Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 13 december 2011

Av kamphundblogg - 13 december 2011 23:19

Har förstått från er läsare att en del är förtjusta i min röda herre Malte...Så jag tänkte lägga ut en liten "fakta ruta" om honom och rasen  


 


Ras: Staffordshire Bullterrier

Stamtavle namn: Mastinos Whoopsadaisy

Född: 6.e maj 2008

Färg: röd med vita tecken

Vikt: ca 21 kg

Höjd: 41 cm

Postiva egenskaper: vill arbeta, alltid glad, lätt att motivera i träning.

Negativa egenskaper: lätt till stress, svår att trötta ut och svårt att koppla av.

Vad Malte älskar: att spåra, ligga tätt intill och att springa lös i sin grusgrop

Vad Malte avskyr: Regn!


Malte är en väldigt energisk kille som kräver en hel del arbete för att må bra. Vi spårar en del, drar kedjor med WP sele, tränar en del lydnad framförallt Rallylydnads moment m.m

Den absolut bästa egenskapen som Malte har är att jag faktiskt litar på honom i alla lägen med barnen. Det händer att han får sig tjuvnyp från Leija som är 1.5 år och han skulle ju kunna gå därifrån men han står kvar och väntar på att jag ska ta bort henne. Vi har övat sen både han och barnen var små att de alltid ska kunna gå fram och ta ben och mat från honom. Även om inte dom ska springa och ta hans godsaker så vill jag inte behöva vara på min vakt över att de ska komma för nära när han äter och att han då ska vakta sin mat. Och det har aldrig varit några problem. Det hände faktiskt en väldigt intressant grej ang det för något år sedan när vi hade gammeltaxen kvar. Malte låg i soffan och åt ben och taxen hoppade upp i soffan och kom lite för nära Malte varpå Malte gör ett litet utfall mot taxen för att försvara sitt ben, mitt i detta kryper Alice då 2 år gammal upp i soffan och tar benet från honom. Ingen reaktion alls från honom utan han bara tittade på henne och väntade på att få tillbaks benet. Sånt gör mig varm i hjärtat att han inte skulle göra samma sak mot barnen. Det är inte konstigt att rasen kallas "Nanny Dog" hemma i England.   


 


 




Nu till lite rasfakta - taget direkt ur rasstandarden.

Bakgrund/ändamål:
Staffordshire bullterrier är en modern sällskapshund.
Den nya rasens namn godkändes 1935 av den engelska kennelklubben och inmönstringen genomfördes 1935-1938.


Uppförande/karaktär:
Rasen är känd för sitt okuvliga mod och sin ihärdighet. Den är
mycket intelligent och tillgiven. Den skall vara djärv, orädd och
fullständigt pålitlig.


Mankhöjd:
Önskvärd mankhöjd: 36-41 cm Höjden skall vara i proportion till vikten


Vikt:
Hanhund 13-17 kg.
Tik 11-15,5 kg.


Min egen reflektion kring aveln är att många förväxlar deras positiva energi med att de lätt går upp i stress. Många menar att "stressen" är den energin som staffen ska ha. Jag personligen håller inte med då jag har samma ras men där den ena har en positiv energi och den andra går upp i stress för minsta lilla. Det är säkert en hårfin linje detta och alla har olika syn kring detta men därför rekommenderar jag alla som ska köpa sin första staffe att verkligen utvärdera föräldrarna så man slipper en Staffe som är avlad mot det "stressiga" hållet för att leva med en stressad hund oavsett ras är inte alltid så enkelt. Man får hela tiden tänka lugn lugn lugn och vissa lekar är inte ens att tänka på, tex kasta pinnar, sparka boll. Sånt som de flesta hundar och ägare tycker är roligt.



Det var lite om Malte och rasen Staffordshire Bullterrier. En ras som kräver ett tydligt ledarskap och en fast hand - en ouppfostrad Staffe vill ingen ha i kopplet. Men lägger man bara ner rätt tid på individen så har man en alldeles underbar vän.


Har ni frågor är ni välkomna att fråga, antingen här på bloggen eller till min mail: lundqvist.sofia@tele2.se Jag finns förstås på Facebook oxå. Sofia Lundqvist


//Sofia & Malte


 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards