Kamphund - Kämpar mot Fördomar

Alla inlägg den 13 september 2011

Av kamphundblogg - 13 september 2011 08:30


Allt för många gånger har vi väl fått frågan, i en eller annan utformning. Frågan skriker ju av okunskap, och den är också väldigt luddig.. vad är en kamphund? 
Vad är en kamphund för dig? Vad är en kamphund för mig? Därmed har frågan olika svar.

Är en kamphund en ras som tidigare använts inom kamp? Eller är det en hund som idag tränas och används till kamp? 


Jag vet att många av er som fått frågan har förklarat och försvarat.. varför, egentligen? Klart man vill! Man vill förändra, man vill få folk att inse att det inte är som media skriver.. man vill att folk ska se det vi ser hos våra hundar.


Men är det inte så att dumma frågor ger dumma svar?  



Hur tror ni motreaktionen hade blivit om vi gav ett lika dumt svar? Tror ni inte att personen som frågade då skulle förstå hur dum frågan var, och om vi kan säga svaret med en klämkäck attityd och ett leende på läpparna så borde dom väl förstå? ;)


Med detta i åtanke så har jag samlat ihop lite kommentarer som folk själva har använt, eller skulle vilja använda i dessa situationer.


ÄR DET EN SÅN DÄR KAMPHUND?


Nää, det är en bulgarisk gifttax

Jo, han är en blandras, pansartax och gräsgrävare.. Vilken camping skulle ni mena föresten?

Wow! Syns det? Vi har tältat i Dalarna på fiskeresa och två gånger i skogen! Så visst är hon med när vi campar!

Han är en keeeelgriiis ser du väl? - sagt av en 4-åring

Nej han/hon är en familjehund

Ja, men han HAR redan ätit idag!

- Nej, är din?
- Öh vad menar du? 
- Hon kamptränas inte. Din?

Varför skaffade du en sån? 


Äh, grannens lilla råtta började bli ganska jobbig så jag gjorde något åt det..

Vi älskar att campa med våran husvagn därför fick det bli en camp/kamphund





En hund? Jag gillar hundar..







BONUS: 
Är det en pitbull? 

Nä, det är en fittbull. (funkar perfekt om det är en tik) 

Presentation

Bloggtoppen

Gästbok

Pierina

  Jag ramlade in på kamphundar genom Enzo och nu är jag helt såld. Tyvärr har Enzo, Trolla & Cilla  nu fått somna in, jag saknar de alla så vansinnigt men istället har jag nu två Amstaffar som gör livet lite lättare. Eller svårare, beroende på hur man ser det :)

Iris (Ruffwood Cloudberry Kiss) har jag presenterat men Nero (The Kids Best Friend´s Dark Knight) har precis blivit en ny familjemedlem

 

Jag pysslar mycket med nosarna. Specialsök och spår

Jennica

  Jennica här! Jag är 23år och under utbildning till hundinstruktör. :)
Jag äger AST-tiken Supra som nu är 1½år gammal.

Sofia

  Sofia har ni här...stolt ägare till Staffordshire Bullterrier killarna Malte 4.5 år och Musse 2 år. Oss hittar ni i Karlskoga. Vi sysslar en del med spår, rallylydnad och DW.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards