Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 23 november 2011

Malte & jag = jobb?

Av kamphundblogg - 23 november 2011 09:00

Jag har ju haft det lite tufft med min röda herre på olika plan men framförallt så är han ju outtröttlig. Vi spårar en hel del med honom som jag skrivit innan och vi är nu uppe på dryga kilometern i spårlängd, olika underlag och i total mörker. Han är helt klockren!

Vi försöker ju hitta hans "gräns" för vad han klarar av men den här gossen ser till att klara allt vi ger honom. Det är jätte kul förstås men det är ju ändå så att vi skulle vilja hitta hans gräns. En gräns där vi kan jobba vidare ifrån och se att han blir trött. Men på 3.5 år så har vi inte hittat den än. Men vi har ju många år kvar ;)


 


När vi testade på id spår i somras så började jag inse kapaciteten i hans nos. Med risk för att jag skrivit detta tidigare så gör jag det ändå igen. Id spåret vi testade var väldigt "basic" men ändå ngt nytt för oss båda. 2 för Malte helt främmande personen går armkrok X antal meter in i skogen. Vid ett utsatt märke så viker de av åt varsitt håll och gör en båge och går ur skogen. Vi starten av detta har den ena personen lagt ett föremål med dennes doft på. (I vårat fall en tröja). Samma person har lagt ett annat föremål på väg ut från skogen. Malte ska ju då alltså lukta på första föremålet. Följa deras spår och sen när de delar sig urskilja vilket spår som tillhör den som lagt föremålet, följa det och till slut hitta det andra föremålet. Det visade sig att jag missuppfattat vart personerna delat på sig så när Malte snabbt sticker av spåret åt ena hållet tror jag att det var där som de hade skiljts åt. Men det visade sig att han redan när han luktade på tröjan i starten att han visste vilket spår han skulle följa så när han var i jämnhöjd med det andra föremålet (många meter innan personerna skiljts åt) så går han direkt på doften av det och hittar föremålet. Hade detta varit en försvunnen person så hade ju han direkt hittat personen utan att följa spåret hela vägen runt. (snabbare i tiden alltså).

Jag är fortfarande djupt imponerad av Maltes id spår och mina tankar kring detta har snurrat rejält.

Jag vill ju verkligen använda hans nos och den energin som han har på ett positivt sätt.


 


Jag har ju en liten "dröm" om att jobba med missbrukare. Antingen på behandlingshem eller inom kriminalvården. Så när jag pratade med min instruktör om detta så blev jag ju överlycklig när hon säger att jag ska utbilda Malte till narkotika hund!

Jag har sökt och sökt efter detta på nätet och nu hittat 2 ställen som det finns förberedande kurser för detta på. I dagsläget så är det ju bara inom tullen och polisen som man kan utbilda hundar till detta men inom kort så kommer utbildningen av detta att släppas "fri" så att det finns möjlighet för övriga att utbilda sina hundar inom detta.


Tänk vilken dröm vardag att varje dag få jobba med min röding och faktiskt utföra uppgifter ihop med honom. Jag har fått erbjudande från det ena stället att gå en 3 dagars kurs i januari och från det andra stället en längre kurs som börjar i aug. Jag är ju helt överlycklig. MEN, ju mer jag tänker på det desto mer börjar jag tveka.

  • Är han tillräckligt bra?
  • Är JAG tillräckligt bra?
  • Är jag alldeles för naiv som tror att detta skulle vara ngt för oss?

Ja massor av tankar som gör mig osäker virvlar runt i huvudet på mig och plötsligt är jag inte lika säker längre.


Drömmen kommer alltid finnas kvar och vi får se vad jag beslutar mig för. Men att jobba med mitt röda energi knippe är nog den största drömmen jag har.


//Sofia & Malte


 

 
 
Caroline

Caroline

23 november 2011 11:05

Malte är ju så himla fin!

http://caroline-nystrom.bloggplatsen.se

 
Titti

Titti

23 november 2011 16:31

Oj vad roligt! Har själv provat på lite spår med Zebo och det är verkligen jätteroligt. Lycka till så jättemycket på kursen, hoppas det kommer uppdateringar här i bloggen! :)

http://the0911.blogg.se

 
Ingen bild

Paula

25 november 2011 06:35

Det låter ju verkligen som något som skulle passa er! Och angående det du är tveksam till, jag är helt säker på att ni kommer växa in i era roller och BLI tillräckligt bra på det! Det låter som om Malte är gjord för spår av olika slag, ID-spåret låter förbannat roligt, det hade jag velat testa med DD :D
Jag hoppas verkligen ni nappar på detta!!

 
Bim

Bim

30 november 2011 16:06

Sluta tänka, "om vi inte klarar det". Om Ni inte ger det en chans o provar så får ni ju aldrig veta!
"Man ångrar inte det man gjorde, utan det man INTE gjorde" =)
Har du nån blogg Sofia? Vore kul o följa dig o Malte, kram Bim

http://www.hillnezruby.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards