Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Direktlänk till inlägg 21 november 2011

P som i Kedja

Av kamphundblogg - 21 november 2011 07:00

För länge sen fick jag lära mig en sak som jag tänkte dela med mig av till er som använder er av olika stryphalsband oavsett om det är kedja eller i läder.


När jag använde det på min Varga, det var ett läder stryp halsband, så tyckte jag att det var så bökigt för jag tyckte det "fastnade" ibland efter att det varit sträckt så jag fick rätta till det för att hon inte skulle gå och bli strypt hela tiden.


När jag kom upp till hundklubben sa en vänlig människa till mig att du ska vända kedjan eller halsbandet som ett P och inte som en 9:a. Jag tittade på henne och förstod inte alls vad hon menade, vaddå P och 9 det var ju för jösse namn ett stryp halsband *skratt*


Hon såg min stora neonlysande skylt ovanför mitt huvud i form av ett frågetecken så hon visade mig. Hon tog av strypet och höll det framför mig och då förstod jag!!!


Om du tar halsbandet och gör så det blir en ögla där själva hundens huvud ska in så om du håller det med själva öglan så den är åt höger formas halsbandet som ett P och vänder du på det så öglan är åt vänster ser det ut som en 9:a!


När halsbandet är format som ett P löper kedjan mer naturligt och man kan inte få samma "fastnande" effekt på det hela för då faller det sig mer naturligt till kopplet nämligen.


Något som gladde mig häromdagen var när min sambo skulle sätta på stryphalsbandet på en hund vi var hundvakt åt och då sa jag att vet du hur det ska sitta? Ja självklart säger han då, det ska ju se ut som ett P och det gjorde mig så glad att han snappat upp det och det gör det så mycket lättare tycker jag när man tänker P och 9:a.


Så ett litet tips till alla er därute som använder stryphalsband oavsett material tänk på bokstaven P och hur den ser ut för det blir en bättre och trivsammare situation för din vovve.


 

Nu ligger bilden ner, men såhär som ovan ska kedjan se ut och ser ni att det ser ut som ett P? =)


 


På bilden ovan har jag format kedjan som en 9:a, ser ni skillnaden? Lite rolig användbar info som man kanske aldrig tänkt på tidigare men som underlättar andningen för våra hundar *skratt*


Tack för ordet!


Camilla

 
 
Viveca

Viveca

21 november 2011 12:00

Hej och tack för en jättefin blogg. Får snart hem en liten amstaffvalp. Har redan märkt skillnaden i hur människor reagerar på hundvalet mot om jag hade valt t.ex en pudel eller liknande. Många gratulerar och är uppriktigt glada men många väljer att inte kommentera alls på facebook t.ex Det går att läsa mellan raderna. Detta är min första egna hund. Jag är fyrtio år och är uppvuxen med hundar. Mina föräldrar är inne på sin andra Staffordshire bullterrier som nu är 3 år. Den förra blev 16 år. Min blogg har tidigare mest handlat om mina hästar, men kommer med all säkerhet innehålla en hel del om den lilla valpen vars arbetsnamn är Doris. Kommer tillbaka hit och läser mer intressanta inlägg.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

21 november 2011 20:15

Hej!
Vilket bra sätt att se det på. Har ingen egen hund men kan tänka mig att detta är ett jättebra sätt att förklara på!

Gillar eran blogg gör mycket. Jag är hundrädd och jobbar jättemycket med det för att kunna köpa en egen hund. Tycker ni skriver så himla bra! Fortsätt med det :)

Mvh Emma!

http://emmakristiansen.blogspot.com

 
Ingen bild

Sofia & Malte

22 november 2011 19:29

Ooohhh det där "misstaget" har jag med gjort :/
Tyckte halsbandet var så "dåligt" som inte åkte ut igen efter att det varit åtdraget ;) En instruktör visade mig att jag hade det åt fel håll. Kände mig såååå dum!!! Men man lär sig ngt nytt hela tiden och nu är det alltid åt rätt håll :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kamphundblogg - 16 juli 2014 10:15

Min underbara tant Cilla blev nästan 12 år. Nu har hon vandrat vidare till Enzo och Trolla <3   Iris och jag var ensam någon månad sen kom en fråga från uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara jourhem/hundvakt åt Nero på obestämd tid. Då Ne...

Av kamphundblogg - 7 februari 2014 12:45

Jag tappade tyvärr all lust till bloggande, här och på min egen blogg, efter Trolla och Enzo. Saknaden och sorgen har varit överväldigande även fast jag haft Iris och Cilla…   Jag vet inte hur det kommer bli framöver heller, förmodligen än...

Av kamphundblogg - 3 december 2013 09:52

..eller mjukt eller hårt..   Jag vet inte om det ens är någon mening med att be om ursäkt för de dåliga och sällsynta uppdateringarna.. jag blir ju uppenbarligen inte bättre på det! Har så många idéer om inlägg men får inte ner de i ord. Mitt i s...

Av kamphundblogg - 21 oktober 2013 08:36

Som de flesta som känner mig vet har jag alltid varit för kastrering, jag har alltid sagt att alla hundar som inte ska gå i avel bör kastreras - oavsett om dom har problem som kan vara kopplade till hormoner eller inte. Jag kastrerade Diza, har i fle...

Av kamphundblogg - 4 oktober 2013 17:05

Enzo och jag tackar för allt stöd vi fått från er som följt oss under dessa år, nu ska jag sörja och bearbeta att han inte är vid min sida längre    ...

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend&acute;s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1&frac12;år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards