Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 8 november 2011

Av kamphundblogg - 8 november 2011 09:15

Mig veterligen så är det otroligt vanligt att "våran" typ av hund ligger groda - som jag kallar det. Alltså bak med bakbenen, så att magen ligger platt på golvet. 

 


Jag får ofta höra kommentarer om att hunden måste ha bra och friska höfter om den kan ligga på detta sättet. Jag vill en gång för alla slå ihjäl denna myt! Att en hund kan ligga på detta sättet ger den inte bra höfter!! 
Mig veterligen kan valpar inom alla raser ligga på detta sätt, men det är ett fåtal raser som klarar det som vuxna.
Min väns rotweiler-hane kunde ligga så här som valp, men slutade med det när han blev större. Varför vissa raser inte kan det, vet jag inte. Jag antar att det bara har med uppbyggnad av kroppen att göra, att den skiljer sig såpass.
Jag vet alltså hundar med friska, fina höfter som inte kan ligga så här, och jag vet hundar med dåliga höfter som kan ligga så här. 


Welsh Corgie Cardigan kan det, här demostrerar Vera (Lena's hund) hur man bäst kliar magen: Man lägger ner bakbenen rakt bak, sen puttar man hela sin kropp bakåt med frambenen. 



Jag vet hundar med D-höfter (det är dåliga höfter, måttlig dyplasi), både med och utan pålagringar som kan och gillar att ligga på detta sätt. T. ex hunden här nedan, han har D på ena höften, och han låg ofta på detta sättet när han var på besök hos mig. 
   

Bredvid honom ligger Diza. 


Här har vi Vera igen, magen mot gräset :) 



Här är Fanny, när hon levde. Hon var gammal på bilden, runt 10 tror jag. Hon var en så kallad "Cockerpoo", alltså blandras mellan Cocker Spaniel och Pudel.



Så vi kan väl hjälpas åt att sprida detta budskap: Att hunden ligger på detta sätt bevittnar inte om friska höfter! 


Eftersom jag älskar bilder på hundar som ligger så här så bjuder jag på ett gäng. 


DD på en segelbåt



Messiah solar  

 

DD svalkar magen
 

Mystique och Messiah
 

DD svalkar magen igen ;) 
 

Diza svaklar magen en het sommardag :) 
 

DD på utställning, med kylduk. 
 

DD på stranden
 



DD inne på OnOff
 

DD låtsas som om det regnar? ;) 
 


//Paula & DD 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards