Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 22 september 2011

Av kamphundblogg - 22 september 2011 21:00


Här kommer en liten bit av fortsättningen om "Sannsagan om Honey och de andra"


Lördag 23 februari 1991 satte jag mig i min bil, vände min och bilens nos mot Norska Gränsen och Svinesund, där jag skulle möta Hilde och Torbjörn 11.30                    

Gissa om jag var ute i god tid ;-) 


3 km före avtalad mötesplats började jag spana efter en mörkröd norskregistrerad Van, men givetvis såg jag inget av betydelse förrän jag svängde  in på parkeringen.

Det var svårt att inte själv springa fram och slita upp dörrarna, men jag klarade att behärska mig.


Torbjörn och Hilde var iväg och gynnade gränshandeln, jag stog stampade och hoppade, och väntade otåligt..

Äntligen såg jag dom komma, och äntligen var dom framme vid bilen, och äntligen skulle jag få min valp!!

Torbjörn gick mot bakänden på bilen och slängde upp bägge dörrarna, och där satt hon!

Det allra sötaste, lilla mörkbrindle troll ni kan tänka er!

   Honey medans hon ännu är Hanna..

Kan faktiskt inte påminna mig att jag varit lyckligare över någon annan hund, den där magkänslan som bränner till, kanske vet ni vad jag menar? 


Attractionat Lewis hette hon officiellt, Trollet var hennes namn tills jag höll henne i mina armar, då namnades hon om till Hanna, ett namn som tyckte passade hennes  ras.

Men jag blev tvungen att döpa om henne, hemma fanns bullistiken Jenna, så varje gång jag sa något till Hanna kom Jenna och tvärtom, eller så kom bägge två, ibland hände det att ingen av dom kom! 

  Hanna sedan hon blivit Honey, här tillsammans med 40 kg föga imponerad Lilleman


Så jag tänkte till, tiken var ursöt och verkade väldigt trevlig så varför inte Honey? Ett namn hon verkligen förtjänade, när hon väl passerat de olika faserna, som de flesta jyckar verkar drabbas av under sina två första levnadsår;  kissa överallt, tugga på allt överallt, stjäla allting överallt – ätligt som oätligt, lida av spontan hörselnedsättning (helt ärlig, det var jag som led, Honey trivdes alldeles utmärkt med sin hastigt påkomna dövhet), allmänna trotsåldern, spökperioden, och ytterligare några tillstånd som drabbar hundar de 2 första levnadsåren.


När Honey och jag( iaf jag) såg ljuset i tunnelnn och "kom ut på andra sidan", upptäckte jag en vansinnigt trevlig, lättlärd, bussig jycke, så totalt annorlunda än Bullterriern(som ju har sin tjusning, fast den ligger på ett annat plan) 

Ett av många bevis på Honeys omtanke om sin flock, en vilsekommen harunge som Honey pysslade om som vilken valp som helst!

När det spred sig att det fanns en am staff i Sverige, kom det folk från när och fjärran för att titta på detta unikum, tom hundförare från polisen

Bland massorna fanns även Ann Kilsund, Kennel Extravagant.

Ann hade varit i kontakt med Norge, men hon liksom jag tyckte att valppriset var alldeles för högt, så hon hade mer eller mindre bestämt sig för att vänta några år

Men så träffade hon Honey, och några månader senare, 4 maj 1991, i samband med Skara-utställningen, kom Honeys bror Kompis till Sverige.


Ann var mycket utställningsintresserad, och fick Kompis till Int & Nord UCH, titlar som bägge föräldradjuren också fick, det var inte så svårt på den tiden, enda landet vi kunde åka till var Norge.

Kompis visades 17 ggr, fick en slät 2:a en enda gång, han röntgades aldrig


Jag var, och är fortfarande, något mindre utställningsintresserad, så Honey visades till ett Svenskt Championat, sen tyckte både hon och jag att det fick räcka, 14 utställningar hann vi med,  ingen av oss tyckte det särskilt kul att dra land och rike runt, oftast var vi ensamma i ringen,hon fick allt mellan BIR och slät 2:a, och något hopp om en placering i gruppringen fanns inte!

Honey var fodertik, och när hon var två år parades hon, i Torbjörns och Hildes regi, med en hane från den finska kenneln Dhina-Mites 

Dräktigheten gick hur fint som helst, Honey verkade trivas i rollen som blivande mamma, och visade inga tecken på att något var fel, hon var sitt vanliga trygga jag när hon hämtades för att valpa i Norge.


En vecka före beräknad nedkomst började Honey valpa, och av 7 valpar var alla missbildade på ett eller annat sätt, bla öppna fontaneller, gom- och läppspalter, öppna bukar och outvecklade extremiteter.

Jag såg inte eländet själv, men så pass mycket hade jag upplevt under åren, att jag kunde leva mig in i Torbjörns och Hildes vanmakt.

                     

Jag var bedrövad och sökte svar på alla sätt jag kunde komma på, och till slut hamnade jag hos Catharina Linde-Forsberg, en av Sveriges absolut duktigaste vad gäller hundars reproduktion och allt där runt i, inte enbart i vårt land, utan värden över.                                                       

Catharina var verkligen bussig och bjöd på sig själv, tog sig tid att lyssna på mina undringar och frågor. Utan att ha mer att gå på än det jag sagt, trodde Catharina att det kunde finnas två förklaringar, en låginfektion som funnits i Honeys kropp redan vid parningen, eller, och det hon tyckte var mest troligt, att Honey hade fått i sig något som mer eller mindre förgiftat hennes foster!                                                                                       

När jag funderat mig blå över tiden mellan parning och valpning, fanns det en bild som stod klar för mig: när Honey tuggat i sig späda spannmålsplantor som var nysprutade mot ohyra!


Som följd av att Honey kastat sina foster, kom inte moderkakorna med ut, de satt kvar i hennes livmoder.. Detta gjorde att hon blödde något alldeles otroligt, länge efter aborten.

Chatarina rådde mig att inte ha någon form av skydd mot blödningarna, risken för infektion skulle öka, och stackars Honey hade haft nog med elände!


Var inte helt lätt att bo ihop med en karl som egentligen inte tyckte hundar var något att ha, varje morgon såg det ut som ett slakthus i köket så jag smög upp före O. och städade bort det värsta innan han vaknade!

Till slut tyckte inte Honey och jag att O. var något att ha, så vi drog..


Året därpå togs det in en hane från USA, Talk O'The Towns Whata Hunk, och han blev pappa till Honey nästa kull

Denna gång fick hon valpa hemma hos mig, och det var en mycket nervös väntan på vad hon skulle nedkomma med!

16 juni -94 föddes 7 friska levnadsglada små monsterbarn, som under sina 8 veckor i Sverige växte upp till friska ännu mer levnadsglada, aningen större monsterbarn.


Stackars Honey råkade illa ut igen, mer om detta nästa gång, 29 september  

Då skall jag skriva om något av det häftigaste och mest rörande jag upplevt i hundsamanhang!


               .

Tycker om denna bilden på Honey, hon ser så Terrier-aktig ut!

      

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards