Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 22 november 2011

Av kamphundblogg - 22 november 2011 09:15

I somras skrev jag ju ett inlägg med sommar-tips:

http://kamphund.bloggsida.se/paula-bloggar/varma-aktiveringar-med-din-hund


Jag tänkte försöka sammanfatta ett inlägg med vintertips! Vi har fått förfrågan om detta, från en av våra läsare (Caroline), och jag hoppas att jag - med detta inlägg - kan få fram de tips hon efterlyste. 


Kläder efter väder?

Många raser är frusna, och de varga-vintrar vi haft de två senaste åren kan bita sig in i märgen på vem som helst. Jag har många gånger resonerat som Sofia skrev i sitt inlägg i torsdags, att det bara är att härda ut. Men när man ser att hunden inte kan röra sig normalt för att den får ont i sina ben, så känns det inte snällt. 

Jag trodde det var för att hon fick snö mellan trampdynorna, men hon fick likadant när vi gick på skottad mark. 

Självklart började jag fundera på skor.. en vän köpte ett par skor från Ruffwear, jag har hört mycket bra om dom. Men av någon anledning köpte jag en overall istället. Först en begagnad fleece-overall från Hurtta. 

När hon hade den på sig så frös hon inte längre om benen. Vi kunde vara ute länge och gå i djup snö utan att hon behövde stanna och skaka på benen. 
Däremot gillade hon inte den särskilt mycket... här är en bild på när hon försöker ta av sig den:

 

Hon gjorde kullerbyttor och flaxade tills den åkte av. Det var bara karborreband på ryggen, så det tog inte många minuter innan den var av. Jag köpte en ny overall med dragkedja på ryggen. Den får hon inte av sig. 

Så till er som funderar på skor så vill jag tipsa om att prova overall först. Det är billigare och oftast accepterar hunden den bättre än skor. För DD's del så är problemet inte kalla tassar, utan kalla ben. 


Men tassarna då?

Ja, ibland blir det kallt om tassarna i alla fall. Klart man kan testa att köpa skor. Jag har ingen egen erfarenhet av skor, så det bästa är nog att söka runt lite på nätet. Kanske ett par skor som slädhundar använder är slitstarka och bekväma? De hundarna rör ju sig mycket, i djup snö och behöver ha skor som sitter kvar. Så funkar det på dom borde det ju fungera bra på en "promenad-hund".

Annars kan TASS-SALVA vara ett alternativ som kan vara värt att prova. Det är en fet salva som lägger sig som en skyddande hinna. Snön fastnar inte lika lätt. Jag använde det när vi skulle vara ute längre stunder, i vintras. Nackdelen med den är att den är väldigt kletig, så om man går in innan den har torkat in i huden så kan det bli fula märken på golv, mattor och möbler. 


Jag har använt just denna sort, men numera har jag en "hemmagjord" som jag fick av en person vars hund jag fotade :)  


Problem med svamp?

Många hundar får problem med svamp, särskilt när det är blött ute. Det är onekligen blött på vintrarna, oavsett om det är snö eller inte. Det allra viktigaste är då att hålla torrt, självklart! Torka tassarna noga när ni kommer in. Eller varför inte använda hårtork, som Lena tipsade mig om - inför detta inlägg. Föna tassarna torra med hårtorken!

Har din hund allvarliga problem med svamp så bör ni kontakta veterinär för att få hjälp! Men att hålla torrt är bra i förebyggande syfte!

Kloklippning! 
När vi ändå pratar om tassar, så vill jag tipsa er alla om att pulpan drar ihop sig när den blir kall. Så om ni vill kan ni passa på att klippa klorna direkt efter en kylig promenad, så kan ni klippa lite mer än vad ni brukar kunna.


Inomhusaktivering

Det är viktigt att aktivera hunden, även om det - under riktigt kalla dagar - kanske inte blir så långa utevistelser för alla. Varför inte köpa sim-kort till hunden? Att simma är väldigt nyttigt för alla hundar, och det är en mycket skonsam träning. Gå så ofta du vill, hinner, har råd med och kan. Se till att introducera simningen på ett bra sätt för din hund, så kommer den nog älska det! 

Ni som vill träna klicker men har brist på ideér och motivation, gå med i Canis klickerkurs, registrera er via denna länken, så får ni ett mail om dagen med tips och råd.

Jätteroligt!

http://www.canis.no/klickertraningskurs-se.html


Personligen blir det mycket längre utevistelser för mig på vintern än hösten, det är ju ljusare ute - om det är snö - och om det ligger is på sjön kan man slå ihjäl många timmar genom att bara promenera där. Helt underbart, tycker jag!

MEN! Ge er inte ut på isen om ni inte har kunskap om att gå på is! Gå inte där ingen annan tidigare har gått, och ta alltid det säkra före det osäkra! Ha alltid med isdubbar och visselpipa, det kan rädda ditt liv! 
Är du osäker på om isen håller, gå inte ut!


Snö i skogen
Skogen är vacker, men många gånger följer man de vanliga stigarna, man går de vägar man alltid gått. Just för att man inte vill riskera att hamna i ett lerigt träsk. Passa på under vintern, när allt är fruset och täckt av snö, att gå dit näsan pekar! Det är en härlig känsla att "äga" skogen. Man ser spår från djur i snön, det är kul att stanna och titta på spåren, fundera på vad det är för djur som gått där, vart det tog vägen. 

För er som lätt går vilse: Ta med GPS'en och slipp oroa er! :D


Jag brukar ha med varm choklad och kanske någon smörgås. Så stannar man, stampar upp en liten yta där man lägger granris och ett sittunderlag/en filt till hunden så att ni inte blir kalla när ni är still. Varför inte göra upp en liten brasa och grilla korv?



Det är viktigt att ni är vaksamma så att er hund inte blir kall.
En hund som rör på sig håller upp värmen bra, om den är torr.
Men när ni är stilla så är det viktigt att du ser till att hunden även då kan hålla värmen.
Jag brukar linda in DD i en filt och helst ha henne i knät.
Små hundar blir snabbare nerkylda, tänk på det! 
Tänk också på att även hundar han få urinvägsinfektion.


Drag-hund?
Har ni en bra sele så kan ni låta hunden dra en pulka på promenaden. Är det bra underlag så kan dom dra mycket och långt. DD drog mig på isen förra vintern. Det var så bra underlag att när hon stannade så gled jag ikapp henne. Oftast när vi går ut på isen har vi med oss packning, för att stanna och grilla/fika. Då får DD dra våran packning delar av vägen. :) 

 
Skidor och skridskor
Gillar du att åka längdskidor eller skridskor? Varför inte ta med hunden ut på en tur? 

Jag tror de flesta hundar älskar att springa.
Även här kan ni ha med fika, och stanna för en liten paus.


Sofia har nämnt det flera gånger, men det går inte att tjata sönder: 

 

Det är så otroligt viktigt att synas, och det behövs inte mycket för att ni ska kunna gå säkra på era mörka promenader. Själv har jag reflexväst och även DD. Jag ska köpa en reflexsjal till henne från Hurtta, eftersom den västen jag köpte var av rätt kass kvalité för det första. För det andra så kommer den bli mycket klumpig att ha sen när hon ska ha täcke/overall på sig. Sjal känns som ett smidigt alternativ. 


Har ni fler tips, ni vill att vi uppmärksammar? Skriv i vår gästbok, det uppskattas! :D


//Paula & DD  















Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards