Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 1 november 2011

Av kamphundblogg - 1 november 2011 07:15

Jag bor i ett hyreshus, i vårt hus finns totalt 14 lägenheter, uppdelat på 4 våningar. Jag bor i lägenheten närmast porten. I vårt hus finns för tillfället 7 hundar, den äldsta är runt 5 år, den yngsta bara några månader.

Det är tre hanar, resten tikar. 
När jag flyttade in här fanns det bara en hund i huset; Vincent. Han är DD's stora kärlek! Hon föll för honom direkt när hon såg honom genom fönsterrutan. Ingen annan hund får går förbi utanför utan att DD morrar eller skäller, men när Vincent går förbi så håller hon på att krypa ur skinnet, hon rusar till ytterdörren och nosar längs tröskeln. 


Detta beteende hade hon alltså från första gången hon såg honom. Ägarna höll alltid honom åt sidan när vi möttes, så jag tolkade det som att han inte var pålitlig. Det tog alltså flera månader innan dom fick hälsa, och kärleken blev besvarad! Dom är så söta ihop :) 

Sen flyttade Ridgeback-tiken Vilda in. Det tog lång tid innan DD och Vilda sågs, men första gången blev det lite fel och DD bestämde sig för att avsky Vilda. Enda hunden hon någonsin visat avsky mot! Detta avsky har växt till rent hat!  

Efterhand flyttade det in fler och fler hundar och senast för ett par veckor sedan flyttade det in en valp här. 


Med så många hundar i huset och så få av dom som kommer överens så är det alltid en jobbig situation när man ska in och ut i lägenheter. Vilda går ofta med matte och barnvagnen, och vi har haft ren tur när vi har mötts i trappuppgången. 

Vem vill leva så här!? 


Jag funderade länge på en lösning på problemet och efter att ha pratat med två av grannarna så bestämde jag mig för att sätta upp en lapp om Gemensam flockpromenad! 
Jag bjöd även in en vän som bor i huset bredvid som också har problem när hon möter 'våra' hundar.
Första gången blev det bara jag och vännen. Tjejen med valpen kom ut och förklarade att den inte kunde gå i koppel än, men vi sa att hon var välkommen att stå med oss på parkeringen en stund innan promenaden, tills valpen är stor nog att kunna följa med.


Eftersom det var så kort varsel för första promenaden så satte jag upp en ny tid med längre framförhållning. I onsdags var vi ute, och vet ni vad?  7 av 9 inbjudna hundar kom! 

Valpen kom inte, och ena hanen kom inte. 
Vi fick en ren helvetes-start. Alla hundar skällde på varandra, DD var tok-arg på Vilda och Vincent var tokarg på de andra hanarna som var med. Jag började tro att detta var en riktigt dålig idé. Jag skämdes inför grannarna att jag kommit på denna idén!
När vi hade gått en tur i olika grupperingar (det var stört omöjligt att ha hanarna i närheten av varandra), så möttes vi på parkeringen. Då försökte jag gå närmare Vilda och klicekrträna DD, och det gick bra! :D 

Alla som hade deltagit sa att detta var en strålande idé och att dom gärna kommer fler gånger! Jag blev riktigt glad!!


Imorgon har vi nästa planerade promenad, och då har en av oss hyrt in en hundinstruktör som ska hjälpa de ägare som har de största bekymren med sina hundar.


Jag vill verkligen uppmana er läsare att stjäla denna idén från mig! Har ni problem vid hundmöten pga era grannhundar? Stäm träff och promenera tillsammans. Tanken är inte att hundarna ska bli vänner och lekkamrater, utan bara att dom ska kunna acceptera varandra och att vi ägare ska slippa oroa oss vid möten!  

Återkom gärna med en kommentar om hur det gick, om ni beslutar att göra detta :D 


//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards