Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 7 november 2011

Av kamphundblogg - 7 november 2011 07:00

Eftersom jag inte har någon egen hund för tillfället så har jag ställt upp som hundvakt då och då när det behövts och för en tid sedan var jag hundvakt åt Astolf. Vet inte om jag skrivit om honom tidigare, men hur som helst så är han en blandrashund där mastiff är en av raserna. Astolf är en gammal herre som är 14 år med en ytterst bestämd vilja och åsikt om vad som bör göras och inte  


Nu vet jag att många kommer ruska på huvudet och tycka jag är knäpp, men jag kan inte rå för det, jag tycker verkligen att är man 14 år och hund så har man vissa privilegier, iallafall när man kommer och hälsar på hos mig  


Han är sådär att när han inte vill gå längre så stannar han bara och rubbar sig inte ur fläcken förrän jag går åt det håll han vill gå åt, och ja, det kan jag bjuda på, för det gör ingen skada att jag är honom till lags som det kanske skulle kunna vara om det är en slyngel hund på ca 1 år som ska ha sin vilja igenom i precis allt.


Nu svamlar jag en massa men det jag vill skriva några rader om är hur jag tycker att det är att vara hundvakt och vad det innebär för mig i mina ögon.


Alla är vi ju olika och ser på saker olika, men för mig att vara hundvakt är något väldigt fint och något jag tar som hedersfullt att någon anser att jag är kapabel nog att ta hand om deras ögonsten.


För mig är det väldigt viktigt att jag försöker eftersträva att hunden ska ha det så likt sin hem miljö som möjligt, och med det menar jag att får hunden mat en viss tid så ska den även få det hos mig och får hunden inte dra i kopplet hemma får den inte det med mig heller.


För mig är inte hundvakt bara en bostad och förvaring för hunden den tid den är hos mig utan jag försöker att förgylla varje dag och göra den speciell, det är viktigt för mig! Jag ser det som nytt kunskapstillfälle för min egen del varje gång jag är hundvakt då jag får en större bredd på min kunskap om hund och olika individer och hur man kan läsa av dom och hur olika personligheter dom faktiskt kan ha.


Jag försöker alltid innan jag ska vara hundvakt att samla på mig så mycket information jag kan om hunden och så frågar jag alltid ägaren om det finns några speciella önskemål och om det är något jag inte får göra med hunden. Eftersom jag är så intresserad av att träna med hunden så vill jag försäkra mig om innan att det är okej att jag gör det för ägaren, för sånt tar jag inte för givet.


I våras var jag hundvakt åt min Tyras uppfödares hund, Rhino. Och då hade jag honom under en lite längre tid och så då passade jag på att anmäla oss till en personsöks kurs vilket uppskattades av Rhino och hans ägare   Nu hade jag såklart frågat att det var okej, eftersom jag behövde låna honom för sista tillfället det var och det var inga problem, men det kanske finns dom som inte alls vill att deras hund ska gå någon kurs med någon annan person än just dom själva.


Finns dom som tycker jag är lite knäpp som går kurs med någon annans hund, men det struntar jag i och skulle göra det igen helt klart. Jag ser det som att jag får lära mig nya saker och får samtidigt vara sådär härligt hundnördig som jag älskar att vara och på samma gång får hunden utbildning och har man ingen egen hund så är det ett toppen tillfälle att få göra sånt som får en att må bra.


Jag undrar lite hur ni tänker kring hundvakt och vad ni har för förväntningar på en sådan? Jag försöker att vara så som jag önskar att en hundvakt som jag anlitar skulle vara. Det är en dröm i mina ögon att lämna min hund hos en hundvakt och veta att hundvakten försöker jobba utifrån det sättet jag gör och samtidigt aktiverar hunden och motionerar hunden som den behöver och inte bara får ligga på soffan och få sina kisspromenader. Missförstå mig rätt, om det skulle vara så att hunden inte får annat än kisspromenader så vore det ingen katastrof heller eftersom det är en sådan kort tid man oftast har hundvakt, men som sagt, drömmen är ju att veta att när man behöver hundvakt får hunden sina behov tillfredställda ändå.  


Det är ett stort ansvar att ta hand om någon annans hund och en utmaning på många olika sätt men oerhört roligt och det känns lika fint i hjärtat varje gång jag får frågan om jag kan hjälpa till att ta hand om en hund när dess ägare behöver.


Det här inlägget känns väldigt flummigt, men kanske är lite ringrostig eftersom jag inte bloggat på ett tag, så jag hoppas ni kan ha överseende och ändå förstå lite av det jag försöker få fram *ler*


 

Jag tycker att Astolf ser så ståtlig och klok ut, min fina gammelgubbe!


 

Astolf ville promt ta sig ett bad trots sen höst!

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards