en ny direkt. De kommer fram till samma lösning tex när de ska hitta godis och så men Musse gör det grundligare. Någon gång i veckan brukar jag kasta ut korv i trädgården för att de ska ha lite att göra en stund och få lite gott. Malte söker av det väldigt snabbt och sen ska han ha en ny uppgift. När Malte är klar så finns det inga korvar kvar och det vet han men Musse han kan gå i en timme där ute efter att Malte har gått in för att det KAN finnas ngt kvar. Det är så man kan sammanfatta dom. Malte = snabb och vill ha nya uppgifter medans Musse är grundlig!


Nu har jag fått sällskap i soffan av två trötta killar - kl är trots allt åtta   så nu blir det mys resten av kvällen. 

Ha en underbar fredag kväll och en härlig nyårs afton imorgon!

//Sofia & Malte & Musse


 



Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards